Hej

Köpte en lampa på jula. en med inbyggd rörelsesensor. men efter lite närmare granskning av manualen så ser jag att lampan skall monteras under tak  ??? vilket den ej kommer att göra (om man inte räknar takutskottet 10M upp).
IP44 är alltså endast fuktät inte sköljtät. bör jag byta till en annan lampa och isåfall vilken klass??

Och rörelsesensorer har dom ju bara med IP44

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=851643046&pf_id=SE-420075
420075_a.jpg

IP44 är tillåtet var som helst i det fria!

hmm undrar då varför det står att den skall monteras under tak??

finns det någon stans en tabell på IP klassningarna?

ppalm skrev:
hmm undrar då varför det står att den skall monteras under tak??
Ja, det undrar jag också. ::)

Tillägg: Ska den sitta på väggen, och hamnar högre från mark än en halv meter räcker det med IPx3. (IP23 vanligtvis...)
Hade du hamnat under takutskottet, vilket du uppenbarligen inte gör, hade det räckt med IPx1 (Alltså vanligen IP21)

x motsvarar vilken siffra du behagar. ;D

Kan det möjligen vara så att den skyddsmässigt håller IP44, dvs man får ingen stöt av den, och den blåser inte säkringen om den blir blöt. Men att den funktionsmässigt inte klarar att bli blöt. Antag att IR sensorn inte är ordentligt kapslad?

Billiga armaturer från Jula görs i Asien , ibland kan manualerna motsäga sig själva , ibland kan man undra om de verkligen är CE-märkta på ett godkänt sätt.Står det IP44 behöver den inte sitta under tak.Om du kan lita på märkningen är en annan sak...

Kan det möjligen vara så att den skyddsmässigt håller IP44, dvs man får ingen stöt av den, och den blåser inte säkringen om den blir blöt. Men att den funktionsmässigt inte klarar att bli blöt. Antag att IR sensorn inte är ordentligt kapslad?
Jag köpte utomhuslampor från Jula för några år sedan, dock inte samma modell som är aktuell här. Mina lampor har exakt detta problem, efter långvarigt regnväder, så lyser de konstant. Efter nån dag, så har de torkat upp invändigt, och fungerar normalt igen.

Verkar vara kalaskvalitet!

det är ofta dyrare ä man tror att handla de billigaste produkterna...
men svårt att låta bli ibland :P

Caesar skrev:
Verkar vara kalaskvalitet!
;D ;D ;D

Det kan ju också vara så att t.ex. målarfärg eller annan ytbehandling blir skitful på nolltid om den inte sitter under tak, men samtidigt fungerar den på ett säkert sätt rent elektriskt även om den blivit skitful. Teoretisk gissning.

När det gäller billiga/dyra grejer så skulle jag vilja säga att vissa saker är alltid skitdåliga oavsett var man köper dem. Det spelar ingen roll om det står "konstsmide" på utomhusjulgransbelysningen, man får ändå krångla med att få fart på den till nästa vinter.

pratade med jula, dom sa att är det IP44 så är det och du kan sätta den var du vill (nästan). den konstiga placeringsanvisningen skyllde han på att den utlänska leverantören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.