Jag ska installera vattenburen golvvärme (i ett utrymme på ca 40x120 cm - fördelarcentralen sitter på långväggen - så också apparatdosorna.)

nu har det blivit så att de apparatdosor som sitter i väggen (1 för 230V och en för signalkabel till rumstermostater) hamnar bakom golvvärmecentralen och shuntgruppen .

Pumpen ska fastanslutas och 24V trafon ska anslutas med stickpropp.

jag kommer sätta distanser bakom fördelaren så att den kommer 5-10 cm ut från väggen så att man kan komma åt dosorna.

jag har två alternativ för 230V
1) sätta en förhöjningsring och sedan uttag, i förhöjningsringen görs urtag för kabel till pumpen som då ansluts inne i dosan

2) dra en EKK-Light kabel från dosan genom doslocket (med kabelutlopp) klamrad till kortändan där jag sätter ett utanpåliggande uttag.

24V kabeln kommer i båda fall dras från dosan till styrenheten som kommer att sitta på kortväggen.
trafon ansluts till vägguttaget.

krävs i något fall mer IP klass än IP20?

är båda alternativen ok?

bifogar skiss

• 20080601beskrivning Byggahus ang IPklass.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I alternativ 1 om du bara ska ha en anslutningskabel så måste denna kunna dragavlastas i dosan då kabel kommer att hänga fritt. Annars ser jag inget problem med något av alternativen. Alternativ 2 ser dock bäst ut eftersom det är enklare att komma åt uttaget.

IP20 räcker om fördelaren sitter i ett vanligt rum för du räknar väl inte med att det notmalt kommer att läcka vatten? ;)

Tack för svaret då låter jag det praktiska med utrymme etc avgöra när det närmar sig

:)Nej jag hoppas att det inte läcker vatten - men det kunde tänkas att det gällde särskilda regler för golvvärme därav frågan.

ang dragavlastning - jag gissar att det måste finnas dragavlastning i dosan även om kabeln är klamrad vid dosan?

Antingen klamras kabeln på väggen hela vägen eller dragavlastas i/vid dosan och styrenheten om den ska hänga fritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.