Hej!

Is bildas på baksidan av utedelen på värmepumpen.
Den är från 2009 CTC Ecoair.
Ska det vara så eller har något gått sönder? Har aldrig noterat det tidigare.
Bifogar bild på aktuell driftdata. Notera att utegivaren står i solen nu, det är ca 5 grader ute.

Tacksam för input.

• Utedelen av en CTC Ecoair värmepump från 2009 placerad utomhus med synlig isbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump med driftinformation, inomhus- och utomhustemperatur samt effektanvändning.
    Skapa konto
  • Isbildning på utedelen av en CTC Ecoair värmepump från 2009.
    Skapa konto
  • Display av värmepump som visar driftinformation och temperaturdata.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ser ganska typiskt ut för fuktigt väder runt noll grader tycker jag. Det viktiga är att den avfrostar emellanåt så det inte byggs upp ett väldigt tjockt lager is.

Nu slog ett larm ut, hög hetgastemperatur.
Allt stannade och det ser ut som att det byggts på lite mer med is.
Vad borde jag göra?

Om man inte vill ringa en servicefirma direkt så kan man avfrosta manuellt med varmvatten från en vattenkanna. Är det bara ovanligt fuktigt nu så kanske det räcker, kommer isen tillbaka har något hänt med avfrostningsfunktionen

Frosta av ordentligt med varmvatten som strilas på med vattenkanna, starta upp och håll koll på när is blir, något mindre än bild, då ska det klicka till och värmen från kompressorn ska frosta/isa av, tar ca 5 min och bli ett vattenfall under. Startar den upp för tidigt så hinner det inte isa av. Det sitter en timer ( mekanisk ) i den som är programerad att frosta av 1 gång i timmen. Dom kan börja kinka till sig i dreven ( kuggar ) så den inte går. Finns inga som reservdelar, men CTC har någon modul att ersätta med, svindyr ca 6500kr , hade lika och byggde egen automatik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.