E
J Johan456 skrev:
Alltså ingen tycker TS är dum, det verkar bara inte ha med kabelns isolation att göra.
Nu kanske TS har tänkt sig att göra en heltäckande kontroll och då är Meggern ett måste. Det tar 90 sekunder att megga kabeln, hur många har det tagit för er att skriva alla nedlåtande inlägg?
Märkligt att vissa här skriver att de var dumma på TS jobb som gav hen denna.
Vet ni ens vad TS jobbar med?

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Vad menas, slirar på citeringar?
Att du citerar mig och sen skriver såhär:
E El-Löken66 skrev:
Så istället för att hacka på och försöka trycka ner TS
Kan du berätta vem i tråden som hackar på TS och försöker trycka ner TS.
Såvitt jag kan se så gör du det själv i minst lika stor grad som någon annan.
Och jag, som du valde att citera, för att skriva sådär, har inte skrivit något endaste alls riktat till eller mot TS.

• Gilla
useless
  • Laddar…
A AxelBoman skrev:
Inte mätt framme vid lampan än eller tittat inuti, pratade med elektrikerna på jobbet och dom tyckte jag skulle megga kabeln för att se om den är hel.
Isolationsprovare brukar även kunna mäta kontinuitet och låga resistanser. Det är det enda nyttiga du kan använda denna megger till här. Du har uppenbarligen dålig kontakt eller avbrott som släpper igenom spänning men dåligt med ström.

Ett annat instrument som är relevant en spänningsprovare, där du kan mäta spänningen med lampan ansluten för att se vad som händer vid belastning. Men det lokaliserar inte felet, bara konstaterar det.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Alltså ingen tycker TS är dum, det verkar bara inte ha med kabelns isolation att göra.
Du frågade, jag svarade.

Men men, detta får väl sätta punkt här då ... svammel ...

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att du citerar mig och sen skriver såhär:

Kan du berätta vem i tråden som hackar på TS och försöker trycka ner TS.
Såvitt jag kan se så gör du det själv i minst lika stor grad som någon annan.
Och jag, som du valde att citera, för att skriva sådär, har inte skrivit något endaste alls riktat till eller mot TS.
Så du tänker så? Jag håller inte riktigt med.
J Johan456 skrev:
Kabeln är inte meggad än så vad som har med vad att göra vet vi absolut inget om.

Vad vi vet är att isolation provning är den enklaste provmätningen som går att göra, alltså ingen dum idé att starta med det innan det ska kontinuitetsmätas till höger och vänster.

Tänk dig själv. Du hittar en glappande plint exempelvis. Inte hade du väl då tänkt att nu är felet hittat och kontrollerna kan avslutas. Nej, du hade ju givetvis isolationsprovat kabeln också, vilken elektriker vore du annars.

Kontinuitetsmäta är heller inte fel men du hade kanske nöjt dig med en okulär kontroll, meggning och en spänningsmätning. Nu fanns här ju ingen jordfelsbrytare, annars kunde den testats lösa ut från stolpen.

E El-Löken66 skrev:
Nu kanske TS har tänkt sig att göra en heltäckande kontroll och då är Meggern ett måste. Det tar 90 sekunder att megga kabeln, hur många har det tagit för er att skriva alla nedlåtande inlägg?
Märkligt att vissa här skriver att de var dumma på TS jobb som gav hen denna.
Vet ni ens vad TS jobbar med?
Du citerar mig men skriver något som inte har med det jag skriver att göra. Kan du bara ge dig.

E El-Löken66 skrev:
Så du tänker så? Jag håller inte riktigt med.Kabeln är inte meggad än så vad som har med vad att göra vet vi absolut inget om.

Vad vi vet är att isolation provning är den enklaste provmätningen som går att göra, alltså ingen dum idé att starta med det innan det ska kontinuitetsmätas till höger och vänster.

Tänk dig själv. Du hittar en glappande plint exempelvis. Inte hade du väl då tänkt att nu är felet hittat och kontrollerna kan avslutas. Nej, du hade ju givetvis isolationsprovat kabeln också, vilken elektriker vore du annars.

Kontinuitetsmäta är heller inte fel men du hade kanske nöjt dig med en okulär kontroll, meggning och en spänningsmätning. Nu fanns här ju ingen jordfelsbrytare, annars kunde den testats lösa ut från stolpen.
Jo, det fanns en portabel jordfelsbrytare. Har du missat det? Men ärligt talat. En lampa lyser inte, och det första du vill göra är att isolationsprova. Det är fel, man börjar inte där.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
Du citerar mig men skriver något som inte har med det jag skriver att göra. Kan du bara ge dig.
Nej, du.

Varför sitter ni på detta forum och spyr galla över folk som lånar ut sina isolationsprovat, mår ni bättre av detta. Och att folk som lånat detta instrument inte omedelbart vet exakt hur det funkar.

Det är anläggningningsinnhevaranes skyldighet att förvissa sig om att sin anläggning är tip-top.
En lyktstolpe på en äng där lekande barn springer är en potentiellt livsfarlig anläggning.

Oavsett vad detta forum anser!

E
J Johan456 skrev:
Jo, det fanns en portabel jordfelsbrytare. Har du missat det? Men ärligt talat. En lampa lyser inte, och det första du vill göra är att isolationsprova. Det är fel, man börjar inte där.
Då ligger det väl ett jordfel som triggar denna "portabla jordfelsbrytare".
Och med isolationsprovaren kan nu detta konstateras för gott.

E
J Johan456 skrev:
Det är långt ifrån fel.
Fler borde följa TS exempel.
Det är faktiskt anläggningshavarens skyldighet att isolationsprova sin anläggning då och då. Över 1 miljon Ohm ska den hålla.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:

Nej nej.
Att mäta om det finns 230V i lamphållaren är den enklaste provmätningen, dessutom betydligt mer relevant i detta fallet.
Hos en kund skulle jag absolut inte plocka fram meggern för detta fel, bara onödigt att belasta kunden med den kostnaden, det lär väl ta en kvart åtminstone, kostar kunden nästan 200 bortkastade kronor.

Men nu har TS en lånad megger, och visst kan han gärna megga kabeln då, absolut inget fel, och säkert lite roligt, samt att det är ju en liten indikation på skicket, särskilt om meggern klarar höga spänningar, att megga vid 3000V kan kanske avslöja om kabeln är så risig att den kommer ge upp nästa år.
Själv tror jag dock mer på en visuell granskning.
Dock är det lite lurigt med kabel i mark, särskilt EKKJ har ju en historia med ärgad och korroderad koncentrisk ledare. Dock är det långt ifrån säkert att meggern hittar det.
Då vore nog en sån där stötströmsgenerator bättre (jag kommer inte ihåg vad de heter/kallas, det är väl en i princip utdöd tingest idag...)
Men en sådan skulle kunna bränna av en nästan avkorroderad koncentrisk ledare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej nej.
Att mäta om det finns 230V i lamphållaren är den enklaste provmätningen, dessutom betydligt mer relevant i detta fallet.
Hos en kund skulle jag absolut inte plocka fram meggern för detta fel, bara onödigt att belasta kunden med den kostnaden, det lär väl ta en kvart åtminstone, kostar kunden nästan 200 bortkastade kronor.

Men nu har TS en lånad megger, och visst kan han gärna megga kabeln då, absolut inget fel, och säkert lite roligt, samt att det är ju en liten indikation på skicket, särskilt om meggern klarar höga spänningar, att megga vid 3000V kan kanske avslöja om kabeln är så risig att den kommer ge upp nästa år.
Själv tror jag dock mer på en visuell granskning.
Dock är det lite lurigt med kabel i mark, särskilt EKKJ har ju en historia med ärgad och korroderad koncentrisk ledare. Dock är det långt ifrån säkert att meggern hittar det.
Då vore nog en sån där stötströmsgenerator bättre (jag kommer inte ihåg vad de heter/kallas, det är väl en i princip utdöd tingest idag...)
Men en sådan skulle kunna bränna av en nästan avkorroderad koncentrisk ledare.
Detta inlägg du framkallat är bara halvrätt. Och då är jag bussig.
Men nu släpper vi det.

• Haha
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
Ni elektriker som varit med länge, vad kallades den där stötströmsgeneratorn?

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ni elektriker som varit med länge, vad kallades den där stötströmsgeneratorn?
Stötströmsgenerator.
Kort stötgenerator, kortare stöt.

Men detta är en bra metod för att hitta jordfel och faktum är att det många gånger går att hitta ett avbrott med den.

Dagens drivs av uppladdningsbara batterier och har inbyggd TDR, det ger dig tidsdiffrensen där stötpulsen studsar mot felet i meter, om så önskas.

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jaha, ja den kanske hette det jag nu kallade den ... :whistle:
Fast jag undrade ... :oops:

En av de chefer jag haft berättade att när han själv var ung elektriker så hade de skaffat en sån där stötströmsgenerator på firman.
Med den åkte dom runt hos kunder och så ställde dom upp generatorn på max och körde igång, och naturligtvis blixtrade och lät i alla möjliga skarvar i elanläggningen så de kunde skaka på huvudet med allvarlig min och berätta att "Ojoj, här bör du nog låta oss fixa alla fel om du inte vill att huset ska brinna ner!"
Så gick det till att ragga jobb på den tiden ... :cool:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.