Hej,

i veckan har vi borrat bergvärme. Borrfirman var lite oförsiktiga när de skulle köra bort borriggen - den fastnade i leran, gled på ett klippblock och tryckte jord/grus mot husets grund så att det blev sprickor. De syns inifrån, men också lite utifrån, även om de inte är så tydliga där. I nästa vecka ska firmas försäkringsbolag inspektera skadorna.

Skulle ni kunna ge lite tips om vad jag ska säga till dem? Vad ska jag kräva för kompensation? Hur reparerar man en sådan skada?

Huset är av lättbetong, byggt 1959, i sutteräng.

//Fredric

Den enda kompensation du ska kräva är att skadan repareras på ett fackmannamässigt sätt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för svaret!

Jag förstår det, men går det att bedöma vilken sorts reparation som krävs? Måste man göra om väggen eller tror du/ni att det räcker att man lägger i lite mer bruk? Och jag förstår att det nästan är omöjligt att säga - men tänk att jag är superorolig för att huset ska störta samman (ungefär).

Bifogar några bilder. Det är svårt att få en helhetsbild, men det ser ut som att dels fogar har spruckit, dels att en del lättbetongblock har gått sönder.

spricka1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spricka2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går sprickan ända från golvet och upp till taket?
Hur mycket av väggen är under jord?

Är sprickan huvudsakligen över jordytan så är risken att huset skall rasa nog lika med noll, då har du inget pågående tryck utifrån som kommer att förändra något. Lättbetongblocken kommer att stanna där de är.
Är allt under jord kan det vara värre, eftersom jorden kan ha komprimerats och så småningom expandera, men jag tror fortfarande det är mycket liten risk.

Hade det varit min vägg och jag som kört maskinen, så hade jag bara köpt en påse husfix, lagat i sprickorna och hållt noggrann koll på dem. Om de (sprickorna) inte återuppstår inom ett år eller så, så hade jag glömt bort alltihopa.
Om de (återigen, sprickorna) återkommer, däremot, så måste man gräva rent mot väggen på utsidan, plocka ner väggen, mura upp igen och återfylla.

Eftersom det är en firma som orsakat skadan, så hade jag nog försökt begära alternativ två, eller snarare, om de inte föreslår alternativ två, så hade jag klagat.

/ Fredrik

Vad händer med ett eventuellt vattentätt skikt på utsidan? En platonmatta till exempel lär väl klara sig men om väggen är täckt med asfalt? Finns det någon risk att fukt kan tränga in? Iofs verkar sprickorna inte vara så breda så det kanske inte är något problem. Dessutom borde väl marken vara någorlunda väl dränerad om nu någon gjort sig till och lagt asfalt på väggen......

Hej,

Lite nyfiken på vad som hände sen. Hur har det gått med väggen? Vad blev det för åtgärder?

Kul med intresse för min enkla tillvaro!
Jo, dels kom en besiktningsman från vårt försäkringsbolag på besök, sedan kom en besiktningsman från firman på besök. Båda konstaterade att det inte borde vara någon fara. Skadorna var ytliga. Så vi gjorde en förlikning -kanske det kallas- med firmans försäkringsbolag. De erbjöd ett par tusen. Jag svarade att jag ville ha många tusen. Och de sade ja. Vilket fick mig att ångra att jag inte krävde dubbelt så många tusen. Men allt slutade lyckligt i alla fall.
//fredric

O
Tack för återkopplingen!

Vad man bör göra är att ta in en egen besiktningsman och en egen entreprenör för att få en överblick på skadan och kostnaden innan man förlikar sig.

Nu verkar detta gått bra :-)
Andra kan råka värre ut!
Så tänk efter före.

om skadeorsaken sker på utsidan, och sprickorna syns på insidan, då bör sprickorna gå rakt igenom.
hur kan de då vara ytliga?

en som bara undrar

S
Jag känner en som fick en bil inbackad i väggen, vilket inte såg så illa ut men det blev massa följdskador. Bland annat försvann varmvattnet som hade som installation i andra sidan huset. Man ska nog inte förlika sig för snabbt eftersom det kan upptäckas skador långt senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.