431 läst ·
18 svar
431 läst
18 svar
Invändig grovputs av tegelvägg
Jag förstår. Det låter ju inte alls kul. Ibland villI Ida LM skrev:Jag håller med. Men vi har kämpat sedan februari 2025 med att få rummet åtgärdat, och styrelsen har förhalat saker och tvekat och kommit med märkliga lösningsförslag vid varje steg, så vi är glada att vi kommit såhär långt nu och har fått styrelsen att gå med på att återställa grovputsen och betongen i golvet, för det var inte sjävklart för dem.
Man bara lösa det och gå vidare.
HejN neo11 skrev:Var väggen helt tegelren, ingen färg kvar?
Vet du vad dom använde för bruk? Är väldigt mörkt.
Skulle säga att det var ganska dåligt gjort, även för att vara en grovpustning.
Om du sätter en käpp/planka mot väggen, är det rakt?
Och inte ens täcka/vara lite försiktig mot taket är ju rätt slarvigt.
Att det spricker beror på att tegel suger mycket fukt, och spricker om man inte eftervattnar.
Är dock ingen fara framöver om det inte är "bom".
Dock är detta för dåligt gjort för spackel, behövs en vända till med bruk.
Väggen består av tegelfasad, tegel i själva stommen och sedan puts och färg. På de väggar där putsen tagits bort var den så gott som helt borttagen innan den putsades om, så gott det går på en grov tegelvägg.
Har inte alls varit inkopplad i vilket bruk som använts eller andra specifikationer för arbetet eftersom styrelsen skött allt, men såg rödvita säckar, tror det var combimix putsbruk, dvs inte kalkbruk.
Har inte testat att sätta en planka mot väggen än men håller med om att det ser slarvigt ut, både att inte täcka tak (eller golv) och att inte ens försöka få det jämnt inåt hörnen. Vad jag vet eftervattnades det inte utan de bara smackade på puts och gick, så att säga.
Samma hantverkare hällde även puts/cementrester i toaletten och vasken, så de gav inte ett särskilt proffsigt intryck alls, därför är jag också orolig för kvaliteten på arbetet, men har inte kompetens att bedöma det själv.
Vilken sorts finputs ska man använda för att jämna till ytan? Och är det någon här som kan tipsa om en kompetent och seriös firma i Stockholmsområdet som gör sådant? (Antar att det, även om man är rätt händig och vad vid att spackla och måla etc som jag är, så blir det svårt att få finputs jämnt om man inte är proffs)
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 487 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 487 inlägg
Är det möjligt att ta reda på vilket bruk som användes?
Jag frågar för att bruket är så mörkt, men det kanske inte torkat när kortet togs.
Om en hantverkare kommer och lägger på fel bruk, blir det inte så bra.
Är bara intresserad av om det är KC bruk, eller något annat bruk, typ ardex.
Är svårt att få tag på en bra hantverkare för ett så litet jobb.
Jag frågar för att bruket är så mörkt, men det kanske inte torkat när kortet togs.
Redigerat:
Fick bekräftat av firman nu att det är Combimix puts-och murbruk som de har använt. Jag kan tyvärr inte bedöma om det är rätt sorts bruk för denna typ av vägg.N neo11 skrev:Är det möjligt att ta reda på vilket bruk som användes?
Nu 2,5 veckor efter att arbetet utförts ser det ut såhär (i svagt kvällsljus med/utan lampa tänd i rummet).
Ok, låter knepigt om jag måste finputsa själv, känns som upplagt för halvdant resultat… även om jag tänkt anlita en målare jag känner för att bredspackla över det hela sedan (osäker om hon kan finputsa också).
Klicka här för att svara