Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Många är rädda för att barnen blir olämpliga att ha pengarna men jag sparar i barnens namn för jag tror det är minst lika sannolikt att jag är olämplig att ha pengarna.

Folk har för höga tankar om sig själva...
Det känns inte särskilt tillämpligt i det här fallet. Hur vanligt är det att föräldrar som under en längre tid sparat till sina barn svänger om till att festa upp pengarna i stället? Visst, pappas enskilda firma kan gå i konkurs eller mamma kan bli alkis efter skilsmässan, men det känns som risken att det går den vägen för en medelålders sparsam ansvarsfull vuxen är betydligt mindre än att en 18-åring tar dåliga beslut.
(Liam och Nova som köper cigg och Arboga 10,2 för barnbidraget är ju liksom inte en del av underlaget för om man ska spara i barnens namn eller sitt eget......)
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
B Bigfoot skrev:
Det känns inte särskilt tillämpligt i det här fallet. Hur vanligt är det att föräldrar som under en längre tid sparat till sina barn svänger om till att festa upp pengarna i stället? Visst, pappas enskilda firma kan gå i konkurs eller mamma kan bli alkis efter skilsmässan, men det känns som risken att det går den vägen för en medelålders sparsam ansvarsfull vuxen är betydligt mindre än att en 18-åring tar dåliga beslut.
(Liam och Nova som köper cigg och Arboga 10,2 för barnbidraget är ju liksom inte en del av underlaget för om man ska spara i barnens namn eller sitt eget......)
Det är mitt ansvar att se till att mitt barn har förutsättningar att ta rätt beslut. Sen är det typiskt svenskt att "rätt' beslut är att köpa en lägenhet. Det finns säkert massor av människor som gjorde nått annat, nån upplevelse, och inte ångrat sig.

Jag tror i alla fall att det är lika sannolikt att mina barn tar "fel" beslut som att jag gör det.
 
  • Gilla
Aechlas
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är mitt ansvar att se till att mitt barn har förutsättningar att ta rätt beslut. Sen är det typiskt svenskt att "rätt' beslut är att köpa en lägenhet. Det finns säkert massor av människor som gjorde nått annat, nån upplevelse, och inte ångrat sig.

Jag tror i alla fall att det är lika sannolikt att mina barn tar "fel" beslut som att jag gör det.
I farsta är det hyresläggs och dyr merca som gäller?
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I fasta är det hyresläggs och dyr merca som gäller?
Ägna dej åt fasta Malmgren, det klarar du nog fram till lunch iaf...
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I farsta är det hyresläggs och dyr merca som gäller?
Har du ätit dåliga ostron eller är det Chapel Hillen som slagit snett?🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du ätit dåliga ostron eller är det Chapel Hillen som slagit snett?🤔
Fyfan, Chapel Hill, fatta vara det ostronet som får sätta livet till i onödan
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Allt står på mig vem vet jag kanske ångrar mig och köper en båt eller nått..
Det är en frestande tanke.

Visar det sig att ungarna är helt värdelösa på pengar trots uppfostran så kan man ju alltid ge upp och bränna allt själv.

Brukar säga till äldsta dottern att om de skulle prova droger så går jag i pension på måndag.

Visar de inte ekonomisk mognad så kan de glömma att få ärva fastigheter, skog och sparande som andra drömmer om.

Är man så korkad och inte respekterar tryggheten i pengar ska man vara utan.

Sköter de sig kommer de få minst handpenningen på det boende de vill ha och komma direkt ut på bostadsmarknaden.

Kommer vänligen kasta ut dem vid 18år. De ska vara färdigutbildad och ha familj med barn och eget boende samt karriär och första miljonen på banken innan 30år.

Annars är det ett personligt misslyckande som far.
 
P Pligg85 skrev:
De ska vara färdigutbildad och ha familj med barn och eget boende samt karriär och första miljonen på banken innan 30år.
Det finns inte ett län där förstagångspappor är under 30 år i genomsnitt. Och det är knappt man hinner disputera innan 30 heller...

Miljonen är förmodligen lätt med all den inflation vi haft däremot. 4 miljoner vore nog lika svårt som de andra två.
 
Dett varv kul att snubbla över denna tråd och läsa andras tankar om detta ämne.
Vi har nog tänkt oss 2 sparanden, dels ett i barnens namn som de kan få när de blir 18 och dels ett vi håller på som kommer villkoras som insats till bostad lite längre fram i livet.
Syftet med att ge dem en del pengar tidigt är väl lite att lära sig vad de blir för några som unga vuxna, men även ge dem möjligheten att kanske ta ett sabbatsår och backpacka eller nåt dylikt.
(Jag kan iaf inte komma på någon resa jag ångrar att jag gjorde som ung, sen kanske inte alla beslut som togs under varje resa var så väl genomtänkt men det är en annan fråga.)
 
Farstatjej90
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan, Chapel Hill, fatta vara det ostronet som får sätta livet till i onödan
Sluta nu, du är definitivt en Chapel Hill-kille...
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I farsta är det hyresläggs och dyr merca som gäller?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sluta nu, du är definitivt en Chapel Hill-kille...
Kan såna killar inte använda stora bokstäver?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.