Vi har barnens sparande som båda föräldrarna har tillgång till.
Jag håller med om att det kanske är lite fel då man ska uppfostra barnen väl, men det känns på något sätt bättre att ha kontroll på vad dessa pengarna faktiskt landar i slutändan. Att spara ganska stora pengar under 18 år tänker jag inte släppa vind för våg.
Jag tänker mig att jag bekostar alla körkort, även moped/EPA/personbil för rimliga motprestationer i skolan.
Man måste förstå som ung, att efter skolan kommer arbetslivet och där är inget gratis.
Lite piska, men samtidigt mycket morot.
Jag håller med om att det kanske är lite fel då man ska uppfostra barnen väl, men det känns på något sätt bättre att ha kontroll på vad dessa pengarna faktiskt landar i slutändan. Att spara ganska stora pengar under 18 år tänker jag inte släppa vind för våg.
Jag tänker mig att jag bekostar alla körkort, även moped/EPA/personbil för rimliga motprestationer i skolan.
Man måste förstå som ung, att efter skolan kommer arbetslivet och där är inget gratis.
Lite piska, men samtidigt mycket morot.
Tycker inte det handlar om uppfostran. 18 åringar är inte satta att helt plötsligt få de summorna och inse att de ska användas till större affärer om säg 10år. Deras konsekvenstänk är inte utvecklat på det sättet. De känns som supermakt pengar för dom och de tror att även om de bara tar en del så räcker det till allt det där andra senare ändå….Krilleman skrev:
Vi har barnens sparande som båda föräldrarna har tillgång till.
Jag håller med om att det kanske är lite fel då man ska uppfostra barnen väl, men det känns på något sätt bättre att ha kontroll på vad dessa pengarna faktiskt landar i slutändan. Att spara ganska stora pengar under 18 år tänker jag inte släppa vind för våg.
Jag tänker mig att jag bekostar alla körkort, även moped/EPA/personbil för rimliga motprestationer i skolan.
Man måste förstå som ung, att efter skolan kommer arbetslivet och där är inget gratis.
Lite piska, men samtidigt mycket morot.
Månadspeng får de göra vad de vill med. Mina barn fick 500kr var som extra sommarpengarna. Lilltjejen brände hälften på souvenirer medan storsyrran har sparat nästan allt för hon spar till andra saker.
Det finns en ytterligare sak att tänka på också. Lyckas man "för bra" så att det blir hyfsat stora summor så tappar man möjligheten att placera om barnens pengar efter eget huvud och måste inhämta samtycke från överförmyndaren.Dan_Johansson skrev:
8 pbb. Gäller att planera in en omkalibrering till dess då...B Bigfoot skrev:
Som många andra här rekommenderar jag att man sparar till barnen under sitt eget namn. Visserligen förlorar man skattelättnaden men behåller kontrollen över pengarna tills man tycker det är lämpligt att barnen får ta del av dem.
Det man kan göra för att involvera barnen tidigare är att när barnbidraget övergår i studiebidrag att hjälpa dem sätta upp ett ISK och sen spara gemensamt till det. En hundring från studiebidraget och lika mycket från föräldrarna till exempel. Visar de intresse och mognad så kan de få tillgång till en del av det som är sparat när de fyller 18.
Prata inte för högt om att pengarna finns, det blir dumt om de som 17-åringar vet att har en halv mille att inkassera inom kort.
Det man kan göra för att involvera barnen tidigare är att när barnbidraget övergår i studiebidrag att hjälpa dem sätta upp ett ISK och sen spara gemensamt till det. En hundring från studiebidraget och lika mycket från föräldrarna till exempel. Visar de intresse och mognad så kan de få tillgång till en del av det som är sparat när de fyller 18.
Prata inte för högt om att pengarna finns, det blir dumt om de som 17-åringar vet att har en halv mille att inkassera inom kort.
Vi var också lite fundersamma kring att tappa kontrollen på barnens 18-årsdag, så vi valde att spara i en villkorad kapitalförsäkring istället. Den betalas ut till respektive barn på deras 25-årsdag istället. Kanske inte riktigt samma fördelar ur ett skattemässigt perspektiv, men förhoppningsvis blir det ändå en glad överraskning för barnen en vacker dag…13th Marine skrev:
Hej forumet!
Jag sparar idag via Lysa både till oss vuxna och våra barn, samtliga ligger idag på mitt ISK-konto.
2025 kom det nya regler som gör att första 150kkr är skattefria, och jag tolkade det som att 2026 är det 250kkr som blir skattefritt.
Jag funderar på att dela upp det gemensamma sparandet mellan mig och det bättre hälften, det är ju inga problem.
Vad som är klurigare är med barnen, de får ju kontroll över kontot när de fyller 18, och då de är 4 resp 8 idag har man ingen aning om hur ansvarstagande de är då.
Funderar på att lägga upp till gränsen i barnens namn och behålla kontrollen över det som överstiger gränsen. 🤔
Hur tänker ni andra, och hur har ni gjort?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Ska slänga ett öga på det!Axhans skrev:
Vi var också lite fundersamma kring att tappa kontrollen på barnens 18-årsdag, så vi valde att spara i en villkorad kapitalförsäkring istället. Den betalas ut till respektive barn på deras 25-årsdag istället. Kanske inte riktigt samma fördelar ur ett skattemässigt perspektiv, men förhoppningsvis blir det ändå en glad överraskning för barnen en vacker dag…
Förstår inte riktigt med vitsen att spara i barnens namn (=de är ägare till pengarna).
Varför inte spara själv på särskilt konto och ge dem pengarna när det är lämpligt?
(Överkurs: använda kapitalförsäkring, men det har vissa mindre nackdelar.)
Varför inte spara själv på särskilt konto och ge dem pengarna när det är lämpligt?
(Överkurs: använda kapitalförsäkring, men det har vissa mindre nackdelar.)
Kan finnas skattepåverkan, t.ex. hade vi ett arv där pengar delades upp på flera personer bl.a. våra barn.TRJBerg skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Man slipper betala lika mycket i skatt på ISKn.TRJBerg skrev:
Vi sparar i barnens namn sen de är små i syfte att ta sig in på bostadsmarknaden. Vid 18 är det deras pengar och väljer de att smälla dem på vin, kvinnor/män och sång så är det inte vårt problem. De blir däremot ekonomiskt ansvariga för sig själva efter gymnasium eller univeristet beroende på vad de vill göra.
Första är utflygen och drygt 2/3 gick till bostad i Malmö och inredning. Nu sitter han i sin lägenhet med sambo som han tvingat att börja spara 🙂
Det är två kvar så vi får se hur det går för dem. Som vanligt ingår goda råd men om de inte följer dem kan man inte göra så mycket.
Första är utflygen och drygt 2/3 gick till bostad i Malmö och inredning. Nu sitter han i sin lägenhet med sambo som han tvingat att börja spara 🙂
Det är två kvar så vi får se hur det går för dem. Som vanligt ingår goda råd men om de inte följer dem kan man inte göra så mycket.
Det handlar inte bara om uppfostran, det handlar även om umgänget när de fyller 18.
En kompis erkände att han förklarat för sin kompis, när de var 18, att pengarna som stod på honom på banken var hans egna och inte föräldrarnas fast föräldrarna hävdade det.
Stereon lät tydligen riktigt bra men kompisens föräldrar blev lite missnöjda.
En kompis erkände att han förklarat för sin kompis, när de var 18, att pengarna som stod på honom på banken var hans egna och inte föräldrarnas fast föräldrarna hävdade det.
Stereon lät tydligen riktigt bra men kompisens föräldrar blev lite missnöjda.
Sparar sedan tidigare en liten bit åt barnen på ISK i deras namn. Avanza start har gratis fondavgifter och courtage upp till 50000 kr. Med gratis skatt också så blir det en bra liten boost för de första kronorna som investeras när de är små.
Den stora mängden som sparas åt barnen är dock på KF i eget namn.
Den stora mängden som sparas åt barnen är dock på KF i eget namn.
Många är rädda för att barnen blir olämpliga att ha pengarna men jag sparar i barnens namn för jag tror det är minst lika sannolikt att jag är olämplig att ha pengarna.TRJBerg skrev:
Folk har för höga tankar om sig själva...
Jag har gett barnen 150000 kronor var. Slösar de bort pengarna så är det en lärpenning för dem, men förhoppningsvis så sparar de pengarna till insatsen till en lägenhet eller ett hus.Farstatjej90 skrev:
Än så länge lyssnar de på mina råd.