Jag plockade fram villans gamla ritningar. Den är byggd 1969. Den har ventilationskanaler i eternit men här anges ett annat material på insidan fasadtegeln som heter internit (se bifogade bild!).
När jag googlar internit hittar jag bara information om eternit istället.
Vad är det för material?
Innehåller asbest?
Är det farligt om det står kvar?
Tack på förhand!
/Dimi
När jag googlar internit hittar jag bara information om eternit istället.
Vad är det för material?
Innehåller asbest?
Är det farligt om det står kvar?
Tack på förhand!
/Dimi
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Min gissning utifrån dess placering och tjocklek är att det är någon typ av förhydningspapp, ytbelagd eller impregnerad med asfalt.
Det behöver inte nödvändigtvis innehålla asbest utifrån namnet, det fanns Karlit som var träfiberskivor och Coverit som var takplast. Skulle det innehålla asbest så är det ingen fara så länge man inte river och trasar sönder materialet. Men är du orolig kan du ju lossa en bräda av fjällpanelen och med mattkniv skära bort en liten bit och skicka för analys.
Det behöver inte nödvändigtvis innehålla asbest utifrån namnet, det fanns Karlit som var träfiberskivor och Coverit som var takplast. Skulle det innehålla asbest så är det ingen fara så länge man inte river och trasar sönder materialet. Men är du orolig kan du ju lossa en bräda av fjällpanelen och med mattkniv skära bort en liten bit och skicka för analys.
Jag får en hel del utländska träffar så detta "varumärke" verkar fortfarande användas. Vet dock inte om det egentligen hjälper dig men av träffarna verkar det handla om någon form av fibercement.D Dimitris76 skrev:
Om din "Internit" kan innehålla Asbest vågar jag dock inte gissa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
I den här sorteringsguiden verkar det vara något eternit-liknande innehållande asbest: https://www.sysav.se/Privat/Sorteringsguiden-for-hushall/avfall/internit (mindre mängd)/
Internit är normalt asbesthaltigt. Det användes förut inomhus, därav namnet, som t.ex. takbeklädnad i pannrum och garage som betraktades som utrymmen med brandrisk.
Skivan är stenhård och inget som går att skära i. Så länge den sitter där den sitter är den helt ofarlig. Precis som med asbest uppstår faran när man bearbetar skivan så att det dammar.
Skivan är stenhård och inget som går att skära i. Så länge den sitter där den sitter är den helt ofarlig. Precis som med asbest uppstår faran när man bearbetar skivan så att det dammar.
Var interniten stenhård eller mjuk?
För jag förborrade träfasaden med 2,5mm:s borr för att montera IP-kameror med träskruv. Jag minns att borrmaskinen sjönk in så fort trämaterialet penetrerades....
För jag förborrade träfasaden med 2,5mm:s borr för att montera IP-kameror med träskruv. Jag minns att borrmaskinen sjönk in så fort trämaterialet penetrerades....
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Den internit jag har hemma är stenhård, på samma sätt som eternit. På ritningarna står det angivet att det ska vara internitskivor där jag har dem men det skulle iofs kunna vara eternit också. Det finns mjukare varianter av asbestväv också som även det användes som brandskydd. Om det kan ha hetat internit låter jag vara osagt.
I ditt fall, så länge du låter skivan vara så behöver du inte bry dig. Låt helst bli att borra i det.
I ditt fall, så länge du låter skivan vara så behöver du inte bry dig. Låt helst bli att borra i det.
Du råkar inte veta hur länge det var vanligt? Jag har något form av skiva (målad) i pannrummet från mitten av 70-talet, och som du säger, fullständigt j----a stenhård, undrade vad det kunde vara. Skulle sätta en elledning här om dagen och fick först slå upp hål med en 100mm spik för att kunna få igenom skruv. Om jag hoppas det inte innehåller asbest hoppas jag i onödan gissar jag? Jag brukar inte hälsonojja men jag fick bannemig lite damm på mig och måste ha andats in åtminstone några dammkorntommib skrev:
Den internit jag har hemma är stenhård, på samma sätt som eternit. På ritningarna står det angivet att det ska vara internitskivor där jag har dem men det skulle iofs kunna vara eternit också. Det finns mjukare varianter av asbestväv också som även det användes som brandskydd. Om det kan ha hetat internit låter jag vara osagt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden