Huset byggdes först sent 1700-tal. Bifogar bilder från mobilen på objektet.
Nu vill vi göra gammelstugen till delvis kontor. Tänke behålla allt i ursprungsskick förutom ett rum som ska vara kontor. Där vill jag behålla golv och tak i samma skick, men tänkte häfta vindpapp på innervägg och regla för gullfiber isolering. Sedan snickra upp gips. Det är alltså bara ett rum i stugan som berörs av isoleringen.
Riskerar vi att få några problem med den nya konstruktionen?
Idag sitter det gammal isolering i någon form av lera och gräs på innervägg.
Nu vill vi göra gammelstugen till delvis kontor. Tänke behålla allt i ursprungsskick förutom ett rum som ska vara kontor. Där vill jag behålla golv och tak i samma skick, men tänkte häfta vindpapp på innervägg och regla för gullfiber isolering. Sedan snickra upp gips. Det är alltså bara ett rum i stugan som berörs av isoleringen.
Riskerar vi att få några problem med den nya konstruktionen?
Idag sitter det gammal isolering i någon form av lera och gräs på innervägg.
Du skriver inner vägg.. Men du menar väll att du ska isolera innomhus mot en yttervägg..?
Jag väljer att tolkar det så i allfall.
Det är nog ingen större fara att göra så som du tänker göra.
Du skall dock skippa plast i väggarna.
Samt att ju tjockare isolering du kör med desto större risk tar du. Så kör med kanske 95mm isolering. Eller nått sådant.
Jag väljer att tolkar det så i allfall.
Det är nog ingen större fara att göra så som du tänker göra.
Du skall dock skippa plast i väggarna.
Samt att ju tjockare isolering du kör med desto större risk tar du. Så kör med kanske 95mm isolering. Eller nått sådant.
Kan du isolera uppåt så är det bättre investerade pengar, jag skulle välja en tunnare isolering mot vägg, högst 95 som PEr-Erik nämner... (antar att det är timmerväggar)
Jag tänkte regla med 50, kan man använda 95 isolering då. Blir det för komprimerat?
Jovisst, jag ska isolera yttevägg innefrån... det kanske är dumt med papp, eftersom utanför timmervägg är det panel. Borde bromsa vind en hel del.
Jovisst, jag ska isolera yttevägg innefrån... det kanske är dumt med papp, eftersom utanför timmervägg är det panel. Borde bromsa vind en hel del.
Du skall _INTE_ trycka i 95 isolering om du reglar med 45 utan isolera med 45.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara