Hej
Jag har tittat på en inverter Bensin generator 3200 Watt och en på 2800 Watt
med ren sinusvåg för att jag vill använda den även till känslig elektronik.
Den borde väl klara en vattenpump 0,75 Kw (1,0 Hp)??
Jag tänker på Startströmmen .
Roger Johnson
Jag har tittat på en inverter Bensin generator 3200 Watt och en på 2800 Watt
med ren sinusvåg för att jag vill använda den även till känslig elektronik.
Den borde väl klara en vattenpump 0,75 Kw (1,0 Hp)??
Jag tänker på Startströmmen .
Roger Johnson
Hej RogerR Roger Johnson skrev:
Att beräkna om en enfasmotor går att starta med en inverter är inte lätt att svara på.
En trefasmotor (en motor med tre lindningar fasförskjutna 120 grader från varandra) behöver normalt 5–8 gånger märkströmmen vid start. Detta är en enfasmotor som även den är har tre lindningar där strömmen till ena lindningen även passerar en kondensator på 20 mikrofarad.
Invertern på 3200 W vid 230 V innebär en märkström på ca 13,9 A vid ren resistiv last (vilket inte motorn är).
Invertern på 2800 W vid 230 V innebär en märkström på ca 12,2 A vid ren resistiv last (vilket inte motorn är).
En inverter har halvledare i sin konstruktion som måste skyddas för höga strömmar för att inte gå sönder. Detta löser man på olika sätt men en inverter kan sällan leverera mer än 20–50 % av kortvarig överström.
Ibland kan en inverter ”switcha” i ett snabbt tempo för att skydda elektroniken (och mjukstarta lasten) men då kan känslig elektronik skadas.
Det skedde för Matthias Wandel, han har studerat hur skyddskretsarna i EcoFlow invertern vid startströmmar skadade hans effektmätare. Se här; ”Inverters don't like power tools”
Märkströmmen till din enfasmotor är 5,5 A. 5–8 ggr detta är 27,5 A – 44 A
Det kan gå att starta om t.ex. invertern vid stora startströmmar agerar som EcoFlow invertern, men då kan samtidigt känsliga komponenter skadas.
Detta är en knepiga fråga, som till slut innebär att man inte vet förrän man testat.
Då blir det en dyr historia om jag förstått det rätt.
Har du något förslag där är man kan vara säker på att det skulle funka
Har du något förslag där är man kan vara säker på att det skulle funka
Hej RogerR Roger Johnson skrev:
Det har jag tyvärr inte, om du har en vattenpump utan varvtalsstyrning.
I min reservkraftanläggning har jag en 12V DC till 230V AC Victron inverter på 500 VA. För att ”runda” det eventuella bekymret med startströmmar från kyl och frys har jag valt att köpa dessa med varvtalsstyrning som innebär mjukstart.
Jag har kvar en frysbox med on/off styrning, som inte invertern klarar av att starta direkt efter ett strömavbrott om kompressorn i frysboxen arbetar då strömmen bryts, invertern kopplar då från hela reservkraften.
Väntar jag en stund (säg, en kvart) då har trycket i kompressorn ”läkt ut” och invertern klarar av att starta frysboxen.
Det finns vattenpumpar med varvtalsstyrning.
Tack för bra svar!
Klicka här för att svara