Hej alla!
Finns det några erfarenheter rörande Internetleverantörer på Luleå Energi's stadsnät. Vi funderar på att skippa att dra in fast telefon i vårt nybyggda hus i Rutvik utan "bara" dra in fiber via Luleå Energi.

Men sen ska man ju välja operatör/Internetleverantör också. Vi har haft Skellefteåkraft i många år via ADSL och det har fungerat bra (mycket bra till och med, mycket få driftsstörningar, bra kundtjänst, bra prestanda, etc.). Men tyvärr har Skellefteåkraft inte några tilläggstjänster typ IP-telefoni som vi då behöver när man bor uppe i Luleå... Dom har det till sina egna fiberkunder i Skellefteå men inte här.

Då återstår Bahnhof, Tele2 och Telia samt någon som heter Riksnet som jag inte hört talas om tidigare. Skulle vilja undvika Telia helst, dom ville ha 8000:- för att ansluta fyra koppartåtar som låg ovanpå skåpet :-( Tele2 känns också "fel", tog evigheter att komma fram till deras beställnings/kundservicetelefon :-(

Men Riksnet och Bahnhof då?

Någon Lulebo här? Någon annan som har erfarenheter?

Vi vill alltså ha Internet, helst med fast IP, med bra prestanda/stabilitet samt IP-telefoni. TV tar vi idag via Boxer...

Tack på förhand,
/Rikard & Siv

Gemerellt sett så har banhof rätt bra rykte. Kan inte utala mig specifikt om luleå dock

Du kan väl välja IP-telefoni från vilken leverantör som helst, och inte samma som du köper uppkopplingen av?

Kan vara ute och cykla lite här men jag tror att det ser ut såhär:

Luleå stadsnät sitter och samkör med bl a Skekraft.
Skekraft sitter med sina "pipor" ut mot stora vida världen via AC-net (eller läNET) i västerbotten.
AC-net köper i sin tur kapacitet (ett flertal 100Mbit) av TDC.

Om (och så är det nog) Luleå Energi har egna pipor och vem de köper av är ganska lätt att kolla med någon som sitter kopplad på deras nät. Eller också ringer man och frågar ;)
Vis del av trafiken kanske går via Skekraft.
Skekraft har ialla fall en ip-telefonilösning som funkar super, betydligt bättre än vad jag trodde att den skulle funka.

Ps. jobbar inte åt skekraft, bara nöjda med tjänsterna de har (ännu.....)

Hej alla!
Vi hade lite skäl till att ha en leverantör för både den "vanliga" IP-trafiken och IP-telefonin men man kanske ska satsa på att ha Skelleftekraft som tidigare och sen signa upp en separat leverantör för IP-telefonin.

Cheers Folks!
/Rikard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.