P
Jag har en tomt som lägre än alla grannars, vilket gör att jag behöver ansluta en pumpstation till avloppet och pumpa upp svartvattnet till gatan. Givet läget på tomten samlas också mycket vatten i backen höst-vinter-vår. När jag testat gräva gropar står vatten typ en dm under marknivån.

Är det någon som har erfarenhet av hur man hanterar detta? Försöker man gräva ner till berg och sätta ankare som man kan fästa pumpen i för att den inte skall flyta upp? Eller typ bygga ett litet isolerat pumphus ovanpå marken med värmekabel? Marknivån för huset kommer bli drygt 1m över marknivån där pumpen hamnar, så bör kunna få till fall även om pumpen står högt.

P
Första är om du måste pumpa vanliga toalett avloppet från huset så finns det pumpgropar och beroende på nivåer om det går att få ner det i marken eller om man måste även upp och ha grejer ovan marknivå..

Beroende på höjder så finns det en del färdiga lösningar med olika avloppsbrunnar /pumpbrunnar

Självklart bör man separera avlopp från huset från högt vattenstånd i marken , det vattnet är ju dagvatten och handlar ju mest om att bli av med på lämpligast lagliga vis. det behöver ju inte renas hos kommunens reningsverk

Självklart ska dessa system separeras ifrån varandra både för krav från kommunen om att dom inte vill ha dagvatten iblandat i toalett och avloppsvattnet som ska renas..

Och även om det är bara för sig själv så kan pumpar gå sönder så man bör ju ha separata system med flera pumpar som alltid hindrar översvämmning när nån pump går sönder.. och nån varning att reservpumpen har startat..

Det är inte så ovanligt med att man pumpar både avlopp och dräneringar för att hålla vattnet borta och dom flesta markfirmor med erfarenhet är så är det rätt enkelt att lösa men det kostar en del att bygga bra system med larm och ev extra reservpumpar som startar vid behov..

Det tråkiga med att ha tomt som är lägre än alla andra grannars är ju att det är ibland enorma mängder vatten man lär pumpa iväg och inte sällan saknas vettiga möjligheter att bli av med allt vatten..det är inte optimalt men inte omöjligt att lösa

Går det att höja marknivån istället eller i kombination? Att pumpa avloppsvatten är inga konstigheter. Men att förlita sig pimpar för att hålla dagvattnet/grundvatten i schack är både dyrt i längden, osäkert och en ständig källa till oro.

P
Sorry, det var jag som var otydlig, dränering/dagvatten kommer lösa sig. Huset kommer stå typ 1-1,3m över lägsta punkt.

Det är pumpstationen jag funderar på, då det inte kommer gå att dränera schaktbotten om den skall grävas ner djupt.

Det finns pumpstationer av LTA modell som är både täta och självförankrande i sitt utförande, inga problem. Notera att om du släpper till kommunalt önskar de oftast veta att du har pump och kan ha egna krav för utförandet.

P
O Onkelberry skrev:
Det finns pumpstationer av LTA modell som är både täta och självförankrande i sitt utförande, inga problem. Notera att om du släpper till kommunalt önskar de oftast veta att du har pump och kan ha egna krav för utförandet.
Ah det var självförankrande som var ordet jag sökte. Det låter ju bra! Skall kolla vad som finns.

S
P Posselosse skrev:
Ah det var självförankrande som var ordet jag sökte. Det låter ju bra! Skall kolla vad som finns.
Flygt compit 901 är delvis självförankrande, det står i förläggningsinstruktionen hur djupt dom kan sitta, med rätt pumpar och styrning i den så har du en lösning som håller i måånga år. Enda nackdelen är priset😆. Jag har ingen större erfarenhet av lta system, så jag kan inte ge dig nått vettigt alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.