Hej

En firma har efter rivning i min lägenhet återställt grovputsen på ytterväggen i ett rum. Ytterväggen är byggd i tegel i stomme och fasad, och den äldre putsen var helt bortslipad från väggen innan man nu putsade om den.

Jag tycker att resultatet med grovputsen är väldigt ojämnt, det är håligheter och ojämnheter i hur det är applicerat och sprickor har redan bildats nu när det torkat i ca en vecka.

Ska slutresultatet verkligen se ut såhär? Grovputsningen är beställd av min brf, men det kommer bli upp till mig att återställa ytskiktet så att jag sedan kan måla.

• IMG_5093.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5094.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5120.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5117.jpeg
    Skapa konto
Farstatjej90
Närbilder är bra men det är svårt att orientera sig. Kan du ta ett par bilder så man ser rummet och hela väggen?

På det jag sett hittills, om det är meningen att detta ska vara slutfinish, så är det inte tillräckligt bra...

Självklart! Här kommer mer bilder (det är alltså en hel yttervägg och intilliggande yttervägg fram till fönstret där gammal puts tagits bort och som nu putsats om).

Det är som sagt min brf som beställt arbetet och de har beställt ”grovputsning” vad det nu innebär. Jag förstår att jag oavsett hade behövt finputsa/bredspackla väggen efter grovputsningen, men är rädd att det dåliga grundarbetet med grovputsningen kommer visa sig sedan även på den slutliga ytan med sprickor osv.

• IMG_5135.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5136.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5137.jpeg
    Skapa konto
Som ni ser brydde sig inte heller firman om att täcka taket medan de arbetade…

Det är grovputsat och ser ut som förväntat, men ska du lösa finputs själv?

Farstatjej90
Taket hade jag klagat på i övrigt är det nog gjort som det är beställt. Tanken är inte att detta ska synas så sålänge väggen är plan med mindre gropar/sprickor som på bilderna och att allt sitter fast så har dom nog gjort det dom skulle...
Ytan ser för mig möjlig ut att spackla med rätt spackel förutsatt som sagt att inget är löst....

Stefan N Stefan N skrev:
Det är grovputsat och ser ut som förväntat, men ska du lösa finputs själv?
Ja, det har varit en kamp i sig att få brfen att gå med på att återställa grovputs (och att gjuta ny betong i en 30 cm bred och 20 cm djup ”vallgrav” som man bilat ur i betonggolvet närmast väggen) så finputs och eller spackling kommer jag definitivt få göra själv.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Taket hade jag klagat på i övrigt är det nog gjort som det är beställt. Tanken är inte att detta ska synas så sålänge väggen är plan med mindre gropar/sprickor som på bilderna och att allt sitter fast så har dom nog gjort det dom skulle...
Ytan ser för mig möjlig ut att spackla med rätt spackel förutsatt som sagt att inget är löst....
Ja, jag har anmärkt på taket, men är inte så sugen på att hantverkarna ska komma hit och åtgärda taket (hur de nu ska göra det utan att måla om hela taket). Eftersom hantverkarna inte gjort ett särskilt seriöst intryck i övrigt - de hällde putsrester i toaletten och täckte inte golvet i lägenheten - så ville jag gärna få feedback på hur gorvputsningen har gjorts.

Vad har hänt och varför gör föreningen om väggen men lämnar den så här? Det krävs en del jobb på detta men hade man putsat väggen direkt istället för grovputs så hade man fått en bra färdig yta. Jag har själv putsat tegel på grova tegelstenar inomhus för ca ett år sedan. Och även grundputsen (det man kallar grov?) var bättre gjort och hade definitivt inga hål.

Jag jag skulle iaf rek att man finsputsar det sista så blir det en bra och fin yta.

Farstatjej90
I Ida LM skrev:
Ja, jag har anmärkt på taket, men är inte så sugen på att hantverkarna ska komma hit och åtgärda taket (hur de nu ska göra det utan att måla om hela taket). Eftersom hantverkarna inte gjort ett särskilt seriöst intryck i övrigt - de hällde putsrester i toaletten och täckte inte golvet i lägenheten - så ville jag gärna få feedback på hur gorvputsningen har gjorts.
Det är svårt att ge dig mer råd utan att få hela bilden, vad som hänt, vem som kommit överens med vem om vad och så vidare, men väggen ser ut att vara det du skriver , "grovputsad", och är det vad som skulle göras är det nog gjort...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är svårt att ge dig mer råd utan att få hela bilden, vad som hänt, vem som kommit överens med vem om vad och så vidare, men väggen ser ut att vara det du skriver , "grovputsad", och är det vad som skulle göras är det nog gjort...
Jag förstår. Orsaken till rivningsarbetet är att det uppstått en kondensskada i rummet pga att en garderob stått för nära en oisolerad yttervägg (den med fönster på bilden), i kombination med att den andra ytterväggen (den stora väggen på bilden) varit invändigt tilläggsisolerad med cellplastskivor utan luftspalt och ångspärr. Kondensen gav upphov till kloranisollukt från isoleringen så den fuktfirma som varit involverad bedömde att putsen på den tidigare isolerade väggen samt en bra bit ner i betongen på golvet intill den isolerade väggen behövde bilas bort (liksom all tapet på de övriga väggarna) pga luktsmitta i materialet. Därför har det nu behövt återställas.

Det jag mest kände att jag behöver hjälp med just nu är att bedöma om grovputsningen är korrekt utförd, vilket vad jag förstår den verkar vara.

• Ledsen
Farstatjej90
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Vad har hänt och varför gör föreningen om väggen men lämnar den så här? Det krävs en del jobb på detta men hade man putsat väggen direkt istället för grovputs så hade man fått en bra färdig yta. Jag har själv putsat tegel på grova tegelstenar inomhus för ca ett år sedan. Och även grundputsen (det man kallar grov?) var bättre gjort och hade definitivt inga hål.

Jag jag skulle iaf rek att man finsputsar det sista så blir det en bra och fin yta.
Se min kommentar ovan om orsaken till rivningen.

I Ida LM skrev:
Se min kommentar ovan om orsaken till rivningen.
Ok. Men om föreningen har gått med på att riva så har dem också accepterat ansvar för skadan. Således borde det återställas så som det var före. Ej med cellplast eller garderob då såklart.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.