Går det inte att göra om till en ångbastu, lägre temp i en sån. Estetiken känns ju tacksam för det. Kan man inte ha aggregatet i mitten och högre lavar på kortsidan där takhöjden är som högst.

J JoMaV skrev:
Går det inte att göra om till en ångbastu, lägre temp i en sån. Estetiken känns ju tacksam för det. Kan man inte ha aggregatet i mitten och högre lavar på kortsidan där takhöjden är som högst.
har tänkt tanken, enda sättet att få upp värmen är att ha riktigt hög luftfuktighet så det ligger nära till hands.

O orco skrev:
Har köpt ett fritidshus med en jordkällare som är omgjord till bastu, där finns ett aggregat, skorsten och bänkar. Väggarna tror jag är tegel med puts eller ngt. Testade den häromdagen och tyvärr är det i princip omöjligt att få upp vettig värme på den. Efter att ha blåeldat upp 2 skottkärror med ved åstadkom den under 40 grader.

Så jag har insett att jag kommer behöva isolera den. Är helt novis på detta med snickrande men försökt läsa mig till och min hypotes är följande metod av isolering.

- Reglar 45mm med luftspalt 20mm
- glasull isolering
- Bastufolie
- Bastupanel

Mina frågor är:

- Då det är en jordkällare så är det en fuktig miljö, vad kan man göra för att förhindra att träet snabbt möglar? Räcker det att ställa en torrboll där, eller bara ventilationen? Det finns en golvbrunn och jag har ev. tillgång till el så kanske någon sorts avfuktare?
- Hur monterar man reglar och panel på det välvda taket (har inte hittat någon beskrivning av detta) vill såklart behålla välvningen på taket på ett snyggt sätt
- Hur sågar man till panel så att det följer välvningen snyggt på kortsidorna?
- Är det viktigast att isolera taket eller väggarna, tänker att det kanske räcker med den ena.

Finns det någon helt annan metod som jag inte tänkt på? Kanske något annat material än trä som funkar och klarar av fukten bättre.

Tacksam för alla ledtrådar eller kommentarer jag kan få!
Hur gick det sen? Fått upp nån värme? Står också med jordkällare och är sugen på bastubygge :)

• Gilla
orco
  • Laddar…
Det slutade med att jag tog in snickare :-)

Är väldigt nöjd fick upp 110 grader häromdagen.

Det enda jag har en viss oro för är fukten, snickaren har borrat upp ventilationshål i ”ytterväggen” på två ställen och säger att det ska räcka så jag hoppas på det. Skulle också gärna ha mer ventilation invändigt.

Takstolar och isolering i ett hus under konstruktion. Träreglar och isoleringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en oavslutad träkonstruktion med isolering, utsikt till natur och en sjö genom dörröppning, dagsljus.
Skapa konto
Byggarbetsplats med isolering, svart plast, upprättstående vedeldad kamin och byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Inomhusbyggarbetsplats täckt med svart plast, träreglar, isolering, rör, städutrustning och byggavfall på golvet.
Skapa konto
Ett ofärdigt rum med isolering, vedspis, byggmaterial och verktyg.
Skapa konto
Inomhusarbetsplats med braskamin, verktyg, byggmaterial, plastöverdraget tak. Oorganiserat och pågående renovering.
Skapa konto
Byggarbetsplats med kamin, byggmaterial och verktyg under svart plasttak.
Skapa konto
Bastu med traditionell vedeldad bastuaggregat, ljusa träväggar, mörkt golv, hink och bastuskrubb.
Skapa konto
Träklädd interiör, halvrund takkonstruktion, mörkt golv, öppen dörr, utsikt mot natur, viss byggbråte utanför.
Skapa konto
Interiör med träväggar, tak, kamin, mörka golvplattor, fotspår.
Skapa konto
Tom bastu med träpaneler, svart golv, ugn i mitten, hink, skylt "Sauna".
Skapa konto
Bastu med Harvia vedeldad bastuugn, träväggar, stående skorsten, sopborste, grått golv.
Skapa konto
Trähörn med öppen dörr, termometer, eluttag, byggmaterial på marken, utomhusutsikt med snö.
Skapa konto

• Gilla
Litengubbe och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.