I ett badrum hade man förr en isolationstransformator (isol.trafo) för rakapparatsuttag. Om man kom åt strömmen och t.ex. en jordad vattenkran gjorde det inte så mycket då strömmen inte vill gå till jord.

Jag har även läst tråden med en lab-bänk med en trefas isol.trafo. där fordfelsbrytaren inte ville lösa ut.

Utan att direkt ha tänkt igenom allt så kanske man kunde ha en trefas isol.trafo till hela huset, då borde ju inte strömmen kunna gå till jord.

Fortfarande måste allt avsäkras som vanligt. Om man kan använda jordfelsbrytare vet jag inte, eftersom strömmen inte borde kunna gå fel väg. Dessutom kanske det inte kan finns jordade uttag? Blir nollan flytande?:P

Är det helt fel tänkt att göra så här?:blushing:

Jag förstår dock att ett helt hus är komplext och det kanske räcker med ett fel nånstans så att nån fas kommer år en vattenledning.

Redigerat:
Ja, det är fel.

Anledningen till att man inte håller nätet isolerat från jord - vilket skulle vara enkelt rent kopplingsmässigt - är att det är i princip utsiktslöst att hålla den flytande nollan separerad från jord i en större installation.

För eller senare uppstår kontakt, och då har man en riktigt farlig anläggning eftersom man varken har JFB eller skyddsjord.

Tack för svaret. Det var ungefär som jag misstänkte.

Men i mindre anläggningar är det alltså en fördel med isol.trafo, som i ett labbskåp eller liknande. Det måste också betyda att en sådan anläggning måste vara extra noga konstruerad och övervakad, för kontakt med någon metall, typ vattenledning, gör anläggningen livsfarlig.

Med en isol.trafo minskar man alltså olycksrisken samtidigt som risken för olyckor ökar om något ändå går fel. :rolleyes:

Jag vill minnas att man i vissa skolor i el-undervisning hade 2-fas el-uttag. Någon sade att det blir bara 127 volt mot jord. Så då hade dom väl en isol.trafo men med en jordad nolla om jag fattat rätt.

Man bör alltså inte vaggas in i tron att bara för att man har en isol.trafo så blir allt säkert. Tvärtom bör man vara mycket uppmärksam på vad man gör och hålla anläggningen i gott skick.

Men en 3-fas isol.trafo i ett lab-skåp har kanske inte med personlig säkerhet att göra utan är mer till för att skilja sina vådliga el-experimet från övriga elnätet.:cool:

Ett rakapparatsuttag däremot verkar vara för personlig säkerhet efter som man håller en sladdansluten 230-volts apparat tryckt mot trynet samtidigt som man står med våta bara fötter i ett badrum fullt med jordade vattenrör.

Redigerat:
Isolatiostransformator + isolationsövervakning är däremot mycket säkert.

Ja, det är viktigt att inte låta sig invaggas i falsk säkerhet bara för att det finns isolationstranformator, JFB, skyddsjord eller vad det nu kan vara.

Man måste fortfarande ha stor respekt för el i alla dess former, speciellt som tekniska system kan gå sönder. JFBn kanske inte löser ut, jorden kanske är felkopplad, eller isolationen genombruten på transformatorn.

Jag har både JFB och isolationstrafo i badrummet, men för säkerhets skull rakar jag mej med en laddningsbar apparat. Blöta fötter och 230V i handen kan som sagt verkligen förstöra ens dag.

För dem som inte är så insatta:

Det är även viktigt att skilja på isolationstransformatorer och spartransformatorer vilka är vanliga i många sammanhang där man använder importerade apparater som går på 115 V.

En 115V spartransformator kan mycket väl leverera ut 230 V mot jord så var försiktig, speciell som de importerade prylarna vanligen endast är konstruerade med isolation för 115V. Dock fungerar och skyddar såväl JFB som skyddsjord i detta fall.

mycke_nu skrev:
Jag har både JFB och isolationstrafo i badrummet, men för säkerhets skull rakar jag mej med en laddningsbar apparat.
Det hade blivit MYCKET roligare om du skrivit "Men för säkerhets skull rakar jag mig med hyvel" :P

eller HELSKÄGG! :D

Hej lånar tråden lite för det här var intressant för mig.
Jag är Ljudtekniker och i studiosammanhang brukar man vilja ha så ren ström som möjligt. Om man sätter en egen trafo i eller utanför sitt eget hus och kopplar enligt min egenhändigt komponerade paintbild. Funkar det då och framförallt är det säkert med tanke på jordfel m.m.

• Studio ström.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
skyddstrafon tar inte på något sätt bort störningar. Här måste du använda dig av avstörningsfilter. Vad som döremot är viktigt är att du ser till att all utrustning som kräver skyddsjord verkligen är kopplade till jordade uttag. Transformatorer i t ex en AC/DC converter till en bärbar PC kan störa en hel del. Dessa störningar kan minskas om convertern är ansluten till ett jordat uttag.
Se också till att avstörningsfiltret sitter så nära din studio som möjligt och enbart på den/de grupp/er som försörjer din studio. Risken är annars att störningar ploackas upp i ledningarna mellan avstörningsfiltret och studion.
Avstörning är inte lätt, så det kan vara värt att vända sig till en firma med erfarenhet av denna typ av installationer.

petersv skrev:
Isolatiostransformator + isolationsövervakning är däremot mycket säkert.
Du får gärna utveckla detta mera.

Man lär sig mycket på detta forum.

En isolationstransformator + ny nollpunkt byggd från ett lokalt jordtag (eller med den inkommande systemjorden) kan vara ett effektivt sätt att bli av minska vagabonderande jordströmmar. Om du har störningar till följda av sådana hjälper det.

Ljusbåge: I IT-system måste man använda isolationsövervakning för att detektera det första isolationsfelet (t.ex. kontakt mellan fas-jord). Oftast byggs det genom att högimpediv koppling + spänningskälla mellan jord och N. Flyter det ström henom kopllingen finns det ett isolationsfel och felsökning bör påbörjas snarast.

Det är fortfarande säkert att köra anläggningen med _ett_ fel, men man är bara ett fel ifrån att det blir farligt. Om man sätter in felsökning snabbt nog anses detta acceptabelt och minskar nertid.

Alternativt kan man bryta vid första felet och har då högre säkerhet än i ett TN-system.

Mikael_L
Ljudteknikern skrev:
Hej lånar tråden lite för det här var intressant för mig.
Jag är Ljudtekniker och i studiosammanhang brukar man vilja ha så ren ström som möjligt. Om man sätter en egen trafo i eller utanför sitt eget hus och kopplar enligt min egenhändigt komponerade paintbild. Funkar det då och framförallt är det säkert med tanke på jordfel m.m.
Det finns något som heter strömstabilisator eller spänningsstabilisator eller nåt sånt.
Jag hittade iaf en bild på sådan.
030129stab.jpg

Vi satte upp många sådana när jag jobbade i den tunga industrin.
Den rättar till spänningen, både uppåt och nedåt. Den har även en filtrerande effekt på nätburna störningar.

Men det här var alltså industri, det kunde stå en elmotor som matas med 3x60A som slogs på och av med en kontaktor bredvid, så nätstörningarna i ett vanligt hus är nog inte ens en tusendel så besvärliga.

Jag har lite svårt att tro på nyttan av något som gör nätspänningen bättre.
Man kan lugnt konstatera att både switchade nätdelar men även dioderna på lågsp-sidan av trafon misshandlar strömmen riktigt rejält. Så jag tror att det är problem man helt enkelt är tvungen att ta hand om inne i själva apparaten, inte före.

edit: Är det förövrigt någon som kan namnet på den där trafon, jag har ju glömt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.