Hej,
Vi har en liten bod, av trä, på 5 kvm som vi vill gärna isolera, inte för att bo i men väl för att kunna förvara bl.a. textilier utan att det mögla och kunna sätta i ett litet element för att få plusgrader under vintern. Men vi har lite funderingar.

Tänkte använda Isolina och vindpapp.

När det gäller väggarna tänkte häfta vindpapp närmast väggen sedan på med Isolina.
1. Hur fäster man Isolinan (om den skall fätas)?
2. Vad skall man ha som "innerpanel" efter isoleringen? Gipsskivor, vad för sort? Eller spånskiva?

Runt dörren drevar jag med Isolina.
3. Ingen papp där? Lite trisit att få dit annars :(

Taket då.
4. Jag vet att man skall ha luftspalter men var skall de vara och hur får man till de? Idag så finns det ett utrymme, som skulle kunna tolkas som luftspalt, där det lutande taket möter väggarna på långsidorna. Detta utrymme är c:a 10 mm duger detta.
5. Skall t.ex. vinpappet från väggarna samt från taket omsluta respektive isolering så att man bevara luftsplaten och innerpanelen från taket och väggarna inte gå ihop?

Knepigaste är golvet. När man byggde boden så hade man en regelstomme och på det spikade man planhyvlat virke men c:a 10 mm mellanrum, ungefär som man bygger altangolvet.Efter det bygge man på men väggarna på själva golvstommen. Egentligen kan jag inte komma åt undersidan men ännu mindre än att jag lyfter hela konstruktionen och lägga upp den på fyra pallar :) Jag vill helst inte Isolera från insidan och förlora höjd och få en tröskel in.
6. Hur isolerar jag golvet då och vad då för material. Miljövänligt meterial somär giftfrtitt är att föredra :) ?
7. Är det någon idé att isolera väggar och tak
8. Behöver jag sätta dit en ventil för luft-intag/-uttag? Boden har annars inga fönster.

Ingen som har några idéer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.