13 934 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Isodrän utanpå platonmatta?
Hej och tack för svar!
Har idag varit och köpt 15st pkt Isodrän 60kPa 100mm, samt 0,2mm åb plast-rulle, täcklist, tätningstuber, nitar/hållare, Leca-kulor (som man tydligen kunde använda vid ojämn mur/vägg?), murbruk etc.
Dräneringsslang, 8-16 makadam, etc. har jag köpt sen tidigare.
Men stod att jag behövde fiberduk, men avvaktade med det med tanke på att jag har en hel del stora vita markdukar till övers. Skulle det funka som skydd utanpå Isodrän-skivorna? Eller MÅSTE jag använda just denna specifika fiberduk?
Och jag tänker slita bort den bef. platonmattan. Kanske att jag lägger den som ytterligare skydd utanpå mark/fiberduken...?
Tack återigen för alla svar!
Mvh
Har idag varit och köpt 15st pkt Isodrän 60kPa 100mm, samt 0,2mm åb plast-rulle, täcklist, tätningstuber, nitar/hållare, Leca-kulor (som man tydligen kunde använda vid ojämn mur/vägg?), murbruk etc.
Dräneringsslang, 8-16 makadam, etc. har jag köpt sen tidigare.
Men stod att jag behövde fiberduk, men avvaktade med det med tanke på att jag har en hel del stora vita markdukar till övers. Skulle det funka som skydd utanpå Isodrän-skivorna? Eller MÅSTE jag använda just denna specifika fiberduk?
Och jag tänker slita bort den bef. platonmattan. Kanske att jag lägger den som ytterligare skydd utanpå mark/fiberduken...?
Mvh
Bra du har fixat det du behöver , ta bort platonmattan så den blir hel , sätt isodrn mot väggen
( om dom vill ramla kan du kanske slå i 2 st 5 tum in i väggen , precis till ison , )
Den vita markduken går utmärkt att ha , det är bara som skydd för lera att inte gå in i ison,
om jag var du skulle jag sätta platon utanför ison ,
Finns inga möjligheter i världen att vatten kan komma in mot ison när platon är där och skulle det mot förmodan bli mycket vatten utan platon så rinner den in mot väggen , det var ju fukt vatten du skulle ha bort ,
PS 1 Har du buskar eller träd på lagom avstånd från huset så stoppar platon rötterna
PS 2 Har du köpt plastlisten som ska sitta i överkant på ison , för att inte skit ska komma ner uppifrån , den ser ut som ett fönsterbleck och fästes i väggen i liv med marken ,
( om dom vill ramla kan du kanske slå i 2 st 5 tum in i väggen , precis till ison , )
Den vita markduken går utmärkt att ha , det är bara som skydd för lera att inte gå in i ison,
Finns inga möjligheter i världen att vatten kan komma in mot ison när platon är där och skulle det mot förmodan bli mycket vatten utan platon så rinner den in mot väggen , det var ju fukt vatten du skulle ha bort ,
PS 1 Har du buskar eller träd på lagom avstånd från huset så stoppar platon rötterna
PS 2 Har du köpt plastlisten som ska sitta i överkant på ison , för att inte skit ska komma ner uppifrån , den ser ut som ett fönsterbleck och fästes i väggen i liv med marken ,
Det är viktigt att du följer monteringsanvisningarna och använder de produkter som tillverkaren rekommenderar. Avsteg från detta innebär att du inte kan reklamera om det skulle bli problem. Minst lika viktigt är detta för att ha ryggen fri om du någon gång säljer huset och nästa ägare försöker få ett problem med dränering/isolering som dolt fel.
Har du då inte monterat enligt anvisningar är risken större att du får betala.
Har du då inte monterat enligt anvisningar är risken större att du får betala.
Isodrän /pordrän bygger på fuktvandrings principen, fukt vandrar mot kallare material = marken utanför.L Liteavvarje skrev:Ett par frågor här :
Cellplast är väl difftät , platon likaså , pordrän otät ,
När det ska fuktisoleras , var ska tätskiktet vara , innanför eller utanför isolering
Isolering har en tendens till att dra väta , cellplast är ett , mineralull som i gamla tider , var som en tvättsvamp , ( fanns inget annat då )
Utan att kommentera föregående , det finns många argument , men vilket är det rätta
fundera lite och återkom
Det innebär att grundmuren inte får vara tät så man slipar alternativt sand/vattenblästrar bort gammal asfalt.
Genom att isolera med 10-12 cm isodrän flyttar man ut kondenseringspunkten i princip till markduken eller några cm från den yttre sidan av isoleringen.
Den stora vinsten är att grund muren får nästan samma temperatur som luften i källaren, dom fästa uppmäter en ökning med 2-3°C i källaren.
Tack för svar!L Liteavvarje skrev:Bra du har fixat det du behöver , ta bort platonmattan så den blir hel , sätt isodrn mot väggen
Okej, då använder jag markduken som skydd, sen platonmattan utanpå duken för att skydda mot ev. rötter mm.
Vägg>Isodrän>Markduk>Platonmatta>jord
Japp täcklisten är köpt.
Men kan inte riktigt förstå varför den ska vara under jord? Och varför inte gå upp med isodrän till ovan mark?
Känns bättre på nåt vis, att den isodrän+täcklist är ca 1dm ovan mark...?
Mvh
Lite under jord var bara för att den är gul och syns väl ,eller precis vid ytan , inget annat , det ska ju lufta lite , har ribbon ( samma funktion som platon ) utanför drän , mina väggar är riktigt torra , vid återfyllningen , fyll upp ca 10 cm trampa lite lätt , så kommer det inte att sjunka , som annars är en följd
De här med att putsa väggen blir ju lite sisådär när huset är byggt 1943... Puts som är procentat med sten.
Är ju typ sand som är inpackat där det har varit/är ojämnt.
Ska försöka karva bort där det är löst och sedan försöka putsa/gjuta igen, så gott det går.
Men ja... Med just det så kan man ju stå å putsa/borsta tills man dör.
Min fråga är: Hur mycket tid och energi ska man lägga på detta, ärligt talat? Måste ju finnas en rimlig gräns?
Enligt Isodräns instruktioner så är ju förutsättningarna att det är ett nybygge eller en väldigt fin grund/mur från 70-80-90talet.
Typ "gör väggen jämn om det finns ojämnheter".
I mitt fall så är det ju putsat med lösblandning med innehåll av sten storlekar som golfbollar till rugbybollar.
Har lite svårt att tro att Isodrän kommer att isolera min källare med tanke på att väggen ser ut som den gör. Däremot lär det ju bli bättre just med dräneringssyftet...
Bifogar lite bilder.
(Där det är leca-block ska jag gjuta igen så det blir i samma nivå som resterande vägg. Har suttit en dörr där förut.)
Tack igen!
De här med att putsa väggen blir ju lite sisådär när huset är byggt 1943... Puts som är procentat med sten.
Är ju typ sand som är inpackat där det har varit/är ojämnt.
Ska försöka karva bort där det är löst och sedan försöka putsa/gjuta igen, så gott det går.
Men ja... Med just det så kan man ju stå å putsa/borsta tills man dör.
Min fråga är: Hur mycket tid och energi ska man lägga på detta, ärligt talat? Måste ju finnas en rimlig gräns?
Enligt Isodräns instruktioner så är ju förutsättningarna att det är ett nybygge eller en väldigt fin grund/mur från 70-80-90talet.
Typ "gör väggen jämn om det finns ojämnheter".
I mitt fall så är det ju putsat med lösblandning med innehåll av sten storlekar som golfbollar till rugbybollar.
Har lite svårt att tro att Isodrän kommer att isolera min källare med tanke på att väggen ser ut som den gör. Däremot lär det ju bli bättre just med dräneringssyftet...
Bifogar lite bilder.
(Där det är leca-block ska jag gjuta igen så det blir i samma nivå som resterande vägg. Har suttit en dörr där förut.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack igen!
Må hända så.
Beständigt, är ett lurigt begrepp eftersom inget är beständigt.
Mina skivors överkant har varit ovan jord i tjugo år, utan att något åldrande noterats. Men från det till oändlig hållbarhet är steget långt, det medges.
Staffan
Beständigt, är ett lurigt begrepp eftersom inget är beständigt.
Mina skivors överkant har varit ovan jord i tjugo år, utan att något åldrande noterats. Men från det till oändlig hållbarhet är steget långt, det medges.
Staffan
Men enligt alla anvisningar o regler så skall det avslotas under marknivåStaffan2000 skrev:
Precis, det är just det jag påpekade i mitt tidigare inlägg. Montering sker lämpligen enligt tillverkarens anvisningar.
Vi läser ofta om felaktiga badrum här på forumet. Hade alla följt de regler som finns och följt tillverkarnas anvisningar hade dessa trådar inte existerat.
Vi läser ofta om felaktiga badrum här på forumet. Hade alla följt de regler som finns och följt tillverkarnas anvisningar hade dessa trådar inte existerat.
Japp.
När morsan var ung var det INTE skadligt att röka, tänderna sköttes bäst genom att äta ett äpple varje kväll! Barn mådde bra av "ett kok stryk"! Etc...
Tänk själva!
Vad kan hända om lite tjärindränkt frigolit sticker upp ovan mark?
Staffan
P.s.
Våd i hela friden symboliserar den lilla blå pluppen uppe till vänster?
När morsan var ung var det INTE skadligt att röka, tänderna sköttes bäst genom att äta ett äpple varje kväll! Barn mådde bra av "ett kok stryk"! Etc...
Tänk själva!
Vad kan hända om lite tjärindränkt frigolit sticker upp ovan mark?
Staffan
P.s.
Våd i hela friden symboliserar den lilla blå pluppen uppe till vänster?