2 552 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
IP klasser uttag o strömbrytare
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Tänk på att uttags klassning bara gäller med locket stängt. Så fort du använder det är det öppet in.
Jag köpte Elko Admiral pga lockets utformning som skyddar väldigt bra även öppet. Inte fått in vatten även med stickkontakt i trots rejält regnande. Admiral är speciellt i övrigt också iom att det saknar tätning som brukligt och är gjort så att vatten rinner igenom uttaget utan att påverka vitala delar. Kräver speciell intern kabeldragning, så läs instruktionerna.
Jag köpte Elko Admiral pga lockets utformning som skyddar väldigt bra även öppet. Inte fått in vatten även med stickkontakt i trots rejält regnande. Admiral är speciellt i övrigt också iom att det saknar tätning som brukligt och är gjort så att vatten rinner igenom uttaget utan att påverka vitala delar. Kräver speciell intern kabeldragning, så läs instruktionerna.
Ja en mycket bra poäng! Jag har tänkt på det många gånger att den otroligt korkade designen av IP44 uttag måste ha att göra med just att få in IP klassningen i databladet på ett så billigt sätt som möjligt. Med små justeringar hade man kunnat få en mycket bättre lösning även med kontakt i, tex dräneringshål undertill, men ska man samtidigt uppfylla IP44 vilket innefattar strilande vatten från alla vinklar även underifrån, så blir det antagligen för dyrt. Det hade även satt krav på montering i korrekt vinkel osv vilket begränsar användningen. But still...bättre uttag åt folket!!MultiMan skrev:
Tänk på att uttags klassning bara gäller med locket stängt. Så fort du använder det är det öppet in.
Klicka här för att svara