Hej,

vi har nyligen fått vårt badrum renoverat och i det lagt in vattenburen golvvärme. Pga många turer och ingrepp under denna renovering är vi lite nojiga över att golvvärmen ev inte fungerar som tänkt. Vi förstår att golvvärmen ffa är tänkt att värma under vinterhalvåret och att det sitter en liten dosa som ska reglera detta, men i dagsläget är badrummet verkligen iskallt. Ska det verkligen vara så eller kan vi göra ngt för att få upp värmen litegrann?

Ett nytt badrum ska normalt torka ur ett par månader innan man får sätta på golvvärmen. Inte kul om det blir sprickor i golvet och lösa klinker. Handdukstorken kan man däremot använda.

• Gilla
johawa
  • Laddar…
Tack för svar! Hm, okej, detta är inget vi fått information om. Är det två månader från att klinkerna är lagd? Handdukstorken går på el, i nuläget avstängd men kanske värt att dra igång den och hoppas på lite effekt.

Om du fryser om fötterna lägger du in en badrumsmatta. Vad är det för faktisk temperatur i badrummet?

D Dilato skrev:
Om du fryser om fötterna lägger du in en badrumsmatta. Vad är det för faktisk temperatur i badrummet?
Det har jag redan, plus tofflor men kallt ändå. Inte uppmätt temperaturen, men långt ifrån angenämt.

J Josth skrev:
Ett nytt badrum ska normalt torka ur ett par månader innan man får sätta på golvvärmen. Inte kul om det blir sprickor i golvet och lösa klinker. Handdukstorken kan man däremot använda.

Låter som badrummet ligger i källaren där det är betydligt svalare? Handdukstorken ger viss värme men kanske inte tillräckligt i en källare. Öppen dörr och en liten byggfläkt med termostat i hallen utanför badrummet kanske behövs? Säg 1½ - 2 månader för att torka ur allt så det får bra fäste. Sedan gäller det att ha en lämpligt värmesystem om man bara vill ha värme i ett badrum på sommaren och inte i värme i hela resten av huset.

• Gilla
johawa
  • Laddar…
Ja precis, det ligger på entréplan men i suterräng. Förstås svalare där än på övervåningen, men just badrummet känns väldigt kallt. Vi har bara vattenburen golvvärme i badrummet, inte i övriga rum (där finns dock vattenburna element).

Jag har golvvärmen på året runt i mitt badrum.
Det är alltid bra att det torkar ut ordentligt, speciellt som mitt är 30 år gammalt.......
Vänta som sagt 2 månader innan du sakta höjer temperaturen på golvvärmen, men handukstorken borde du kunna dra på nu direkr, givet den inte går på samma slinga som golvvärmen.

• Gilla
johawa
  • Laddar…
Ok, handdukstorken går på el, så inte samma. Men rent krasst, hur slår jag på golvvärmen manuellt? Iom att den går på ngn sändare?

J johawa skrev:
Men rent krasst, hur slår jag på golvvärmen manuellt? Iom att den går på ngn sändare?
Det kan ju inte vi veta, du har ju inte beskrivit ditt system överhuvud taget.

Generellt sett har du troligen samma värmesystem i elementen som i golvvärmen, vatten som värms upp på något sätt (vilket?) och sedan cirkuleras, kanske med något ventil/shuntsystem.
Vad du har vet bara du...

Fattar. Tänkte bara om det fanns ngt allmänt system för att kringgå att den läser av sändaren. Det var allt.

ClasseClas
Det kan vara så att ditt värmesystem (värmepump) är i sommarläge och då producerar den ingen värme till golvslingorna. Du får varmvatten i vvb, annars är det avstängt.

• Gilla
johawa
  • Laddar…
Tack Claes! Jag ska kolla det!

Lägg gärna upp bilder på systemet, sändare och mottagare, värmepump mm.

Vet du hur du får värme på radiatorerna?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.