Jag ska installera vattenburen golvvärme (i ett utrymme på ca 40x120 cm - fördelarcentralen sitter på långväggen - så också apparatdosorna.)
nu har det blivit så att de apparatdosor som sitter i väggen (1 för 230V och en för signalkabel till rumstermostater) hamnar bakom golvvärmecentralen och shuntgruppen .
Pumpen ska fastanslutas och 24V trafon ska anslutas med stickpropp.
jag kommer sätta distanser bakom fördelaren så att den kommer 5-10 cm ut från väggen så att man kan komma åt dosorna.
jag har två alternativ för 230V
1) sätta en förhöjningsring och sedan uttag, i förhöjningsringen görs urtag för kabel till pumpen som då ansluts inne i dosan
2) dra en EKK-Light kabel från dosan genom doslocket (med kabelutlopp) klamrad till kortändan där jag sätter ett utanpåliggande uttag.
24V kabeln kommer i båda fall dras från dosan till styrenheten som kommer att sitta på kortväggen.
trafon ansluts till vägguttaget.
krävs i något fall mer IP klass än IP20?
är båda alternativen ok?
bifogar skiss
nu har det blivit så att de apparatdosor som sitter i väggen (1 för 230V och en för signalkabel till rumstermostater) hamnar bakom golvvärmecentralen och shuntgruppen .
Pumpen ska fastanslutas och 24V trafon ska anslutas med stickpropp.
jag kommer sätta distanser bakom fördelaren så att den kommer 5-10 cm ut från väggen så att man kan komma åt dosorna.
jag har två alternativ för 230V
1) sätta en förhöjningsring och sedan uttag, i förhöjningsringen görs urtag för kabel till pumpen som då ansluts inne i dosan
2) dra en EKK-Light kabel från dosan genom doslocket (med kabelutlopp) klamrad till kortändan där jag sätter ett utanpåliggande uttag.
24V kabeln kommer i båda fall dras från dosan till styrenheten som kommer att sitta på kortväggen.
trafon ansluts till vägguttaget.
krävs i något fall mer IP klass än IP20?
är båda alternativen ok?
bifogar skiss
I alternativ 1 om du bara ska ha en anslutningskabel så måste denna kunna dragavlastas i dosan då kabel kommer att hänga fritt. Annars ser jag inget problem med något av alternativen. Alternativ 2 ser dock bäst ut eftersom det är enklare att komma åt uttaget.
IP20 räcker om fördelaren sitter i ett vanligt rum för du räknar väl inte med att det notmalt kommer att läcka vatten?
IP20 räcker om fördelaren sitter i ett vanligt rum för du räknar väl inte med att det notmalt kommer att läcka vatten?
Tack för svaret då låter jag det praktiska med utrymme etc avgöra när det närmar sig
Nej jag hoppas att det inte läcker vatten - men det kunde tänkas att det gällde särskilda regler för golvvärme därav frågan.
ang dragavlastning - jag gissar att det måste finnas dragavlastning i dosan även om kabeln är klamrad vid dosan?
ang dragavlastning - jag gissar att det måste finnas dragavlastning i dosan även om kabeln är klamrad vid dosan?
Klicka här för att svara