A atomlab skrev:
Nä men det sa jag väl inte :) utan det är trevligare att kolla på lite tavlor och smycken som ökar i värde så samma sätt som fonden.

Det kräver ju såklart lite hemläxa och ett intresse, gäller ju både aktiehandel och konsthandel och enklare är det absolut inte. Bara trevligare att kolla på än nollor på en hemsida tycker jag. En uppsida är att man inte betalar någon årlig avgift på konsten och skall man räkna det på över 15-20 år så blir det lite pengar.
Klar man kan gå på en nit men det gör man ju även med aktier. Över tid är båda lika säkra skulle jag påstå och det finns inga säkra sätt att få saker eller värdepapper att öka i värde.
Principen med aktier är ju att man äger en del av ett företag som faktiskt producerar något som genererar en vinst och som kan växa. Om du lägger ett dyrt halsband i ett kassaskåp i 20 år så är det fortfarande inte fler än ett halsband och det har inte producerat något annat under tiden. Det är ju bara spekulation om att efterfrågan på den typen av föremål ska öka.

Sedan har du så klart rätt i att det kan vara trevligare att dra på sig en exklusiv klocka vid högtidliga tillfällen än att kolla på ett Exceldiagram över Investorkursen.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Vi kör isk i Avanza för barnen men i våra namn. Dvs de har inte tillgång till pengarna när de fyller 18. Går vi över beloppsgränsen får vi kanske tänka om. Jag fick aktier för ca 40tkr när jag fyllde 18. De rörde jag faktiskt inte innan vi köpte första huset men hade många kompisar som brände iväg motsvarande.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag sparar i barnens namn, blåser de pengarna på 18-årsdagen så ser jag det som att jag misslyckats med att ge dem en grundläggande förståelse, och det är ju deras pengar... 🤷
Tänker precis samma. Plus att det är lite roligare när det finns lite risk. Man måste inte vara så jäkla trygg alltid...🤔

• Gilla
Aechlas och 1 till
  • Laddar…
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej forumet!

Jag sparar idag via Lysa både till oss vuxna och våra barn, samtliga ligger idag på mitt ISK-konto.
2025 kom det nya regler som gör att första 150kkr är skattefria, och jag tolkade det som att 2026 är det 250kkr som blir skattefritt.

Jag funderar på att dela upp det gemensamma sparandet mellan mig och det bättre hälften, det är ju inga problem.

Vad som är klurigare är med barnen, de får ju kontroll över kontot när de fyller 18, och då de är 4 resp 8 idag har man ingen aning om hur ansvarstagande de är då.

Funderar på att lägga upp till gränsen i barnens namn och behålla kontrollen över det som överstiger gränsen. 🤔

Hur tänker ni andra, och hur har ni gjort?
Har idag ett gemensamt sparande till barnen i form av ISK som står på mig, med barnen som förmånstagare.

Funderat på samma sak som dig men det är svårt. Äldsta har visat ett visst intresse av börsen och har köpt lite själv, han fick ett eget ISK-konto alltså.

Men det är från veckopengen och inte vårat sparande. Vårat sparande har vi inte ens berättat för barnen.

De har lite pengar på varsitt räntekonto också, funderar på att stoppa in de i ISK som står på barnen direkt. Lite både och alltså, kanske kan vara en fördel, lite testballong, ser man de kan hantera det kapitalet som står på dem själva bra så kan man släppa kontrollen på det som är i vårat namn tidigare. Blåser de allt så kan man hålla på det som står på oss till de mognat lite.

Sparar ni på en isk i era barns namn så är det ju deras pengar. Ni har ingen rätt att använda dom. Så därav låser ni ju pengarna fram tills barnen fyller 18.

Attitudeswe
På 20år blir det ändå 54kkr/barn i mindre skatt om 300kkr står i barnens namn.

Fördel med ISK är att man kan ombalansera utan straff. 15 åringens bästa fond utanför ISK är +680% (seb teknologifond), men har i dagens marknad lite väl hög avgift. Inte så sugen på att skatta för att flytta dock. Hade varit lättare flytta/ombalansera om det varit ISK som det är sen han fyllde 5år.

Sen kan man ju också säga att det är billigare att skatta 30% av 80%iga värdet efter 30år än att årligen skatta i ett ISK. Men skall pengarna bara stå 20år är ISK med dagens skattenivå bättre:

1000kr /mån inom isk blir 638kkr med 9% avkasning (efter årlig beskattning). I fondkonto blir det 718kkr (10% avkastning). Dock minus 172kkr i skatt på 20års dagen.

Har man istället 100.000 vid födsel utan att fylla på så blir det 672kkr minus 161kkr skatt i fondkonto, och hela 560kkr om det stått i ett ISK med årlig beskattning.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
På 20år blir det ändå 54kkr/barn i mindre skatt om 300kkr står i barnens namn.

Fördel med ISK är att man kan ombalansera utan straff. 15 åringens bästa fond utanför ISK är +680% (seb teknologifond), men har i dagens marknad lite väl hög avgift. Inte så sugen på att skatta för att flytta dock. Hade varit lättare flytta/ombalansera om det varit ISK som det är sen han fyllde 5år.

Sen kan man ju också säga att det är billigare att skatta 30% av 80%iga värdet efter 30år än att årligen skatta i ett ISK. Men skall pengarna bara stå 20år är ISK med dagens skattenivå bättre:

1000kr /mån inom isk blir 638kkr med 9% avkasning (efter årlig beskattning). I fondkonto blir det 718kkr (10% avkastning). Dock minus 172kkr i skatt på 20års dagen.

Har man istället 100.000 vid födsel utan att fylla på så blir det 672kkr minus 161kkr skatt i fondkonto, och hela 560kkr om det stått i ett ISK med årlig beskattning.
Vid byte av makten nästa höst kanske denna skattelättnad försvinner. Så att våga räkna på 20 år är ju ganska så vanskligt.
Var ju inte länge sedan de gjordes om så det blev betydligt mycket med skatt än innan.

F FdW skrev:
Vid byte av makten nästa höst kanske denna skattelättnad försvinner.
Om barnen röstar fram ett annat block när de blir myndiga må vara hänt men de svenskar som är röstberättigade nu och sett vad sossar och miljöpartister kan ställa till med inser ju att det är sämre...

Sossarna är väl dessutom för detta system?

Räkna med 75% risk att barnen blåser pengarna på resor och sabbatsår efter gymnasiet - det gjorde mina barn.
Efter det så sparar jag i mitt namn så att de ska kunna köpa en bostad.

AXS
Kör isk i eget namn, samma för båda barnen.

Så kan jag själv helt fritt välja när det ska betalas ut. Tänkte att de får ett belopp när de fyller 18 och så delar de på resten sen någon gång när det känns vettigt.

Auto på 2 indexfonder och så 1-2 aktier per år som en kul grej. Lite som en historielektion.

• Gilla
haha5810
  • Laddar…
Unikt namn
Vi sparar i vårt eget namn till barnen.

Tanken är att det ska resultera i en ungefär likadan mängd pengar i hand när barnen nått sin mogna ålder.

Vi vill behålla kontrollen och möjligheten att justera (eller fördröja) om marknaden dippar eller annat.

Men med stora personliga avdrag kanske man får tänka om.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Farstatjej90
haha5810 haha5810 skrev:
Räkna med 75% risk att barnen blåser pengarna på resor och sabbatsår efter gymnasiet - det gjorde mina barn.
Efter det så sparar jag i mitt namn så att de ska kunna köpa en bostad.
Nä man får ingen andra chans. Gör dom så får dom hyra.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänker precis samma. Plus att det är lite roligare när det finns lite risk. Man måste inte vara så jäkla trygg alltid...🤔
De pratade om curlade barn igår eftermiddag på P1, nån expert sade att det finns en fördel med att uppfostra barn med ett visst mått av likgiltighet.. 🙂

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
G
Allt står på mig vem vet jag kanske ångrar mig och köper en båt eller nått..

• Gilla
Frillson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.