Någon som gjort detta ingrepp på hus med dubbel tegelvägg/hålmur, isolera med Perlite? Har ett hus från 1938 där ytterväggarna består av 2 rader tegel med tomrum emellan. Putsade och målade på insidan. Total tjocklek på ytterväggen 40 cm, stenarna är ca 12 cm djupa. Hålrummet är 1 sten brett så ca 12 cm luftspalt. Då fasaden till stor del består av denna väggkonstruktion borde man kunna sänka sina energikostnader ordentligt om man sänker U-värdet från ca 1,3 till 0,5 som jag läste mig till att denna isolering borde kunna ge?

www.perlite.nu

Jag ser att Tegelmäster bygger något de kallar "superväggen" som är exakt hur vår yttervägg skulle vara uppbyggd om man fyllde tomrummet med Perlite.

• Illustration av Superväggen med lager av tegel och Perlite, med specifikationer för olika väggtjocklekar och U-värden, från diskussionsinlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över "superväggen" med tegel, murbruk och Perlite, som visar lageruppbyggnad och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Principiellt en bra idé.
Vad som kan bli problem är hur yttermuren hanterar fukt och kyla i kombination. Yttermuren kommer att bli kallare på vintern. Om den är utsatt för fukt (slagregn etc) så kan det finnas en risk att den fryser sönder.

Det är uppenbarligen också viktigt att väggen är tät. Primärt är det säkert för att om luft kan dra igenom väggen så tappar den mkt av sin isolerande förmåga. Om tätheten också är viktig för att hålla fukt ute är inte lika uppenbart, men sannolikt då fukt i stenväggar aldrig är bra. Vare sig för isoleringsförmåga eller frostbeständighet.

Så, två faktorer som inte är helt lätta att bedöma är väggarnas/husets fuktutsatthet samt hur kallt klimat det befinner sig i, men de är troligtvis väsentliga att ha koll på. Vad som förmodligen är ännu svårare att "veta" är var gränsen går för dessa faktorers betydelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.