Hej,

Har köpt ett liten fritidshus på Gotland bestående av 4 byggnader byggda 2007 av en finsk byggfirma i skiftesverk/bulhus.
Idag på tomten finns en redskapsbod som vi tänkte konvertera till sovrum (endast sommartid i princip) och tänkte eventuellt tilläggsisolera en aning. Huvudhuset är inte heller isolerat alls utom att det är byggt innertak. Golv och väggar är bara trä liksom. Tjockleken på väggarna är mellan 2-3 tum och på vissa håll har det rört sig lite så man kan se glipor mellan de liggande brädorna. Har precis vart där och det går bra att värma upp med de elelement som finns.

Tanken är som sagt att boden på tomten som är ca 8kvm ska få isolering på väggarna men jag tänkte låta golvet vara samt taket (helt kvadratiskt med en nock i mitten av rummet, så taket har 4 sidor).

Tänkte inte göra något avancerat, i min värld: Regla, isolera, täckskivor sen lister mot golv och tak.

Vad bör man tänka på? Är det något speciellt när det handlar om bullhus? Alla byggnader är tjärade på utsidan och obehandlade på insidan. Vindskydd? Fuktskydd? Luftspalt?

Bästa svaret

Då det just är golv och tak som är viktigast för att få ett välisolerat utrymme så bör du inte lägga ner nämnvärt jobb på väggar förrän övriga är åtgärdat.
Täta ev springor i vägg med lämpligt drev så det inte blåser in vore en lämplig åtgärd.

Tack för svar. Har bestämt mig för att bryta upp golvet och isolera trossbotten och börja där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.