Hej!

Har ingen färdig lösning eller direkt kalkyl men i stugan ( offgrid ) så har behovet av ett pålitligt elverk gjort sig påmint ett flertal gånger. Ingen kontinuerlig drift under flera dagar krävs för vår del. Har haft behov att kunna driva tyngre apparater ( bergsborr, blandare etc ) och efter att ha eldat upp 4 elverk av varierande kvalitet och årsmodell ( två helt nya från gissa vart ) föll valet på Kärchers PGG 8/3.
https://www.kaercher.com/se/professional/generatorer-och-pumpar/pgg-8-3-10422090.html

Nu snackar vi bensinare, trefas på 7,5 kVA men inköpspriset kontra en diesel avgjorde. Samt bullernivån. Tror vi gav ca 15000:- för drygt två år sedan.
I stugan har vi en omkoppling mellan invertern från solcellerna och elverket. En tämligen enkel sak från Ahlsells, men eftersom det inte finns ngn nätägare att blanda in för vår del gick det bra. Använder dock bara 230 där. Vid alla manuella brytningar av laster uppstår ju tråkigheter så allt stängs såklart av innan omkoppling sker.

Byggde en liten ”hundkoja” att ställa elverket i, isolerad inifrån och med luftintag och urblås hyfsat dimensionerade för drift en varm sommardag + hjälpfläktar såklart. Tror ”kojan” gick på ca 6000:- med allt material och lite kopplingar. Temperaturövervakat också.

Elverket har tyvärr inte uttag för varken autostart eller fjärrstyrning, ( dock elstart )men det klarar att driva känslig utrustning och jag skulle påstå att sinuskurva, hertz och hur den håller volten vid stora lastuttag ( läs herrejisses-stor motor på ca 3 kw som drar igång ) så står det sig ganska bra.

Långtidsförvaring av bränsle görs med fuelstabilizer, i en blandning som både går att köra på samt ger långtidseffekt. På ett dieselelverk blir det ju entreprenaddiesel.

Jag föreställer mig att detta är en hyfsat ”billig” lösning sett på hur många timmar det går per år. Det enda man får se upp med är att verkligen hålla sig till serviceintervallerna eftersom billigare motorer av detta slag inte har några oljefilter.

I ditt/ert fall ligger nog en stor kostnad för själva inkopplingen och driftsättningen av dyr och godkänd omkopplare. Skulle man sedan vilja ha ett system som kopplar om automatiskt och med Ah som motsvarar huvudsäkringen blir det….. mycket dyrt

Lycka till med klurigheterna iaf

• Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
H Hasse_Lorentzon skrev:
Har du traktor? I så fall kan detta vara ett alternativ.
[länk]
Annars kan jag rekommendera solpaneler med batteri, det är bra stadsbidrag på en sådan anläggning.
solpaneler hjälper inte så mycket dessa tider på året.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
X xLnT skrev:
solpaneler hjälper inte så mycket dessa tider på året.
Batterierna kan du ladda även när inte solen skiner. Även stadsbidraget får du när solen inte skiner. För fosildriven reservkraft får du inget stadsbidrag.

H Hasse_Lorentzon skrev:
Batterierna kan du ladda även när inte solen skiner. Även stadsbidraget får du när solen inte skiner. För fosildriven reservkraft får du inget stadsbidrag.
Fast TS har redan kommit fram till att han behöver reservkraft, ekonomin håller inte med batteri.

H Hasse_Lorentzon skrev:
Har du traktor? I så fall kan detta vara ett alternativ.
[länk]
Annars kan jag rekommendera solpaneler med batteri, det är bra stadsbidrag på en sådan anläggning.
Batterier är inget alternativ. Det är väldigt dyra kWh att lagra i batterier.
Solpaneler har jag redan och det är nära noll produktion så här års. Speciellt med 15 cm snö på dem oxå ;)

Traktor har jag faktiskt så det var ju ett intressant alternativ som jag ska läsa in mig mera på.
Gränsen blir lite luddig bara om det är fast installation eller vad det nu klassas som.

Är det ingen som gjort den här resan med sitt eget hus eller är det för mycket "prepper-varning" för att tänka i dessa banor? :giggle:

Hej! Mor och far installerade det du pratar om för hela 20 år sedan. Elverket var ett billigt dieselverk och omkopplaren med installation var dyr men för säkerhetens total var det billigt. Dom eldade med ved så elverket behövde inte vara enormt och dator var nåt som man pratade om på byn så ren sinus fanns inte. Tror det kostade 10-15000kr då. Ingen grävning utan allt kunde göras vid matarskåp.

Börjes Pöjk Börjes Pöjk skrev:
Hej! Mor och far installerade det du pratar om för hela 20 år sedan. Elverket var ett billigt dieselverk och omkopplaren med installation var dyr men för säkerhetens total var det billigt. Dom eldade med ved så elverket behövde inte vara enormt och dator var nåt som man pratade om på byn så ren sinus fanns inte. Tror det kostade 10-15000kr då. Ingen grävning utan allt kunde göras vid matarskåp.
Intressant, hur många gånger på dessa 20 år har dom haft nytta utav systemet?

C Cambudgie skrev:
Intressant, hur många gånger på dessa 20 år har dom haft nytta utav systemet?
Ja du!? Tummen och pekfingret här.. vart annat år kanske. Luftledningar och tät ogallrad skog och lite snökanoner på det. Det var för dom en billig försäkring även om den stod oanvänd.

Om du kollar värmepannans effektbehov och letar verk efter den så kanske du kan hitta en lösning som passar plånbok och trygghet. Det går att lösa skydd till elektronik vid sidan.

X xLnT skrev:
Detta är ju en relativt enkel installation med ett jordtag och en omkopplare mellan NÄT och GEN. Men räkna på mellan 100 och 150k SEK för en vettig och driftsäker lösning.
Jo, driftsäkert vill man ha, men din anläggning är ju overkill för en vanlig villa :D
Man behöver ju inte heller ha mera effekt än vad ens huvudsäkringar tillåter. Jag har för övrigt 3x20A huvudsäkring.

Jag tänker oxå att det inte borde vara en så komplicerad installation då jag redan har ett fint jordtag nergrävt.

X xLnT skrev:
Jag var ganska tidigt ute med solceller, batteri och ö-drift, så jag kör bly-batterier (avsett för få cykler), det är lite tråkigt idag när jag hade haft bättre nytta av LiFePO4, men men, nånstans måste man dra gränsen.
Jag är tacksam att jag valde ett 48V system för när det är dags att byta batterier (om något år) så står det mig fritt att välja vilken typ som helst.
Vad är orsaken till att du har batterier OCH generator? Är det för att jämna ut toppar/dalar?

Hur ofta har du haft nytta av elverket? Är det ofta långa och många strömavbrott där du bor?

Man behöver inte stirra sig blind på pengarna. Om man bara behöver använda det en gång på 20 år, men då förhindrar att vattenledningar friser sönder. Då är det väl investerade pengar. Det gäller att se om sitt hus i tid. Alla vet att klimatet ändrar sig med större svängningar både temperatur och nederbörd, då kan det vara bra att vara förbered. Sen skall man inte sticka under stol med att allt behöver underhållas. Reservkraft måste provköras med jämna mellanrum så man vet att det fungerar och hur man startar och kopplar in osv. Inkoppling av traktorelverk är ganska enkel, man behöver bara installera en trevägsbrytare vid mätarskåpet.
https://gelins-kgk.se/produkt/trevagsbrytare-3-400-v-32-63-a/

• Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Att få bort allt vatten är nog ett projekt i sig det med. 3 våningar, vattenburen golvvärme på samtliga plan. 3 toaletter, 2 duschar, tvättstuga, kök samt alla tankar och rör i teknikrummet.
Värmeledningarna går att frysskydda med glykolinblandning om man vill. Vattenlås kan man hälla sprit eller glykol i när strömavbrottet gått så långt att det finns risk för frysning. Återstår avtappningsventiler på strategiska ställen för att kunna tömma tappvattensystemet.

C Cambudgie skrev:
Jo, driftsäkert vill man ha, men din anläggning är ju overkill för en vanlig villa :D
Man behöver ju inte heller ha mera effekt än vad ens huvudsäkringar tillåter. Jag har för övrigt 3x20A huvudsäkring.

Jag tänker oxå att det inte borde vara en så komplicerad installation då jag redan har ett fint jordtag nergrävt.

Vad är orsaken till att du har batterier OCH generator? Är det för att jämna ut toppar/dalar?

Hur ofta har du haft nytta av elverket? Är det ofta långa och många strömavbrott där du bor?
Du bör ju absolut göra en analys av din anläggning och dimensionera reservkraften rätt utifrån dina nuvarande men framförallt kommande behov.
Du får ta höga startströmmar i beakande om du har detta i din anläggning. En 20A diazed kan du klara väldigt höga startströmmar med när du är kopplad mot elnätet.
Ett reservkraftverk med 16kW PRP kommer inte hålla lika jämn spänning och frekvens vid höga strömmar.
Jag har batterierna för blinkfria övergångar och för att agera buffert vid avbrott vår, sommar, höst.
Men jag klarar bara driva min anläggning i ca 4-8h på batteri beroende på last, sen startar elverket.
Vi har ca 10-12 avbrott per år, de flesta mellan 1-30min. Men vissa blir längre.

Jag såg det som en investering i det hus vi bygger, att kunna reda sig själv mer eller mindre oavsett vad som sker.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi bygger nytt och har planerat för reservkraft från start.
Diesel, 22kVA 3-fas med automatiskt inkoppling, överbyggt aggregat (typ liten container) stående utomhus.

Hamnar på ca 180kkr med installation, gick åt en hel del arbete för jordspett som gjorde att det drog iväg.

• Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
Börjes Pöjk Börjes Pöjk skrev:
Ja du!? Tummen och pekfingret här.. vart annat år kanske. Luftledningar och tät ogallrad skog och lite snökanoner på det. Det var för dom en billig försäkring även om den stod oanvänd.

Om du kollar värmepannans effektbehov och letar verk efter den så kanske du kan hitta en lösning som passar plånbok och trygghet. Det går att lösa skydd till elektronik vid sidan.
Det är precis som du skriver. Den kommer ju troligtvis 99% utav tiden att bara stå oanvänd och då får man ju snarare se det som en "försäkring" istället. För när den väl behövs är man väldigt glad att ha den.
Man borde då kolla på något som klarar av att stå längre stunder och inte kräver underhåll flera gånger i året.

Just nu har jag luft/vatten-värmepump som värmer huset. Har en olje/vedpannan ståendes, men inte hunnit koppla in den ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.