E
När vi skulle tapetsera om matrummet upptäckte vi att skivan(tretex) under fönstret var i dåligt skick, så jag bröt loss den för att ersätta den med en spånskiva istället. Hm, jag hittade några tapetlager och sedan timmerstockarna utan någon som helst isolering och knappt någon under fönstret heller! :o Vi måste isolera runt fönstret och helst skulle jag vilja sätta något mer än bara en spånskiva(?) mot timmerstockarna innan jag sätter upp de nya tapeterna, men vad föreslår ni att jag gör?

Huset är dåligt isolerat såväl runt fönster, golv och väggar upptäckte vi vår första vinter här, men vi vill inte heller risera att sätta igång med något som växer oss över huvudet utan ta ett rum i taget. Hur löser vi det här bäst?

En riktig timmerstomme behöver inte isoleras, trä't sköter det :)
Dock är det viktigt att den är vindtät, annars får man kallras och tror
att man måste isolera.

Drevning (isolering mellan vägg och fönster måste förstås utföras i alla fall.

Det finns massor att läsa om detta.
Börja kika lite på byggnadsvårds-böcker innan ni sätter igång så ni
får lite koll på saker och ting.

Det finns en del trådar på Byggahus.se om detta.

Det jag läst är att det är vanskligare att isolera på insidan om det nu är ett måste.
Detta pga. fuktig inneluft som kan kondensera "i" väggen och orsaka ev. röta.

Kika här http://www.google.se/search?hl=sv&q=böcker+om+byggnadsvård&meta=

Lycka till!

E
Tack för svaret. Vill ju inte göra något som förstör istället för underhåller. :-? Jag har hittat lite om lerklining när jag sökt och det ser ut som om det kan varit lerklinat nån gång långt tillbaka, även om det nu mest är bara resterna kvar som smular. Funderar starkt på att riva ner hela tretexen och lerklina väggen istället. Ska nog till min sambos fasa arbeta mig runt husets ytterväggar rum för rum, men inte allt i sommar. ;D

Jockes inlägg är jättebra, vill bara komplettera med att säga att det oftast är lindrev (obs! otjärat!) som man använder för drevning invändigt - ett helt fantastiskt material som består av linfibrer och som man köper säckvis eller påsvis. Det luktar t.o.m. jättegott! Finns att köpa på de flesta byggnadsvårdsbutiker.

Vi har en påse stående, och så fort vi upptäcker att det drar, runt en tröskel t.ex. är det bara att lätta på tröskeln, listen eller vad det nu är, ta fram en tuss lindrev och peta in. Tillbaka med tröskeln och sedan är det dragfritt. Lätt som en plätt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.