M MittNyaHem skrev:
Vi bygger nytt och har planerat för reservkraft från start.
Diesel, 22kVA 3-fas med automatiskt inkoppling, överbyggt aggregat (typ liten container) stående utomhus.

Hamnar på ca 180kkr med installation, gick åt en hel del arbete för jordspett som gjorde att det drog iväg.
Bra att flera vågar satsa på sånt här och tänker på det redan i planeringsstadiet. Det gör att jag känner att jag inte är helt fel ute med mina tankar om att säkra elförsörjningen vid eventuella långa strömavbrott.
Som någon skrev tidigare så ändras klimatet och svängningarna blir större vad gäller stormar och annat som kan påverka infrastrukturen.

C Cambudgie skrev:
Har läst och sökt runt lite här på forumet efter information eller någon som har kopplat på hela sitt hus på ett ett elverk men inte hittat något how-to eller hur det har fungerat i praktiken. Oftast vill man bara driva en pryl (kyl, pump till brunn, ladda batterier till stugan, sågklinga o.s.v.).

Bor ute på landet där risk för strömavbrott är stort och rätt så vanligt så fort det blåser lite mera.
Och nu med den eventuella roterande bortkoppling utav elen som det pratas om så skulle det kännas tryggt.
Jag skulle vilja ha ett elverk/inverter som jag kan koppla på och driva hela huset vid längre strömavbrott helt enkelt. Jag vill även kunna driva fin-elektronik som dator och ladda surfplatta så det måste väl vara kvalitetsgrejer antar jag.

Någon som gjort det här i sitt eget hus? Vad har ni för grejer? Inverter/Elverk? kW? Omkopplare?
Vad kostade hela kalaset? Hur fungerar det i praktiken? Har någon haft nytta utav det ännu?
Två av mina grannar har valt en mycket rimlig/prisvärd lösning tycker jag.
Enfas inverterelverk på 6 kVA.
Manuell reservkraftsomkopplare (Hager för din-skena) i elskåpet.
Jordtag.
Enfas CEE intag 32A för reservkraft.
Tre st extra dvärgbrytare som gör att man efter uppstart ansluter en fas i taget till reservkraften, för att slippa transienter.
De har ej krav på att driva trefaslaster vid reservdrift och alla i familjen vet att man inte kör disk+tvätt+tork+spis osv samtidigt.
Fördelen med 1x32A inverter som reserv är att man slipper dåligt balanserad trefas/trefas med låg kvalitet och att man kan köra två st valfria 10A-förbrukare plus "belysning mm" samtidigt, tex en spishalva+ugn, disk+tvätt osv. Detta räcker långt.
De har provkört med oscilloskop anslutet och elkvaliteten är godkänd. ;)

Större/trefas elverk, automatisk omkoppling, batteribackup mm är mest hur mycket man vill betala.
Vad kostar ett trefas inverterelverk som klarar 0-16A per fas, obegränsad snedbelastning och som ändå alltid ger el av god kvalitet?
Alltså tre st inverterelverk i en enhet

• Älska
Cambudgie
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jordtag.
Tre st extra dvärgbrytare som gör att man efter uppstart ansluter en fas i taget till reservkraften, för att slippa transienter.
De har ej krav på att driva trefaslaster vid reservdrift och alla i familjen vet att man inte kör disk+tvätt+tork+spis osv samtidigt.
Fördelen med 1x32A inverter som reserv är att man slipper dåligt balanserad trefas/trefas med låg kvalitet och att man kan köra två st valfria 10A-förbrukare plus "belysning mm" samtidigt, tex en spishalva+ugn, disk+tvätt osv. Detta räcker långt.
Kopplar dom om förbrukarna som ligger på dom andra två faserna när de använder reservkraften?
Eller dom har lagt alla primärförbrukare på samma fas (den som reservkraften kopplas in på)?

X xLnT skrev:
Kopplar dom om förbrukarna som ligger på dom andra två faserna när de använder reservkraften?
Eller dom har lagt alla primärförbrukare på samma fas (den som reservkraften kopplas in på)?
De har endast CEE-trefasuttag för svets etc. Inga fasta trefaslaster.
Vid reservdrift är L1 L2 L3 ihopkopplade genom att inkommande 1x32 splittas via tre dvärgbrytare in i reservraftsomkopplaren.
Funkar naturligtvis inte om man vill köra en trefas värmepump etc.

martin43 martin43 skrev:
Vid reservdrift är L1 L2 L3 ihopkopplade genom att inkommande 1x32 splittas via tre dvärgbrytare in i reservraftsomkopplaren.
Låter inte som en bra lösning. Har dom fått det godkänt av deras nätägare?

X xLnT skrev:
Låter inte som en bra lösning. Har dom fått det godkänt av deras nätägare?
Ja.
Varför inte?
Eltekniskt skiljer det absolut ingenting mot att ha en kraftig enfasmatning till hela huset alltid. Och det går ju alldeles utmärkt så länge man inte behöver trefas. Elkvaliteten blir mycket bättre och man kan driva "stora enfaslaster" dvs hushållsmaskiner utan att få slut på effekt i en av faserna på ett trefaselverk. Man måste upp ordentligt i storlek på ett trefaselverk för att få samma möjligheter.

Redigerat:
martin43 martin43 skrev:
Jordtag.
De har provkört med oscilloskop anslutet och elkvaliteten är godkänd. ;)

Större/trefas elverk, automatisk omkoppling, batteribackup mm är mest hur mycket man vill betala.
Vad kostar ett trefas inverterelverk som klarar 0-16A per fas, obegränsad snedbelastning och som ändå alltid ger el av god kvalitet?
Alltså tre st inverterelverk i en enhet
Intressant lösning, har inte ens tänkt att man kan göra så. Men så länge man inte har renodlade tre-fas förbrukare så går det ju att köra allt som en fas.(y)
Jag vet inte hur min värmepump fungerar, den är visserligen 3 faser men kan vara att den fungerar på samma fas. Alternativet är ju annars att stänga av den och köra ren elpatron istället dom dagarna elnätet är nere.

C Cambudgie skrev:
Intressant lösning, har inte ens tänkt att man kan göra så. Men så länge man inte har renodlade tre-fas förbrukare så går det ju att köra allt som en fas.(y)
Jag vet inte hur min värmepump fungerar, den är visserligen 3 faser men kan vara att den fungerar på samma fas. Alternativet är ju annars att stänga av den och köra ren elpatron istället dom dagarna elnätet är nere.
VP kräver nog äkta trefas och även elpatron är nog trefas. Eller om du kan elda för att få värme och enbart köra cirkpump som frysskydd.

martin43 martin43 skrev:
Ja.
Varför inte?
Eltekniskt skiljer det absolut ingenting mot att ha en kraftig enfasmatning till hela huset alltid. Och det går ju alldeles utmärkt så länge man inte behöver trefas. Elkvaliteten blir mycket bättre och man kan driva "stora enfaslaster" dvs hushållsmaskiner utan att få slut på effekt i en av faserna på ett trefaselverk. Man måste upp ordentligt i storlek på ett trefaselverk för att få samma möjligheter.
Har dom en 1-fas matning från nätägaren också?
Har dom 3-fas från nätägaren så har dom ju sina förbrukare fördelade på dessa tre faser.
Det låter inte tekniskt rätt att splitta 1x32 matning till alla tre fasskenor. Väldigt underligt att en nätägare godkänt en sådan installation. För du skriver att de har intag, jordtag och reservkraftsomkopplare. Har man då lagt en och samma fas på de normalt tre olika fasplintarna i omkopplaren?

martin43 martin43 skrev:
Funkar naturligtvis inte om man vill köra en trefas värmepump etc.
Kan man inte få problem även med elledningarna i huset? Belastningen på neutralledare kan ju bli högre än godkänd om man t.ex. tar ut 16A vardera på vad som ska vara två olika faser till spisen, men nu resulterar i 32A i neutralledaren?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A adron skrev:
Kan man inte få problem även med elledningarna i huset? Belastningen på neutralledare kan ju bli högre än godkänd om man t.ex. tar ut 16A vardera på vad som ska vara två olika faser till spisen, men nu resulterar i 32A i neutralledaren?
Inte om man har strikt 1-fas i alla uttag.
Då har man en separat nolla till varje fas oavsett.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Har dom en 1-fas matning från nätägaren också?
Har dom 3-fas från nätägaren så har dom ju sina förbrukare fördelade på dessa tre faser.
Det låter inte tekniskt rätt att splitta 1x32 matning till alla tre fasskenor. Väldigt underligt att en nätägare godkänt en sådan installation. För du skriver att de har intag, jordtag och reservkraftsomkopplare. Har man då lagt en och samma fas på de normalt tre olika fasplintarna i omkopplaren?
3-fas från nätägaren.
Nätägaren är väl mest intresserad av att inget konstigt förekommer i deras nät, och det gör det ju inte iom den godkända omkopplaren som frånskiljer nätet. Jag har inte sett föranmälan som elektrikern gjorde så vad det står i den vet jag inte.

Splitten sker mellan intaget och omkopplarens reservingång, via tre st separata enfas dvärgbrytar.
Alla fasskenor, huvudbrytare mm i centralen klarar 32A. Vet ej om det är tre st 1x16 typ B eller C de satte mellan intag och omkopplare. Men idén var dels att kunna ansluta "en fas i taget" vid uppstart för att minska transienter vid inkoppling samt att varje "fas" fortfarande har en "huvudsäkring" på 16A som vanligt.
Jag tycker det är en mycket finurlig lösning iom att man nyttjar reserkraftverket optimalt och för rimliga pengar kan ha ett inverterelverk (bra elkvalitet var ett krav) utan att det egentligen finns några direkta praktiska begränsningar. Inte så ofta man tar över 5 kW och kör man reservkraft är det enkelt för alla i familjen att ta hänsyn till det. Vi har fjärrvärme ska tilläggas. Annat med elvärme utan eldmöjlighet.
De har riktiga skrivna instruktioner om vad som gäller och familjen är utbildad i hur redervkrsften kan och fär användas, startas och stoppas osv.

Jag förstår dig, det var långa diskussioner och funderingar innan de valde lösning.

martin43 martin43 skrev:
VP kräver nog äkta trefas och även elpatron är nog trefas. Eller om du kan elda för att få värme och enbart köra cirkpump som frysskydd.
Japp, värmepumpen är nog de, men elpatron är jag helt säker på att inte är det.
Det är en skild elpatron jag köpte till ackumulatortanken och jag valde en med Y-koppling just för att kunna köra faserna individuellt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem#Y-koppling

• Gilla
martin43
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Inte om man har strikt 1-fas i alla uttag.
Då har man en separat nolla till varje fas oavsett.
Dock skrivs det i första inlägget om att använda ”en spishalva plus ugn” så jag skulle ändå gissa att spisen är ansluten via trefas, men inte är en äkta trefaslast? Det vore väl underligt att det så skulle röra sig om en enfasspis?

A adron skrev:
Dock skrivs det i första inlägget om att använda ”en spishalva plus ugn” så jag skulle ändå gissa att spisen är ansluten via trefas, men inte är en äkta trefaslast? Det vore väl underligt att det så skulle röra sig om en enfasspis?
Jag tolkar det som att han har dragit fram två faser och två nollor till spisen.
Normalt är spishällar 2-fas antingen 230V eller 400V.
Därav ”halva” vid reservkraft samtidigt som ugnen.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.