J
Hej forumvänner,
Tycker att den här installationen är lite knepig. Bör det kommer till eventuell jordning och isolation av ledare?
Vad tycker ni, är det en ok inkopplad vägglampa?

Öppet elektriskt uttag med två dioder, kablar, terminalblock och en instruktionsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar ju saknas skyddsjordledare mellan kopplinsplint och jordningsskruven ?
Elkopplingsplint utan synlig skyddsjordledare kopplad till jordningsskruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Verkar ju saknas skyddsjordledare mellan kopplinsplint och jordningsskruven ?
[bild]
Är det något som jag som installatör förväntas göra själv? Tänker på att ljuskällan sannolikt är dubbelisolerad och att lamtillverkaren inte instruerat eller installerat någon jordkoppling där.
Som sagt, lite förvirrad 😵‍💫 är jag.

Lampan är inte dubbelisolerad och den är förberedd för att jordas (jag misstänker att det sitter en metallflärp instucken på undersidan av kopplingsplinten). Sen hänger det på i vilken miljö den monteras om den skall jordas eller inte.
Förenklat, om den sitter i ett rum utan jordade uttag så skall den inte jordas.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
J
A alfista skrev:
Lampan är inte dubbelisolerad och den är förberedd för att jordas (jag misstänker att det sitter en metallflärp instucken på undersidan av kopplingsplinten). Sen hänger det på i vilken miljö den monteras om den skall jordas eller inte.
Förenklat, om den sitter i ett rum utan jordade uttag så skall den inte jordas.
Just så, lampan är inte dubbelisolerad. Men tycker du att ljuskällorna är det? (Mest 🧐 nyfiken)

Tommty
ljuskällorna är definitivt inte dubbelisolerade.

J
Tommty Tommty skrev:
ljuskällorna är definitivt inte dubbelisolerade.
Är det en slutsat du drar utifrån märkning (egentligen avsaknad av märkning) eller de anslutande ledningarna?

Tommty
J Jönas skrev:
Är det en slutsat du drar utifrån märkning (egentligen avsaknad av märkning) eller de anslutande ledningarna?
slutsats dragen genom definitionen av dubbelisolering. 2 isolerande lager måste finnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.