X xxargs skrev:
Sådant är typiskt något som någon mini-PLC lösning skulle kunna hantera, en sådan som också kan ha en eller flera temperatursensorer som insignaler och då har du också möjlighet att göra avfrostningen mer intelligentare så att det inte avfrostar mer ofta eller längre än nödvändigt med flera temperatursensorer.
Ja min tanke också, nån liten UNO med 2 st tempsensorer och kanske någon tvångsknapp så man kan tvinga den köra en avisningsfas på minuter" kanske display.... ,men med det sagt jag kan komma med förslag men att utföra mer än inköp av material och KANSKE att jag kan löda ihop det hela, men programmeringen bör någon annan stå för (kanske bäst med hopsättningen också utförs av någon annan)
X xxargs skrev:
Men tills du hittat en lösning så bör du kartlägga tiderna noga med tidtagarur som brytarna öppnar och sluter och framförallt ordningsföljderna och tiderna om det är typ att när en brytare öppnar och sedan 1.5 minuter innan annan brytare sluter igen och samma tillbaka och annan typ med förregling så att tex. inte två brytare manövreras samtidigt eller i överlapp (eller att det gör det avsiktligt) . med urverk och med släpring eller kam med olika segment så kan man säkra sådana saker som att tex inte två reläer drar samtidigt, men samtidigt är det mekaniskt och slits med tiden, det kan komma in insekter i drevverket och stoppa den (har hänt mig för en doserpump) etc. mekaniska fel, i ditt fall kanske också brända kontakter etc.
mmmm, som det verkar så OM jag tvingar in den och startar en avisning genom att vrida på tidsuret så då gick det själv av efter 11minuter, och det verkar ju rätt och riktigt efter vad jag läst skall ske, men sedan har jag inte sett/hört att det själv har initierat en avisning därefter.
X xxargs skrev:
Vad jag förstår så har avfrostningsuret en gasdriven temperaturkänselkropp av samma typ som i äldre kyl och frys som aktiverar uret när det blir minusgrader men slutar att aktivera när det är över noll grader utomhus.
jag får en känsla av att denna temperaturkänselkroppen kanske har gett upp?, går den att ersätta?.(har inte öppnat uret så vet inte hur det är hopkopplat ännu), så som enheten såg ut första gången så måste ju något vara fel för det såg ut så "inuti" också
X xxargs skrev:
---

Om du inte vill göra analysen nu i snöglopp och minusgrader så kan du troligen vänta till våren och trevligare väder och då starta uret genom att stoppa sensorbulben någonstans (följ den smala kopparröret till en lite tub i ändan - och det är tuben som sedan skall kylas) i en mugg/termos med krossad is och koksalt samtidigt för att få ett antal minusgrader och den vägen aktivera uret.
tack, ja jag väntar ut lite blidväder innan jag går full frenzy på den, för att utöver att bulben måste var visst antal grader så måste väl "hacket" i tidsuret placera sig rätt.. :/ (50minkör 11min avfrost)

alm82 alm82 skrev:
Om du känner dig modig kan du alltid öppna upp uret och kolla efter fel, kanske räcker att smörja mekanismen

Funktionen är ganska enkel, uret snurrar alltid när kompressorn går, en gång i timmen tillåts en liten arm röra sig om det är tillräckligt kallt vid bulben. Denna arm påverkar en växlande kontakt som växlar mellan fläkt och 4-vägsventil.

[bild]
Jo jag skall nog in och kolla när vädret mer ligger på den positiva sidan . jag funderar på om gasbulben har havererat, men gissar att om man har ute allt och kyler/värmer den så bör man väl se en förflyttning direkt.. följdfrågan är om den skulle vara trasig(sprucken?) om man kan få den som "reservdel"
jag är bara rätt tacksam att det är så torrt i luften som det ändå är just nu..

Krossa is tillsammans med rikligt mängd grov koksalt och stoppa ned i en termos - stoppar ned bulben i denna köldblandning och se om avfrostningen startar inom 1 timme ( tid beroende på hur kamhjulet står) - gör det inte det så är det risk att bulben sprungit läck. Det andra är att uret inte fungerar alls (dvs motorn snurrar inte eller någon av dreven är skadad eller att någon insekt tagit sig i denna och låst upp hela växelpaketet)

räkna inte med att denna ur går att köpa i delar, möjligen kompletta sådana som reservdelar om du letar runt. förmodligen har den slutat att tillverkas för ett årtionde sedan.

Nu vet jag inte om man kan se på utsidan om någon av axlarna roterar över tiden - men har man utstickande axlar och det inte ändrat sig det minsta på åtskilliga minuter så kan man misstänka att uret inte fungerar

idag skulle man göra sådant elektroniskt med en liten programerbar microkontroller som styr 2 st 230V kapabla reläer. - det skulle inte behöva så jättemånga rader kod assemberkod för att lösa detta. och många av microkontrollerfamiljerna har också AD-ingångar för att mäta spänningen på tex. en termistor och trigga på när temperaturen går nära 0 grader och aktivera avfrostningsperioderna.

---

Nu skall jag säga att jag inte ogillar elektromekanik, men de kräver (planerbar) underhåll förr eller senare

- Tittar alltid lite extra på relästyrsystemen som sköter röda linjens tunnelbana i Stockholm när jag är i dessa rum med massor av saker som pendlar och tickar och klicka och har sig - skulle nog säga att det är en av de få styrsystem som skulle överleva höghöjds EMP-kärnvapenbomb då i princip all elektronik som vi är beroende av idag skulle upphöra att fungera efter en sådan smäll... relativt hacksäkert är det också, i alla fall det som är på spårnivå.

Frågar man (äldre) signalgubbarna så vill de tillbaka till reläsystemen igen på de andra linjerna och vid nyutbyggnad då de PLC och datorbaserade systemen har mycket problem och driftsäkerheten tveksam i den tuffa miljön som är i tunnelbanan och håller en massa konsulter sysselsatta år efter år och det blir aldrig färdigt, sedan finns den några berömda satsning på signalsystem som har gått helt åt pipan och kostat massor av pengar utan att fått någon funktion för det...

Synd att det är foto och filmningsförbud i dessa utrymmen, då en del av sakerna görs sig bra på på film med pendlar som svänger, skivor som vickar och nickar och ibland gör 90 grader vridning och 'vinkar' och olika gungor och reläer som tickar i olika takt - de som bygger detta vet hur man gör brytarkontakter som tål enormt många slutningar och brytningar mot i många fallen induktiva laster (reläspolar på olika slavreläer som tickar med med kanske 2 ggr i sekunden under långa tider och en del matar direkt mot signallampor och annat) utan materialvandring i kontakterna (har ni hanterat brytarspetsar på moppe eller äldre bil så vet ni vad materialvandring på brytarspetsarna är för något)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.