Hej!

Har ett befintligt uttag (infällt) i garaget som jag vill byta ut.

Vill byta till dubbeluttag med lock
Schneider Exxact Vägguttag 2-vägs IP44

Det finns ju både en infälld variant och en utanpåliggande. Jag skulle gärna vilja ha en infälld, men det hade inte varit dumt med en förhöjningsram så man i framtiden har möjlighet att kunna dra vidare. Försöker leta efter en sån förhöjningsram, men kan inte riktigt hitta? Finns det ens ?

Vad är nästa alternativ isf? Köra med en utanpåliggande och täcka över apparatdosan med den?

D
W Watisdiz skrev:
Hej!

Har ett befintligt uttag (infällt) i garaget som jag vill byta ut.

Vill byta till dubbeluttag med lock
Schneider Exxact Vägguttag 2-vägs IP44

Det finns ju både en infälld variant och en utanpåliggande. Jag skulle gärna vilja ha en infälld, men det hade inte varit dumt med en förhöjningsram så man i framtiden har möjlighet att kunna dra vidare. Försöker leta efter en sån förhöjningsram, men kan inte riktigt hitta? Finns det ens ?

Vad är nästa alternativ isf? Köra med en utanpåliggande och täcka över apparatdosan med den?
Ta en bild på hur det ser ut nu så blir det lättare att förstå nuläget. Varför vill du byta? Trasigt uttag?

D datja skrev:
Ta en bild på hur det ser ut nu så blir det lättare att förstå nuläget. Varför vill du byta? Trasigt uttag?
Nja inte trasigt. Ville bara förnya uttagen.

Är på jobbet så har inte möjlighet att ta en bild.

Men kort och gott:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-vagguttag-2-v-j--las-ip

Känner någon till att det ska finnas en förhöjningsram till denna?

D
W Watisdiz skrev:
Nja inte trasigt. Ville bara förnya uttagen.

Är på jobbet så har inte möjlighet att ta en bild.

Men kort och gott:
[länk]

Känner någon till att det ska finnas en förhöjningsram till denna?
Jag uppfattar det som att elen är infälld nu. Inga problem att dra vidare utfällt senare. Man borrar bara snett ut genom apparatdosan och trär igenom kabel. Så förhöjningsram helt onödigt.

Spolar du vatten i garaget eller varför har du IP44 på uttaget där?

R roli skrev:
Spolar du vatten i garaget eller varför har du IP44 på uttaget där?
Elektriker vägrar sätta vanliga uttag i mitt förråd också, fast det är isolerat och uppvärmt.

D datja skrev:
Jag uppfattar det som att elen är infälld nu. Inga problem att dra vidare utfällt senare. Man borrar bara snett ut genom apparatdosan och trär igenom kabel. Så förhöjningsram helt onödigt.
Hej!

Så som jag har uppfattat det så är väl det mer eller mindre en "no-go" att göra åverkan på apparatdosor och diverse ramar. Sedan förstår jag att vissa elektriker kanske gör det när det verkligen är ett "måste"?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Elektriker vägrar sätta vanliga uttag i mitt förråd också, fast det är isolerat och uppvärmt.
Stämmer.. ip44 är vad jag har kunnat läsa mig till. Beror väl kanske på verksamhet. Men ja.. där det är fuktigt eller dammigt bör man ha "lock".
Idag har jag ip44 på samtliga uttag. Icke-uppvärmt garage

A
Helt riktigt. Alla dosor, kapslingar och annat material ska vara hela, fina och utan åverkan.

I ett garage så går det säkert också bra med vanliga vägguttag för torra utrymmen, ip 2x om det nu inte mot förmodan bildas fukt eller blir annan yttre påverkan som vattensprut och stänk som någon annan var inne på.
W Watisdiz skrev:
Hej!

Så som jag har uppfattat det så är väl det mer eller mindre en "no-go" att göra åverkan på apparatdosor och diverse ramar. Sedan förstår jag att vissa elektriker kanske gör det när det verkligen är ett "måste"?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Passar inte denna?
[länk]
Den håller väl inte Ip44

D
W Watisdiz skrev:
Hej!

Det är så man gör när man vill dra vidare utanpåliggande kabel från infällda apparatdosor. Borrspår snett ut från dosan.

Müssli Müssli skrev:
Jag fattar kanske fel men ett infällt uttag med förhöjningsram blir väl precis som ett utvändigt uttag? Som detta:
[länk]
Exakt. Skillnaden är väl att den infällda fäster du ju i apparatdosan (60cc skruvar) med förhöjningsram..

Den utvändiga kan du däremot inte fästa i apparatdosan utan man får väl skruva utanför och bara täcka över apparatdosan med det utanpåliggande uttaget.

Borra i apparatdosor vill jag helst inte göra. Det är något man har blivit intuttad. Har egentligen aldrig ifrågasatt det. Har det med ev. Spridning av brand att göra eller varför vill man inte göra det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.