Byggahus.se

Intrång på vår tomt

1. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem
    Nybyggare har börjat med sitt bygge på granntomt. Dom har stött på problem med utsättningen visar det sig vilket gjort att lantmäteriet utan att ha frågat oss grävt upp och på flera ställen då byggt och slagit ner träställningar för inmätning av det nya huset och garaget minst en halvmeter in på vår tomt. Att dom ska bygga garage 1,5 från vår tomtgräns vet vi ju om men att inkräkta på vår tomt för utsättningen utan att fråga oss är ju i våra ögon anmärkningsvärt.

Då vi sen sent i höstas har en nysatt fullhöjdshäck i vilken dom på flera ställen slagit ner pinnar och även grävt precis intill rotklumparna blev vi igårkväll när vi kom hem förbannade och undrar vad man gör?
    Att dom även slängt av rör precis intill häck och klart inne på vår tomt retar ju också då vi är livrädda att dom skall förstöra häckplantorna när dom håller på.

Jag hade igårkväll tanken att ta saken i egna händer och då avlägsna skiten från vår tomt men besinnade mig lite och frågar istället vad man har för rättigheter egentligen?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 221 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Intrång på vår tomt

Så man skapar god grannsämja....

3. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Har nu pratat med byggherren och förklarat för honom att det är egenmäktigt förfarande av lantmätaren och att det skall tas bort idag annars röjer jag själv ikväll.

Han var inte själv på plats och såg detta övertramp och han lovade att ombesörja borttagandet annars fick jag ok att röja bort det. Grannsämjan kvarstår då han förstod allvaret :)

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 221 inlägg

hempularen

Moderator

Min kommentar gällde slyn som ändå skulle bort.

5. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Jaha , ditt utömmade svar angav inte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.