Jag behöver råd för reparation av min vedspis. Efter att ha rengjort spisen in-och utvändigt kan jag konstatera att brännjärnet (1) gått sönder och behöver ersättas samt att jag behöver ta bort den gamla leran (2) och lägga dit ny, se bifogad bild.
Nu till problemet: det är en gammal men ändå relativt modern vedspis som inte tillverkas längre och därför svårt att hitta reservdelar. Har letat runt på Josef Davidssons hemsida, men vet inte om det går att använda något av deras universaljärn. Väldigt tacksam för tips om hur jag ska göra för att reparera spisen och vilka delar som kan tänkas passa.
Tack på förhand!
Nu till problemet: det är en gammal men ändå relativt modern vedspis som inte tillverkas längre och därför svårt att hitta reservdelar. Har letat runt på Josef Davidssons hemsida, men vet inte om det går att använda något av deras universaljärn. Väldigt tacksam för tips om hur jag ska göra för att reparera spisen och vilka delar som kan tänkas passa.
Tack på förhand!
Om jag minns rätt så har spisen en insats av eldfast tegel inte brännjärn och isf borde det gå att använda vermeculitskivor i stället. Leran är eldfast lera blandat med järnfilsspån finns att köpa.
Tack för ditt svar. Men vad om inte brännjärn kallas det som man ser rester av till höger i inringning nr 1? Kan man ersätta det med vermeculit som sågas till för att passa i det spåret?N Nissegandhi skrev:
Vermeculite är minst lika starkt om inte starkare än brännjärn dock lite känsligt för slag när det är upphettat tex om man kastar in ved. Skivorna är lätta att såga till och forma kanterna på och vanligt i spisar och kaminer.
Perfekt, då ska jag köpa sådana. Har du några tips på bra återförsäljare?N Nissegandhi skrev:
Jokej Davidssons har det mesta då det gäller reservdelar till spisar och kaminer där har jag köpt en hel del. Om du har någon lokal handlare som säljer kaminer och spisar kan dom också ha.
Josef Davidssons
Klicka här för att svara