6 580 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
IP44 utebelysning
Hej
Köpte en lampa på jula. en med inbyggd rörelsesensor. men efter lite närmare granskning av manualen så ser jag att lampan skall monteras under tak ??? vilket den ej kommer att göra (om man inte räknar takutskottet 10M upp).
IP44 är alltså endast fuktät inte sköljtät. bör jag byta till en annan lampa och isåfall vilken klass??
Och rörelsesensorer har dom ju bara med IP44
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=851643046&pf_id=SE-420075

Köpte en lampa på jula. en med inbyggd rörelsesensor. men efter lite närmare granskning av manualen så ser jag att lampan skall monteras under tak ??? vilket den ej kommer att göra (om man inte räknar takutskottet 10M upp).
IP44 är alltså endast fuktät inte sköljtät. bör jag byta till en annan lampa och isåfall vilken klass??
Och rörelsesensorer har dom ju bara med IP44
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=851643046&pf_id=SE-420075

IP44 är tillåtet var som helst i det fria!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja, det undrar jag också. :ppalm skrev:
Tillägg: Ska den sitta på väggen, och hamnar högre från mark än en halv meter räcker det med IPx3. (IP23 vanligtvis...)
Hade du hamnat under takutskottet, vilket du uppenbarligen inte gör, hade det räckt med IPx1 (Alltså vanligen IP21)
x motsvarar vilken siffra du behagar. ;D
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kan det möjligen vara så att den skyddsmässigt håller IP44, dvs man får ingen stöt av den, och den blåser inte säkringen om den blir blöt. Men att den funktionsmässigt inte klarar att bli blöt. Antag att IR sensorn inte är ordentligt kapslad?
Billiga armaturer från Jula görs i Asien , ibland kan manualerna motsäga sig själva , ibland kan man undra om de verkligen är CE-märkta på ett godkänt sätt.Står det IP44 behöver den inte sitta under tak.Om du kan lita på märkningen är en annan sak...
Jag köpte utomhuslampor från Jula för några år sedan, dock inte samma modell som är aktuell här. Mina lampor har exakt detta problem, efter långvarigt regnväder, så lyser de konstant. Efter nån dag, så har de torkat upp invändigt, och fungerar normalt igen.
Det kan ju också vara så att t.ex. målarfärg eller annan ytbehandling blir skitful på nolltid om den inte sitter under tak, men samtidigt fungerar den på ett säkert sätt rent elektriskt även om den blivit skitful. Teoretisk gissning.
När det gäller billiga/dyra grejer så skulle jag vilja säga att vissa saker är alltid skitdåliga oavsett var man köper dem. Det spelar ingen roll om det står "konstsmide" på utomhusjulgransbelysningen, man får ändå krångla med att få fart på den till nästa vinter.
När det gäller billiga/dyra grejer så skulle jag vilja säga att vissa saker är alltid skitdåliga oavsett var man köper dem. Det spelar ingen roll om det står "konstsmide" på utomhusjulgransbelysningen, man får ändå krångla med att få fart på den till nästa vinter.
Klicka här för att svara
