682 läst ·
6 svar
682 läst
6 svar
Ip klassning
Hej,
Jag ser ibland ,eller ganska ofta att någon har att någon har bytt glödlampa Och sen låter bi att sätta tillbaka lampkupan, även i offentliga miljöer.
ibland ser det ut att bero på att man valt en lite för lång lågenergilampa av lysrörstyp eller att kupan gått sönder. Ibland tycks det bara vara lathet. Ibland har man bara lämnat ett hål med synlig sockel utan vare sig glödlampa eller kupa.
Men har man inte helt förstört ip-klassningen i dessa fall och därmed efterlämnat en risk i installationen?
Jag ser ibland ,eller ganska ofta att någon har att någon har bytt glödlampa Och sen låter bi att sätta tillbaka lampkupan, även i offentliga miljöer.
ibland ser det ut att bero på att man valt en lite för lång lågenergilampa av lysrörstyp eller att kupan gått sönder. Ibland tycks det bara vara lathet. Ibland har man bara lämnat ett hål med synlig sockel utan vare sig glödlampa eller kupa.
Men har man inte helt förstört ip-klassningen i dessa fall och därmed efterlämnat en risk i installationen?
Det var inte bra. Sätt på kupan igen.B borne skrev:Hej,
Jag ser ibland ,eller ganska ofta att någon har att någon har bytt glödlampa Och sen låter bi att sätta tillbaka lampkupan, även i offentliga miljöer.
ibland ser det ut att bero på att man valt en lite för lång lågenergilampa av lysrörstyp eller att kupan gått sönder. Ibland tycks det bara vara lathet. Ibland har man bara lämnat ett hål med synlig sockel utan vare sig glödlampa eller kupa.
Men har man inte helt förstört ip-klassningen i dessa fall och därmed efterlämnat en risk i installationen?
I tak kan man hävda att höjden utgör ett skydd i sig. Men lysrör eller andra delar kan ändå trilla i huvudet på någon då det inte är tänkt att vara så.
Ja fast det är inte alltid så lätt när man inte är ägare till armaturen. Ser detta ibland i statligt kommunalt ägda utrymmen.
Görs en anmälan att belysning ej fungerar i ett utrymme så åtgärdas belysningen men inte ens elektrikern verkar alltid notera att en kåpor ej monterats.
Det verkar vara allmänt lite ok att det ser ut så. För mig som inte är elektriker kom tanken först när jag anmälde ett översvämmat utrymme som plötsligt blivit ”våtrum” att det ofta slarvas med detta. Och då frågar jag mig om inte detta är allvarligare än vad den ”allmänna uppfattningen är” eftersom driftsförhållandena i utrymmen kan förändras.
Vad blir då ip-klassningen om kåpan saknas?
Görs en anmälan att belysning ej fungerar i ett utrymme så åtgärdas belysningen men inte ens elektrikern verkar alltid notera att en kåpor ej monterats.
Det verkar vara allmänt lite ok att det ser ut så. För mig som inte är elektriker kom tanken först när jag anmälde ett översvämmat utrymme som plötsligt blivit ”våtrum” att det ofta slarvas med detta. Och då frågar jag mig om inte detta är allvarligare än vad den ”allmänna uppfattningen är” eftersom driftsförhållandena i utrymmen kan förändras.
Vad blir då ip-klassningen om kåpan saknas?
Fast om ett utrymme översvämmas har man nog större problem än en saknad lampkupa. Svårt att ta höjd för rena "katastrofer". Oftast sitter väl denna typ av belysning relativt högt och då har jag svårt att se att detta är något stort problem, även om det kanske inte är helt rätt.B borne skrev:
Nu pratar jag om "normala" miljöer och inte om exempelvis dammiga snickerier eller djurstallar, där sådana här frågor kan vara viktigare.
I de miljöer som är mina arbetsplatser som är driftsutrymmen är det ofta lägre i tak och många gånger sitter dessa väggmonterade pga dålig takhöjd. Så inte ens där anses tydligen kupan vara av vikt har jag noterat. Och översvämmat kan ju vara en halv centimeter vatten på golvet efter en igensatt golvbrunn.
Jag har svårt att förstå varför jag ser detta så ofta, men som sagt jag är inte heller elektriker.
Jag har svårt att förstå varför jag ser detta så ofta, men som sagt jag är inte heller elektriker.
Detta är nog inte helt ovanligt utomlands, största risken som jag ser det är egentligen inte i första hand den minskade IP-klassningen när vi nu pratar inomhus, det vill säga att någon ska pilla in fingret och uppleva ström genomgång utan den största faran består av att man saknar ett mekaniskt skydd.B borne skrev:I de miljöer som är mina arbetsplatser som är driftsutrymmen är det ofta lägre i tak och många gånger sitter dessa väggmonterade pga dålig takhöjd. Så inte ens där anses tydligen kupan vara av vikt har jag noterat. Och översvämmat kan ju vara en halv centimeter vatten på golvet efter en igensatt golvbrunn.
Jag har svårt att förstå varför jag ser detta så ofta, men som sagt jag är inte heller elektriker.
Om någon trycker upp dig mot väggen kan lampan krossas och huvudet utgör ljuskällan plats, detta är inte bra men även osannolikt då lampan för det första i den övervägande majoriteten fallen måste lysa och för det andra är det väldigt sannolikt att lampskadan utlöser matande säkring.
Denna kan det givetvis vara någon som byter men då skulle skadan även kunna ske med kåpan, även om skyddet var förstärkt.
Lägg gärna upp bilderna så är det enklare att bedöma.
Då det gäller utomhusmontage är det inte ovanligt att den saknade kapslingen minskar IP till den grad att jordfelsbrytare löser som resultat.
Lägg upp en bild så blir det lättare att avgöra. Men en glödlampa är känsligare än kåpan så går man in i den är det stor risk att den går sönder, lyser den inte är det vanligen ingenB borne skrev:Ja fast det är inte alltid så lätt när man inte är ägare till armaturen. Ser detta ibland i statligt kommunalt ägda utrymmen.
Görs en anmälan att belysning ej fungerar i ett utrymme så åtgärdas belysningen men inte ens elektrikern verkar alltid notera att en kåpor ej monterats.
Det verkar vara allmänt lite ok att det ser ut så. För mig som inte är elektriker kom tanken först när jag anmälde ett översvämmat utrymme som plötsligt blivit ”våtrum” att det ofta slarvas med detta. Och då frågar jag mig om inte detta är allvarligare än vad den ”allmänna uppfattningen är” eftersom driftsförhållandena i utrymmen kan förändras.
Vad blir då ip-klassningen om kåpan saknas?
Att jag reagerade var att jag höll på att slå huvet i en lampa utan kupa bör tilläggas.B borne skrev:I de miljöer som är mina arbetsplatser som är driftsutrymmen är det ofta lägre i tak och många gånger sitter dessa väggmonterade pga dålig takhöjd. Så inte ens där anses tydligen kupan vara av vikt har jag noterat. Och översvämmat kan ju vara en halv centimeter vatten på golvet efter en igensatt golvbrunn.
Jag har svårt att förstå varför jag ser detta så ofta, men som sagt jag är inte heller elektriker.
Klicka här för att svara