Hej forumet!

Jag sparar idag via Lysa både till oss vuxna och våra barn, samtliga ligger idag på mitt ISK-konto.
2025 kom det nya regler som gör att första 150kkr är skattefria, och jag tolkade det som att 2026 är det 250kkr som blir skattefritt.

Jag funderar på att dela upp det gemensamma sparandet mellan mig och det bättre hälften, det är ju inga problem.

Vad som är klurigare är med barnen, de får ju kontroll över kontot när de fyller 18, och då de är 4 resp 8 idag har man ingen aning om hur ansvarstagande de är då.

Funderar på att lägga upp till gränsen i barnens namn och behålla kontrollen över det som överstiger gränsen. 🤔

Hur tänker ni andra, och hur har ni gjort?

• Gilla
Husmarkus
  • Laddar…
Jag sparar i barnens namn, blåser de pengarna på 18-årsdagen så ser jag det som att jag misslyckats med att ge dem en grundläggande förståelse, och det är ju deras pengar... 🤷

• Gilla
EvertL och 10 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej forumet!

Jag sparar idag via Lysa både till oss vuxna och våra barn, samtliga ligger idag på mitt ISK-konto.
2025 kom det nya regler som gör att första 150kkr är skattefria, och jag tolkade det som att 2026 är det 250kkr som blir skattefritt.

Jag funderar på att dela upp det gemensamma sparandet mellan mig och det bättre hälften, det är ju inga problem.

Vad som är klurigare är med barnen, de får ju kontroll över kontot när de fyller 18, och då de är 4 resp 8 idag har man ingen aning om hur ansvarstagande de är då.

Funderar på att lägga upp till gränsen i barnens namn och behålla kontrollen över det som överstiger gränsen. 🤔

Hur tänker ni andra, och hur har ni gjort?
150k x 2.96% x 30% = 1300

Kanske inte riktigt värt det? Jag har pengar på barnens isk men inte av den anledningen

Edit: fan vad hög skatten är på ISK nu för tiden. Undrar varför de lägger gränsen så lågt. Nästan ingen har väl under 150 eller ens 250k på isk. Svarade på min egen fråga 😂

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag sparar i barnens namn, blåser de pengarna på 18-årsdagen så ser jag det som att jag misslyckats med att ge dem en grundläggande förståelse, och det är ju deras pengar... 🤷
Jag hoppas ju givetvis att jag inte totalt misslyckas med att uppfostra ansvarstagande ungar, samtidigt vet man aldrig vad som händer där och då.
Storleken på det sparade beloppet är ju också en faktor, därav min fundering på att inte låta dem få allt 🤔

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
150k x 2.96% x 30% = 1300

Kanske inte riktigt värt det? Jag har pengar på barnens isk men inte av den anledningen

Edit: fan vad hög skatten är på ISK nu för tiden. Undrar varför de lägger gränsen så lågt. Nästan ingen har väl under 150 eller ens 250k på isk. Svarade på min egen fråga 😂
1300kr per barn, så totalt 2600kr i år.
Och dubbelt så mycket nästa år ifall man når upp i taket som tydligen blir 300k.

Jag sparar i egen ISK i syfte att barnen ska få ut det när de är ca 30 år gamla, alternativt att jag lånar ut pengar i förtid för lägenhetsköp och att skulden sedan efterskänks när de är ca 30. Har funderat i samma banor som dig 13th Marine, men när Anders visar att det ändå inte blir så stora summor kanske jag ska avvakta trots allt.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
1300kr per barn, så totalt 2600kr i år.
Och dubbelt så mycket nästa år ifall man når upp i taket som tydligen blir 300k.
Yes. Man måste va ganska så aktiv för att det skall bli bra.

Köp saker som tenderar att öka i värde istället. Tex konst eller smycken som sedan säljs av så har ni nytta av det även tills att ungarna är 30

A atomlab skrev:

Köp saker som tenderar att öka i värde istället. Tex konst eller smycken som sedan säljs av så har ni nytta av det även tills att ungarna är 30
Du menar att aktiefonder inte tenderar att öka i värde?

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag sparar i egen ISK i syfte att barnen ska få ut det när de är ca 30 år gamla, alternativt att jag lånar ut pengar i förtid för lägenhetsköp och att skulden sedan efterskänks när de är ca 30. Har funderat i samma banor som dig 13th Marine, men när Anders visar att det ändå inte blir så stora summor kanske jag ska avvakta trots allt.
Det beror ju lite på summorna, än så länge skulle uppdelningen innebär nästan 1% extra avkastning på barnens kapital för mig.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
A atomlab skrev:

Du tror det är enklare att hitta konst och smycken som ökar mer i värde än inflationen än att köpa en indexfond?

• Gilla
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
Du menar att aktiefonder inte tenderar att öka i värde?
Nä men det sa jag väl inte :) utan det är trevligare att kolla på lite tavlor och smycken som ökar i värde så samma sätt som fonden.
S sprucetwig skrev:
Du tror det är enklare att hitta konst och smycken som ökar mer i värde än inflationen än att köpa en indexfond?
Det kräver ju såklart lite hemläxa och ett intresse, gäller ju både aktiehandel och konsthandel och enklare är det absolut inte. Bara trevligare att kolla på än nollor på en hemsida tycker jag. En uppsida är att man inte betalar någon årlig avgift på konsten och skall man räkna det på över 15-20 år så blir det lite pengar.
Klar man kan gå på en nit men det gör man ju även med aktier. Över tid är båda lika säkra skulle jag påstå och det finns inga säkra sätt att få saker eller värdepapper att öka i värde.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Nä men det sa jag väl inte :) utan det är trevligare att kolla på lite tavlor och smycken som ökar i värde så samma sätt som fonden.

Det kräver ju såklart lite hemläxa och ett intresse, gäller ju både aktiehandel och konsthandel och enklare är det absolut inte. Bara trevligare att kolla på än nollor på en hemsida tycker jag. En uppsida är att man inte betalar någon årlig avgift på konsten och skall man räkna det på över 15-20 år så blir det lite pengar.
Klar man kan gå på en nit men det gör man ju även med aktier. Över tid är båda lika säkra skulle jag påstå och det finns inga säkra sätt att få saker eller värdepapper att öka i värde.
Ditt inlägg kan nog tolkas på olika sätt då, men då förstår jag vad du menar.

Jag ser konsthandel som betydligt mer riskabelt än aktiefonder.
Då investerar jag hellre i jordbruksmark.

• Gilla
OFP
  • Laddar…
Ditt inlägg kan nog tolkas på olika sätt då, men då förstår jag vad du menar.

Jag ser konsthandel som betydligt mer riskabelt än aktiefonder.
Då investerar jag hellre i jordbruksmark.
För de flesta är den dock inte lika vacker att se på som konst eller smycken 😉

Y YuGi skrev:
För de flesta är den dock inte lika vacker att se på som konst eller smycken 😉
Vad som är vackert är upp till betraktaren, jag föredrar nog ändå den skånska myllan.
Den är dessutom betydligt svårare att sno vid ett inbrott 😉

Men jag tycker vi kan lämna alternativa investeringar och fokusera på ISK-delen.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Vi började spara i fonder till barnen när de var små, ISK fanns inte, och i deras egna konton. Gjorde inga omplaceringar.
En av dem använde pengarna till utbildning, en annan till bostadsköp.
Idag hade det nog blivit ISK och 4-5 olika fonder utifrån inriktning och risk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.