Lupinerna började spridas längs våra vägar när folk började köra runt med släp efter sina bilar. Spridningen var således liten under 1800taler och första halvan av 1900talet. Dessa vägkanter som den tenderar att ta över har dessutom blivit värdefullare när jordbrukets omställning minskat de ytor som ängsväxter trivs på.

Det är du som tjatar om jordens undergång. Ingen annan.

Lavendel finns naturligt i Europa och kommer sannolikt att på naturlig väg vandra in i Sverige om klimatet blir mer likt det i södra Europa. Det är i så fall en naturlig utveckling. Då följer även andra arter som samexisterar med lavendel med. Att utbredningsområden på det viset ändras är inte ett problem. Det är en förutsättning för att behålla en stor artrikedom när klimatet förändras. Men att låta växter från andra världsdelar bilda monokulturer på ytor som annars har stor artrikedom är ett problem.

Staten är vi, inte någon separat part med oändliga resurser. Det är inte samhällsekonomiskt vettigt att staten ska ta ansvar för allt.

Jag försöker bli av med växter på förslagslistan på min fastighet och längs vägen i min närhet. Det är en relativt liten insats för mig som ändå är på plats. Bara att rycka upp växterna om jag ser dem.

• Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det intressanta med just lupinerna är att de har funnits här sedan slutet av 1800 talet. Men idag blev det ett problem?
Då har du inte riktigt förstått hur problemen med invasiva arter fungerar. När det gäller främmande växters etablering i en ny miljö är det oftast människan som är orsaken, vi har under århundraden haft "planthunters" som tagit sig runt i världen för att hämta "hem" växter som bedöms vara en tillgång i form av skönhet i våra trädgårdar. Idag har de flesta (inte alla dock 😉) en kunskap om att detta är både fel och kanske medför en konsekvens som vi inte vill ha, det finns tusentals exempel på det. Men !!! ingen visste när växterna (eller insekter och djur) introducerades i en ny miljö hur de skulle bete sig eller om de öht skulle överleva.. Att vi idag börjar se konsekvenserna av de misstag som gjordes för över hundra år sedan är inte "intressant" i någon annan mening än konstaterandet att växter är långsamma varelser.
När ska lavendel klassas som invasiv? Den borde ligga bra till.
Njaa, om klimatet ändras drastiskt så kan den kanske vara en kandidat med definitivt inte idag, då tolkar du lavendelns egenskaper fel.

Jag har svårt att se jordens undergång för att man inte bekämpar växter som inte passar in
Håller med dig där, jorden går inte under med anledning av lupiners framfart men jag har inte sett detta påstående någonstans, kan du länka till det?

Jag vill påstå att det alltid finns växter som inte passar in, om du gillar att gå på trädgårdsbesök så ser du det överallt men det handlar mest om tycke och smak, absolut inte om jordens undergång.
Om det nu är så viktigt att utrota en växt. Då borde man få ersättning från staten för sitt arbete, eller att staten tar ansvaret.
Men det gör man inte. Så det kanske inte är så viktigt?
Hmm..njaa..att staten är ansvarig för alla konsekvenser av mänskligt beteende är en extrem politisk slutsats som jag i alla fall inte delar.

Redigerat:
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
När det gäller främmande växters etablering i en ny miljö är det oftast människan som är orsaken, vi har under århundraden haft "planthunters" som tagit sig runt i världen för att hämta "hem" växter som bedöms vara en tillgång i form av skönhet i våra trädgårdar. Idag har de flesta (inte alla dock 😉) en kunskap om att detta är både fel och kanske medför en konsekvens som vi inte vill ha, det finns tusentals exempel på det.
Jag tror att du är helt ute och cyklar här vad gäller din bedömning av opinionen emot införande av främmande växter. De flesta stödjer nog detta och ser de enorma fördelarna med att vi har inför främmande arter i vår miljö. Hela vårt samhälle bygger på detta. Och som du ju uppger bygger våra parker, trädgårdar, offentliga miljöer på främmande arter. Och du tillhör en liten minoritet om du vill argumentera emot den användningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lupinerna började spridas längs våra vägar när folk började köra runt med släp efter sina bilar. Spridningen var således liten under 1800taler och första halvan av 1900talet. Dessa vägkanter som den tenderar att ta över har dessutom blivit värdefullare när jordbrukets omställning minskat de ytor som ängsväxter trivs på.

Det är du som tjatar om jordens undergång. Ingen annan.

Lavendel finns naturligt i Europa och kommer sannolikt att på naturlig väg vandra in i Sverige om klimatet blir mer likt det i södra Europa. Det är i så fall en naturlig utveckling. Då följer även andra arter som samexisterar med lavendel med. Att utbredningsområden på det viset ändras är inte ett problem. Det är en förutsättning för att behålla en stor artrikedom när klimatet förändras. Men att låta växter från andra världsdelar bilda monokulturer på ytor som annars har stor artrikedom är ett problem.

Staten är vi, inte någon separat part med oändliga resurser. Det är inte samhällsekonomiskt vettigt att staten ska ta ansvar för allt.

Jag försöker bli av med växter på förslagslistan på min fastighet och längs vägen i min närhet. Det är en relativt liten insats för mig som ändå är på plats. Bara att rycka upp växterna om jag ser dem.
Nu vet jag inte vad just släpet har för orsak till de hela. River släpet upp mer längs med vägkanten? Eller är det någonting om att alla som kör släp gör det med lupiner ombord? Eller jord innehållande spår av lupiner? Då måste jag tyvärr berätta en hemlighet för dig. De flesta använder släpet till andra saker än växter och växtdelar. Framförallt i områden där fastigheterna är lite större. Där har man sin kompost.

Jag är väl medveten om att staten inte bara kan skjuta till pengar. Men om nu lupiner och andra invasiva växter är så farliga som du säger. Då måste staten gå in och rensa upp allt. Jag tror att du förstår min tankegång om du bara vill

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Då har du inte riktigt förstått hur problemen med invasiva arter fungerar. När det gäller främmande växters etablering i en ny miljö är det oftast människan som är orsaken, vi har under århundraden haft "planthunters" som tagit sig runt i världen för att hämta "hem" växter som bedöms vara en tillgång i form av skönhet i våra trädgårdar. Idag har de flesta (inte alla dock 😉) en kunskap om att detta är både fel och kanske medför en konsekvens som vi inte vill ha, det finns tusentals exempel på det. Men !!! ingen visste när växterna (eller insekter och djur) introducerades i en ny miljö hur de skulle bete sig eller om de öht skulle överleva.. Att vi idag börjar se konsekvenserna av de misstag som gjordes för över hundra år sedan är inte "intressant" i någon annan mening än konstaterandet att växter är långsamma varelser.

Njaa, om klimatet ändras drastiskt så kan den kanske vara en kandidat med definitivt inte idag, då tolkar du lavendelns egenskaper fel.

Håller med dig där, jorden går inte under med anledning av lupiners framfart men jag har inte sett detta påstående någonstans, kan du länka till det?

Jag vill påstå att det alltid finns växter som inte passar in, om du gillar att gå på trädgårdsbesök så ser du det överallt men det handlar mest om tycke och smak, absolut inte om jordens undergång.

Hmm..njaa..att staten är ansvarig för alla konsekvenser av mänskligt beteende är en extrem politisk slutsats som jag i alla fall inte delar.
Min källa?
Du själv så här skrev du tidigare....

"Lupiners framfart i vår miljö är enbart en problematisk detalj i ett mycket större sammanhang, de är ett hot mot biologisk mångfald som i sin tur är en förutsättning för livet på jorden. Här kan du läsa ett kort sammandrag över denna livsviktiga funktion som tillhandahåller ekosystemtjänster och som möjliggör livet på vår planet."
Det går utan problem att tolka som att jorden går under.

Roligt att du nämner olika trädgårdar där man kan se olika exotiska blommor. Det roliga ligger i att det var en av anledningarna till att olika växter har spridits runt om och nu är de invasiva. Så du säger emot dig själv när du inte kritiserar dessa.
just att plantera in utländska blommor.
Undrar om du sa nått om det? Nått liknande.....

folk säger att jag läser slarvigt

Anledningen till den stora spridningen längs vägar är att folk kör trädgårdsavfall. Bland annat vissna lupiner med frön som släpper under transporten.

Du tycks ha svårt att se något läge alls mellan att inte göra något alls och att köra igång massiva statliga utrotnåingskanpanj.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att du är helt ute och cyklar här vad gäller din bedömning av opinionen emot införande av främmande växter. De flesta stödjer nog detta och ser de enorma fördelarna med att vi har inför främmande arter i vår miljö. Hela vårt samhälle bygger på detta. Och som du ju uppger bygger våra parker, trädgårdar, offentliga miljöer på främmande arter. Och du tillhör en liten minoritet om du vill argumentera emot den användningen.
När jag läser vad jag skrivit ser jag att det med lite god vilja går att tolka det som du gjorde. Naturligtvis kan vi inte sluta importera växter, då kan vi inte ens odla vår mat.

Mitt stora intresse inom trädgård är nog samma typ av växter som intresserar dig, nämligen Magnolia, Rhododendron och andra ljuvliga surjordsväxter. Jag tror faktiskt vi träffades en gång vid Mälarens strand när vi besökte han som kallas för Magnoliagubben och som byggt upp en unik trädgård med importerade surjordsväxter. Jag har också byggt upp en stor trädgård med i huvudsak importerade växter - sådärja 😏

Nåväl, med detta sagt så är vi nog båda två införstådda med de grava misstag som gjorts och som säkert kommer att göras även framöver med sjukdomar, insekter som sprider smitta och som saknar fiender i sin nya miljö och med växtlighet som beter sig oönskat. Genom att vårdslöst flytta runt växter, djur och sjukdomar riskerar vi att utsätta världens fauna och flora för utarmning och likriktning.
I värsta fall får vi till slut samma härdade, tåliga arter överallt.

Inhemska växter blir förstås mer sällsynta när de angrips av främmande smittämnen, trängs ut av invasiva ogräs eller äts upp av importerade skadedjur. Inhemska insekter minskar i antal när värdväxterna försvinner, när de smittas med främmande sjukdomar eller äts upp av nya insektsarter i vår miljö.

Almsjukan är ett sorgligt exempel, likaså verkar askskottssjukan bli för askarna och naturligtvis får detta stora konsekvenser för insektsfaunan som är(var) förknippad med träden.

Vad skall vi göra åt detta ? Ingen aning faktiskt men runt om i världen ökar gränskontrollerna samt karantänsbestämmelserna för import av främmande växter. I alla fall tycker jag vi kan bidra med det mest uppenbara - nämligen inte sprida lupiner vidare och kanske kan vi använda en liten stund av vår fritid till att minska bestånden av de mest invasiva växterna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Anledningen till den stora spridningen längs vägar är att folk kör trädgårdsavfall. Bland annat vissna lupiner med frön som släpper under transporten.

Du tycks ha svårt att se något läge alls mellan att inte göra något alls och att köra igång massiva statliga utrotnåingskanpanj.
Folk har haft släp i alla tider. Men okej vi skyller på släpen.
Då får vi börja när bilismen kom igång ordentligt. Där efter borde spridningen varit ganska jämn under åren.
Sen har vi ett problem med ditt resonemang med släpvagnen som bov. Det är att större delen av lupinerna växer längs med vägarna.
Och på andra platser som är väldigt tråkig jord. Hur många av de som då åker till tippen kommer att ha fröer från lupiner med sig? Så mycket att det skulle bli ett problem. Troligtvis inget större. Eftersom de flesta störs inte av lupinerna. Eftersom de växer där inget annat växer.

Jag tror att det var du som nämnde de som klipper vägslänten. Det är säkerligen en större bov.
Där sprider du frön över ett större område dessutom väldigt mycket från.

Men visst vi skyller på släpen. Eftersom alla som har släp alltid kör massa lösa lupiner hoppandes på flaket. Dessutom gör man det några gånger om året.
Samt att alla grannarna också tar bort sina lupiner och kör det fritt till tippen.
Tänk va många som har släp... För att inte tala om problem med lupinerna..

Problemet som gör att resonemanget brister. Är att det är ganska få som plockar alla lupiner och kör de rätt upp och ner på släpet. Man kan inte svälja allting utan att tänka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, transport av trädgårdsavfall i släpvagnar kom i gång med massbilismen och villor blev vanliga. Nej, jag har inte nämnt klippning.

En enda släpvagn kan sprida frön över en lång vägsträcka. Det krävs inte att mängder av folk kör omkring med lupinsläp.

D Daniel 109 skrev:
Nej, transport av trädgårdsavfall i släpvagnar kom i gång med massbilismen och villor blev vanliga. Nej, jag har inte nämnt klippning.

En enda släpvagn kan sprida frön över en lång vägsträcka. Det krävs inte att mängder av folk kör omkring med lupinsläp.
...men kör man långa sträckor på motorväg med trädgårdsavfall ?
Alla transporter jag gjort med trädgårdsavfall till återvinning har skett inom tätort och bara grenar från träd och buskar.
Blommor i stora mängder har jag aldrig kört på släp, sånt hamnar i komposten eller blir gödsel vatten.

Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
När jag läser vad jag skrivit ser jag att det med lite god vilja går att tolka det som du gjorde. Naturligtvis kan vi inte sluta importera växter, då kan vi inte ens odla vår mat.

Mitt stora intresse inom trädgård är nog samma typ av växter som intresserar dig, nämligen Magnolia, Rhododendron och andra ljuvliga surjordsväxter. Jag tror faktiskt vi träffades en gång vid Mälarens strand när vi besökte han som kallas för Magnoliagubben och som byggt upp en unik trädgård med importerade surjordsväxter. Jag har också byggt upp en stor trädgård med i huvudsak importerade växter - sådärja 😏

Nåväl, med detta sagt så är vi nog båda två införstådda med de grava misstag som gjorts och som säkert kommer att göras även framöver med sjukdomar, insekter som sprider smitta och som saknar fiender i sin nya miljö och med växtlighet som beter sig oönskat. Genom att vårdslöst flytta runt växter, djur och sjukdomar riskerar vi att utsätta världens fauna och flora för utarmning och likriktning.

Inhemska växter blir förstås mer sällsynta när de angrips av främmande smittämnen, trängs ut av invasiva ogräs eller äts upp av importerade skadedjur. Inhemska insekter minskar i antal när värdväxterna försvinner, när de smittas med främmande sjukdomar eller äts upp av nya insektsarter i vår miljö.

Almsjukan är ett sorgligt exempel, likaså verkar askskottssjukan bli för askarna och naturligtvis får detta stora konsekvenser för insektsfaunan som är(var) förknippad med träden.

Vad skall vi göra åt detta ? Ingen aning faktiskt men runt om i världen ökar gränskontrollerna samt karantänsbestämmelserna för import av främmande växter. I alla fall tycker jag vi kan bidra med det mest uppenbara - nämligen inte sprida lupiner vidare och kanske kan vi använda en liten stund av vår fritid till att minska bestånden av de mest invasiva växterna.
Vad bra att du inte motsätter dig odling av främmande växter och t o m har detta som hobby. Jag kan bara utgå från vad du faktiskt skriver och det är det som jag bemötte. Du tycks paradoxalt nog trots allt ha föreställningen att främmande växter på något sätt ändå är något dåligt och det länkar du till lupinbekämpning som en symboliskt gottgörande handling. Det är så jag läser dig, hoppas jag inte missförstår.

(Vet ej om vi har träffats IRL men just en Mälarstrand och Magnoliagubbe låter inte bekant. Ge mig tid så kanske jag själv är magnoliagubbe men det går så där i mitt lokalklimat. Låt oss säga att de inte är invasiva här.)

A Abies koreana skrev:

Jag tycker du sätter tummen på det hela problemet utan att du själv tänker på det. Men problemet är just allt vi importerar för att plantera. Men vi ha. gjort så här i alla tider. Vi kommer fortsätta.
Ett problem är att vetenskapen säger en sak och många vill tro på det eftersom det är just vetenskap. Men jag tror att man ska vara lite försiktig.
Naturen gör som den själv vill. En växt försvinner en annan dyker upp.

Jag tror absolut på vetenskapen. Men jag tror att den ibland kan ha fel. Det är forskning som innebär naturen där måste man vara mer försiktig. enligt
mig.

D Daniel 109 skrev:

Läser du inte vad man skriver?

Men jag ställer en fråga.

Var är det vanligast att lupiner växer?
A. I folks trädgårdar
B. På hustak
C. I vägrenen

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad bra att du inte motsätter dig odling av främmande växter och t o m har detta som hobby. Jag kan bara utgå från vad du faktiskt skriver och det är det som jag bemötte. Du tycks paradoxalt nog trots allt ha föreställningen att främmande växter på något sätt ändå är något dåligt och det länkar du till lupinbekämpning som en symboliskt gottgörande handling. Det är så jag läser dig, hoppas jag inte missförstår.

(Vet ej om vi har träffats IRL men just en Mälarstrand och Magnoliagubbe låter inte bekant. Ge mig tid så kanske jag själv är magnoliagubbe men det går så där i mitt lokalklimat. Låt oss säga att de inte är invasiva här.)
Magnolia.....
Jag kom ihåg när jag var en siffrigt gammal Då bodde jag på Södermalm, Stockholm.
Det fanns en liten handels trädgård. Där hade det en Magnolia. När den blommade så var det fest. Alla var vi imponerade...

Läser du inte vad man skriver?

Men jag ställer en fråga.

Var är det vanligast att lupiner växer?
A. I folks trädgårdar
B. På hustak
C. I vägrenen
Jo, det gör jag. Men det var så mycket dumheter att jag inte uppfattade att du ville ha svar på en fråga.

Tyvärr är de väldigt vanliga längsvägar.
Om de är lika vanliga i trädgårdar vet jag inte, men där är de inte ett problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.