Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var i landet bor du? Hur ofta och långa avbrott brukar ni ha? Budget 200-300 tkr gissar jag.
Det där lät inte riktigt troligt. Naturligtvis kan man kosta på saker och ting hur mycket som helst. Men ett 3-fas elverk på ca 10kW med jämn sinusvåg ligger snarast på 30-50.000 kr. Räkna sedan med 25.000 kr för att koppla det på lämpligt sätt. Kanske även 10.000kr om man behöver bygga om för uppställning av elverket.
Så enligt mig är tillochmed 100.000 kr väldigt högt räknat.

• Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det där lät inte riktigt troligt. Naturligtvis kan man kosta på saker och ting hur mycket som helst. Men ett 3-fas elverk på ca 10kW med jämn sinusvåg ligger snarast på 30-50.000 kr. Räkna sedan med 25.000 kr för att koppla det på lämpligt sätt. Kanske även 10.000kr om man behöver bygga om för uppställning av elverket.
Så enligt mig är tillochmed 100.000 kr väldigt högt räknat.
I den kalkylen vill jag minnas att batterier var inräknade, ev. en stor volym diesel m.m.

H hempularen skrev:
Superdyrt skall det inte behöva bli, men ex. reservkraftsomkopplaren är väldigt dy, för att vara en omkopplare. Det ställs krav på en sådan att den under inga omständigheter får kunna gå sönder på ett sådant sätt att el matas ut från din generator ut på nätet. Oavsett hur den går sönder.
Kollar man på tex en av de bästa i sammanhanget finns de för 1700 - 2000 kr åtkomligt på typiska konsumentköpställen. Inte ens Amazon erbjuder direkt lägre priser förutom på diverse rent skräp helt omöjliga att tolka vad det är i deras beskrivningar.

Typ skulle något sånt här kunna fungera?

https://www.maskinklippet.se/maskin...rk/energy-elverk-t9000full-3-fas-1-fas-diesel
https://www.elbutik.se/product.html/hager-reservkraftsomkopplare-3-pol/4-pol?category_id=1916

Är det ingen som gjort den här resan med sitt eget hus eller är det för mycket "prepper-varning" för att tänka i dessa banor? :giggle:

Jag känner ingen som investerat i något sånt här, så känns som jag är udda/galen som ens funderar på det. Det kan helt enkelt vara bortkastade pengar om det aldrig kommer att behövas.
Men å andra sidan så vet jag vad som kommer hända om jag blir utan ström när det är kallt ute. Vi har ingen möjlighet att elda så huset kommer kylas ner och första som händer är att min familj kommer inte kunna bo kvar om vi blir utan el. Nästa steg är att vattenledningar börjar frysa sönder. :rolleyes:

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:

[länk]
[länk]

Är det ingen som gjort den här resan med sitt eget hus eller är det för mycket "prepper-varning" för att tänka i dessa banor? :giggle:

Jag känner ingen som investerat i något sånt här, så känns som jag är udda/galen som ens funderar på det. Det kan helt enkelt vara bortkastade pengar om det aldrig kommer att behövas.
Men å andra sidan så vet jag vad som kommer hända om jag blir utan ström när det är kallt ute. Vi har ingen möjlighet att elda så huset kommer kylas ner och första som händer är att min familj kommer inte kunna bo kvar om vi blir utan el. Nästa steg är att vattenledningar börjar frysa sönder. :rolleyes:
Har du funderat på att du istället "fryssäkrar" rören (går att tömma systemet snabbt) vid ett flerdagars strömavbrott en kall vinter? Borde kosta väldigt lite jämfört med din första plan. Lägg upp en plan var ni kan flytta om det blir strömavbrott, kanske någon släkting med stor kamin, ta semester till Thailand (strömavbrott mindre problem där).

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du funderat på att du istället "fryssäkrar" rören (går att tömma systemet snabbt) vid ett flerdagars strömavbrott en kall vinter? Borde kosta väldigt lite jämfört med din första plan. Lägg upp en plan var ni kan flytta om det blir strömavbrott, kanske någon släkting med stor kamin, ta semester till Thailand (strömavbrott mindre problem där).
Haha, semester söderut låter fint men det är nog ingen lösning skulle jag tro. Det är ju inte så att man man planera ett långvarigt strömavbrott i förväg. :D

Att få bort allt vatten är nog ett projekt i sig det med. 3 våningar, vattenburen golvvärme på samtliga plan. 3 toaletter, 2 duschar, tvättstuga, kök samt alla tankar och rör i teknikrummet.

Första tanken var ju att göra det enkelt:
Typ ett enfas elverk med ett shuckouttag som man kopplar till elpatronen i ackumulatortanken. Frysrisken löst, nästa tanke som slår en är ju då kyl och frys. Ja men då drar man en extra skarvsladd till dem oxå. Perfekt...hmm..nästan... elverket måste tankas minst var 6e timme, jamen jag kopplar elverket till brännoljetanken. Nice, men just ja, vi kan ju inte bo här för det är så kallt, vem vaktar så att elverket inte stannar...

Ja du ser, nu är cirkusen igång så lika bra att göra det ordentligt när man väl gör det (precis som GK100 sa)... och på köpet kan jag och min familj till och med bo kvar trots långt strömavbrott.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:

[länk]
[länk]

Man kan ju också köpa ett skapligt 1-fas- aggregat på 5-6kW. Sedan koppla in de olika maskinerna/pumparna du behöver för ögonblicket. Under ett par dagar går det ju att springa och byta kontakter då och då.

• Gilla
OFP
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:

[länk]
[länk]

Mer något i stil med detta:
https://www.maskinklippet.se/maskin...elverk/warrior-125-kw-tystgaende-dieselelverk

6kW lär du inte komma långt med om frun vill värma lite mat samtidigt som någon råkar spola lite varmvatten.

R Robert-san01 skrev:
Mer något i stil med detta:
[länk]

6kW lär du inte komma långt med om frun vill värma lite mat samtidigt som någon råkar spola lite varmvatten.
Är det strömavbrott så kanske värmning utav varmvatten kan prioriteras bort. Samma sak med elbilsladdning, disk, tvätt och andra stora förbrukare. Målet är inte att att gå offgrid i flera månader. :crysmile: utan endast någon vecka vid behov.
Det som behöver driftas är ju i första hand värmen, kyl/frys, belysning (LED), fibermodemet ;), laddning av surfplattor/mobiler/datorer. Ja, vad man nu kan tänkas behöva för att klara sig en kortare period utan ström från elnätet.

Men skulle vara intressant och höra erfarenheter från någon annan som gjort liknande projekt.

• Gilla
Hugo75
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Är det strömavbrott så kanske värmning utav varmvatten kan prioriteras bort. Samma sak med elbilsladdning, disk, tvätt och andra stora förbrukare. Målet är inte att att gå offgrid i flera månader. :crysmile: utan endast någon vecka vid behov.
Det som behöver driftas är ju i första hand värmen, kyl/frys, belysning (LED), fibermodemet ;), laddning av surfplattor/mobiler/datorer. Ja, vad man nu kan tänkas behöva för att klara sig en kortare period utan ström från elnätet.

Men skulle vara intressant och höra erfarenheter från någon annan som gjort liknande projekt.
6kW kommer du oavsett inte långt med. 11 skulle jag säga är rimligt om du kan styra vilka laster som skall kunna gå med backup. Det är bara 3x16A.

Med 6kW skall jag säga att du lika gärna kan koppla allt via en byggcentral och dra skarvsladd till det som skall gå just då. Annars kommer du inte att få göra annat än springa runt och slå av och på saker.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Har läst och sökt runt lite här på forumet efter information eller någon som har kopplat på hela sitt hus på ett ett elverk men inte hittat något how-to eller hur det har fungerat i praktiken. Oftast vill man bara driva en pryl (kyl, pump till brunn, ladda batterier till stugan, sågklinga o.s.v.).

Bor ute på landet där risk för strömavbrott är stort och rätt så vanligt så fort det blåser lite mera.
Och nu med den eventuella roterande bortkoppling utav elen som det pratas om så skulle det kännas tryggt.
Jag skulle vilja ha ett elverk/inverter som jag kan koppla på och driva hela huset vid längre strömavbrott helt enkelt. Jag vill även kunna driva fin-elektronik som dator och ladda surfplatta så det måste väl vara kvalitetsgrejer antar jag.

Någon som gjort det här i sitt eget hus? Vad har ni för grejer? Inverter/Elverk? kW? Omkopplare?
Vad kostade hela kalaset? Hur fungerar det i praktiken? Har någon haft nytta utav det ännu?

Hej Cambudgie
Du verkar sakna personer som ”som har kopplat på hela sitt hus på ett elverk”
Jag tror att "xLnT" klarar hela huset. Du får kolla med honom
Så här har han skrivit i en tråd;

"Jag har beskrivet min anläggning tidigare i tråden.
Men för att bespara dig sökningen så är det ett 5kVA 3-fas system med en 20kVA dieselgenerator och 390Ah Bly.
Jag har 1kbm diesel som roteras."
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-30#post-4608947

Och så här i en annat inlägg:
"Ja, jag skrev att vi klarar oss i ca en månad under värsta förhållanden med det bränsle som finns hemma. Går det att få tag på bränsle i stunden så är det bara att tanka.
Sommarhalvåret klarar vi oss i princip igenom utan att tanka, om man nu skulle vara utan nätspänning så länge.
Belastningen varierar ju med årstiderna."
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-9#post-4051540

Det verkar som om intresset för att klara strömavbrott ökar. Det är bra om de som prövat kan hjälpa de som vill pröva.

Att byta matning till huset från den normala matningen till reservkraft är inget enkelt steg.

Bl.a så är ett trefas elverk betydligt ”svagare” att leverera startström och att klara enfaslaster än ditt ordinarie nät. Det kan vara en skillnad på ca 10 till 50 ggr.

Redigerat:
  • Gilla
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:

Du får göra en liten analys av vad du har för belastningar och vilka du prioriterar samt då se till att du i grunden klarar hantera värmen sett till ev startströmmar osv på ev VP. Sen välja aggregatstorlek efter det och dina övriga önskemål som verkar rimliga i det du beskrev här. Du bör komma fram till att du kommer långt med ett aggregat på 6 kW om du som sagt tidigare kör principen en gång riktigt på det. Ge dig inte in på några lappverk med enfasiga verk om du inte bara vill hålla en grundläggande mer kortvarig nöddrift.

För egen del har jag det sen länge väl ordnat med de här delarna i mina mer lantligt belägna fastigheter. Det är i de fallen inget man kan ge som råd till dig då jag alltid har tillgång till diverse delar som elverk, material för anslutning och installation av dem på andra nivåer än man kan motivera att köpa som konsument.

Dock har jag en mycket rejäl insikt och erfarenhet av denna typen lösningar från tiden med de stora stormarna Gudrun och Per här i sydsverige. Där hade jag insyn i hundratals fall av både bra och dåliga lösningar på temat.

• Gilla
xLnT och 2 till
  • Laddar…
Det finns experter, och så finns det experter. Runt 34min in här kan du få lite tips på elverk som du kan köra kontinuerligt med ganska stort uttag. Om jag inte missminner mig, tror jag att de nämner någon summa runt 300k "på den tiden" för elverket. Då behöver du inte bekymra dig om driften under ca 2v i alla fall, bara du har någon större tank till. Har du lite tur kanske det också kan gå på lite billigare bulk-diesel. Då kan eventuella grannar kanske få hjälp också om de drar en skarvsladd över tomten ;)
https://sverigesradio.se/avsnitt/cannabisfabriken

Som Martin skriver så har jag en ganska krävande syn på reservkraft, inte för att jag behöver det utan för att jag vill det.
Om man nu menar allvar med sin reservkraft så vill man verkligen att den fungerar när man behöver den. Då tycker inte jag man hittar ett vettigt elverk för 50k. Inte om man har varierande faslaster eller höga startströmmar och vill kunna driva en litte större villa eller en mindre gård.
Jag köpte ett Atlas Copco QES20 som ger PRP 20KVA eller 16kW, den har AVR och en helt ok sinuskurva. Detta kostade dock strax över 100k SEK ex moms, men är väldigt robust och klarar köra många timmar och är enkel att serva.

Detta är ju en relativt enkel installation med ett jordtag och en omkopplare mellan NÄT och GEN. Men räkna på mellan 100 och 150k SEK för en vettig och driftsäker lösning.

Jag var ganska tidigt ute med solceller, batteri och ö-drift, så jag kör bly-batterier (avsett för få cykler), det är lite tråkigt idag när jag hade haft bättre nytta av LiFePO4, men men, nånstans måste man dra gränsen.
Jag är tacksam att jag valde ett 48V system för när det är dags att byta batterier (om något år) så står det mig fritt att välja vilken typ som helst.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.