Vaknar upp till ett kallt hus, nåja, elpatronen har ju kickat in, varning på kontrollpanelen och avslagen LVVP., går ut och tittar på enheten (en LVVP700/1000 från ecozon) den är frusen totalt, , har frostat av manuellt, (vatten och tid), kört igång den igen och anpassat gångtiden, men nu är den ihop isad igen., summa kardemumma, den kör ingen avisningscykel.. (den har fungerat "felfritt" under den kallaste perioden, men gav inte nått men den körde sin avisningscykler för inte så länge sedan iaf)

För ett par år sedan var jag ned med enheten till tillverkaren i Varberg. han kontrollerade den och bytte ett relä på den och om jag minns rätt var det till avisningen för han frågade hur den hade skött, den delen, tyvärr för mig kunde jag inte säga bu eller bä om det då den vart urkopplad i flera år men nu skulle installeras igen. han bytte relät iaf och den har fungerat som sig bör fram tills nu,

jag har haft (inte nu) företag ute för påfyllning av media så jag tror inte det är brist i den för då skulle den lösa på hög/låg tryck och det är inte det som skett utan det är nog gångtiden som varnat/taimat ur.

nåväl jag bröt strömmen, pillade ur relät, synade det, såg inget fel borrade ett litet hål så jag skulle kunna "tvinga" relät, men jag är osäker om att göra det, vad kan hända(förhoppningsvis slår den över till avisning), skall jag hålla kvar eller räcker det med att slå till?..., inte lättaste att hitta ersättare heller..., ett OMRON MY2 220/240 VAC. (på sidan står 5A 250VAC~ 5A 28VDC (vad kan jag ersätta med?)

inte bästa tiden att få VP problem...

Lite bilder på detta....

• En hand håller ett transparent Omron MY2-relä med 220/240 VAC specifikationer framför ett tangentbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en transparent brytare, märkt med specifikationer 5A 250VAC. Designed in Japan, made in China. Bakgrund av dator och tangentbord.
    Skapa konto
  • Luftvärmepump täckt med frost och snö, placerad utomhus nära ett trästaket under vintertid.
    Skapa konto
Att beröra reläets innanmäte kan vara lite lurigt. Du riskera att röra vid spänningssatta delar.
Reläet blir normal inte kvar i draget läge om du mekaniskt tvingar "ankaret". För att det ska bli kvar i draget läge krävs spänning till magnetspolen.

Det går att relativt enkelt att mäta upp funktionen på reläet.

Ett Omron-relä som borde passa:
https://se.rs-online.com/web/p/power-relays/2711906

Behöver inte vara reläet, signalen för att reläet skall dra kan ju utebli av någon orsak, någon parameter som inte uppfylls m.m.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Att beröra reläets innanmäte kan vara lite lurigt. Du riskera att röra vid spänningssatta delar.
Reläet blir normal inte kvar i draget läge om du mekaniskt tvingar "ankaret". För att det ska bli kvar i draget läge krävs spänning till magnetspolen.

Det går att relativt enkelt att mäta upp funktionen på reläet.

Ett Omron-relä som borde passa:
[länk]
borrade ett litet hål i kappslingen på bild och jag kommer bara åt en plastdetalj som är den som rör sig skall se om jag kan få upp kopplingsschemat som satt på enheten med...

DonPablo DonPablo skrev:
Behöver inte vara reläet, signalen för att reläet skall dra kan ju utebli av någon orsak, någon parameter som inte uppfylls m.m.
svårt att se orsaken på det . du såg bilden på enheten va? :), har inte pillat på någon parameter på ett bra tag så.. och enheten har bara av och på hysteres och fördröjningsstart typ. väldigt simpel.

Lite fler bilder.

• Elcentral med säkringar, kablar och kopplingsschema i ett skåp.
    Skapa konto
  • Elskåp med kablage och kontakter, närbild.
    Skapa konto
  • Ritning med texten "Avfrostningskontroll" och några rektanglar. Stänk av gul fläck på pappret. "DWG: 501-004-033" syns nederst.
    Skapa konto
  • Ritning av elektrisk panel och kopplingsschema på en vägg, synlig rost och rör samt en kontaktor.
    Skapa konto
  • Diagram och ledningar på ett installationsprojekt, inklusive manöver- och kraftschema.
    Skapa konto
Ja den må vara enkel, men den skall ju ändå få en signal att det är dags för avfrostning, som gör att reläet skall dra. Att mäta är att veta. Du har ett avfrostningsur som skall ge signal om avfrostning, funkar det ? Skickar det spänningen till reläet?

Hittar ju inget i enheten som kan vara ngt ur...men när jag fick tänka en stund kom jag på att ngt fanns i styrenheten i källaren se bild.

Styrenhet i källare med kablage och komponenter, inklusive en Prosweide timer och kopplingsplintar med numrerade ledningar.
Skapa konto

• Styrenhet med kablar och anslutningar i en elbox, märket Proswede, i en källare.
    Skapa konto
kan detta vara avfrostningsuret?

Ser ut som ett tidrelä. Dessa brukar kunna ställas in på olika funktioner, ex. monostabilt eller astabilt läge, dvs reläet går från/till/från osv med ett visst intervall. eller till med en viss tid sedan återgång tills det får en extern impuls.

Uret för avfrostningen sitter här:

Elkomponenter i en låda med en 4-vägs ventil, spolar och kablar markerade med röd cirkel, enligt beskrivning av avfrostningsur.
Skapa konto

Den aktiverar 4-vägs ventilen och stoppar fläkten ca 1 gång i timmen om det är tillräckligt kallt. Man kan prova funkrionen manuellt genom att vrida runt axeln med en mejsel, troligen finns ett passande hål i din el-låda:

Urets manövreringsaxel på en avfrostningstimer i närbild, markerad med en röd cirkel på ett träbord.
Skapa konto

Vrid runt och mät samtidgt på 4-vägsventilen så den för ström. På min ctc hade spolen ramlat av från ventilen så funktionen uteblev, kan vara värt att kolla.

Det lilla reläet du tagit ut ser ut att koppla förbi LP samt stoppa fläkten under avfrostningen.

Redigerat:
alm82 alm82 skrev:
Uret för avfrostningen sitter här:

[bild]

Den aktiverar 4-vägs ventilen och stoppar fläkten ca 1 gång i timmen om det är tillräckligt kallt. Man kan prova funkrionen manuellt genom att vrida runt axeln med en mejsel, troligen finns ett passande hål i din el-låda:

[bild]

Vrid runt och mät samtidgt på 4-vägsventilen så den för ström. På min ctc hade spolen ramlat av från ventilen så funktionen uteblev, kan vara värt att kolla.

Det lilla reläet du tagit ut ser ut att koppla förbi LP samt stoppa fläkten under avfrostningen.
Jag skruvade av denna och kikade lite, nu har det kanske inte varit lika mycket fukt i luften kan jag tro så nedisningen har jag besparats änsålänge, men jag provade att vrida på den inringade och då slog den om och stängde av fläktarna och värmde upp förångaren så att det som fanns på lamellerna smälte, jag hade lite bråttom så jag tog inte och klockade om den skulle slutat efter 11 minuter, jag fortsatte vrida efter en stund så den hoppade ur den falsen inuti gissar jag.
IAF. den verkar kanske inte för tillförlitlig så jag provade sträcka ut handen till lite reservdelsföretag och installatörer som informerade mig om att min pump är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gammal och den vill vi inte kika på helst utan en NY skall vi projektera till dig JAPP JAPP, men nej tack, min enhet har bara gått 34500H och om den då skall hålla 15år är det ca 11års driftstid kvar så. lägg av med säljsnacket...
nåväl, efter lite mer snicksnack kom det fram att det mekaniska inte fans att tillgå utan dom rekommenderade mig att installera ett elektroniskt ur ist. ja DIY, utan garanti att det skulle fungera.. OCH till en nätt summa på 11500kr , MJA..
men jag har läst folk som gjort någon egen lösning med en arduino , så för mig skulle jag uppskatta en kontakt med någon som gjort detta, jag tror inte mig själv vara den som kan programmera till det adekvat , men jag kanske kan få en lösning på mitt problem mot en monetär kompensation till den som har kunskapen?

Alt. att någon har koll på någon som sysslar med begagnade delar som kan tänkas ha en avfrostningsur SFB-A301, från tillverkaren SAGInoMIYA liggandes till en vettig peng...

Sådant är typiskt något som någon mini-PLC lösning skulle kunna hantera, en sådan som också kan ha en eller flera temperatursensorer som insignaler och då har du också möjlighet att göra avfrostningen mer intelligentare så att det inte avfrostar mer ofta eller längre än nödvändigt med flera temperatursensorer.

Men tills du hittat en lösning så bör du kartlägga tiderna noga med tidtagarur som brytarna öppnar och sluter och framförallt ordningsföljderna och tiderna om det är typ att när en brytare öppnar och sedan 1.5 minuter innan annan brytare sluter igen och samma tillbaka och annan typ med förregling så att tex. inte två brytare manövreras samtidigt eller i överlapp (eller att det gör det avsiktligt) . med urverk och med släpring eller kam med olika segment så kan man säkra sådana saker som att tex inte två reläer drar samtidigt, men samtidigt är det mekaniskt och slits med tiden, det kan komma in insekter i drevverket och stoppa den (har hänt mig för en doserpump) etc. mekaniska fel, i ditt fall kanske också brända kontakter etc.

Vad jag förstår så har avfrostningsuret en gasdriven temperaturkänselkropp av samma typ som i äldre kyl och frys som aktiverar uret när det blir minusgrader men slutar att aktivera när det är över noll grader utomhus.

---

Om du inte vill göra analysen nu i snöglopp och minusgrader så kan du troligen vänta till våren och trevligare väder och då starta uret genom att stoppa sensorbulben någonstans (följ den smala kopparröret till en lite tub i ändan - och det är tuben som sedan skall kylas) i en mugg/termos med krossad is och koksalt samtidigt för att få ett antal minusgrader och den vägen aktivera uret.

Om du känner dig modig kan du alltid öppna upp uret och kolla efter fel, kanske räcker att smörja mekanismen

Funktionen är ganska enkel, uret snurrar alltid när kompressorn går, en gång i timmen tillåts en liten arm röra sig om det är tillräckligt kallt vid bulben. Denna arm påverkar en växlande kontakt som växlar mellan fläkt och 4-vägsventil.

Närbild av urmekanism med synliga kugghjul och fjädrar, placering på grått golv.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.