7 348 läst ·
80 svar
7k läst
80 svar
Internet problem, starta om router
Borde räcka att koppla in en switch med DHCP på mediaomvandlarens ena port och så förlängs internet dit. Tror dock inte att DNS kommer tilldelas automatiskt till klienterna och kanske måste handknackas.
Ganska normalt att varje lägenhet har sin egen konsumentrouter.
Vad jag minns så gör många datorer/routrar så att när de slås på och man har DHCP påslaget så minns de vilken IP de hade förrra gången och då föreslår denna. Är denna då ledig så får man denna igen. På detta vis funkar iaf min hemma router och det verkar så även på jobbets routrar då jag även efter en helg får samma IP.F DanneGBG skrev:Jag har inget behov av dynamisk dns därför att jag alltid har samma publika ip och har haft det i över tre år. Jag har haft mina grejer nedstängda manuellt både på dagen och kvällen utan byte av ip-adress, jag ser det som att jag har en fast ip. Enligt min leverantör kommer jag få samma dynamiska ip hela tiden, den kommer inte att bytas ut. Detta ska vara ett svar på inlägg 73
Jo så är det säkert men jag får även samma ip om jag resettar routern helt.snuttjulle skrev:
Vad jag minns så gör många datorer/routrar så att när de slås på och man har DHCP påslaget så minns de vilken IP de hade förrra gången och då föreslår denna. Är denna då ledig så får man denna igen. På detta vis funkar iaf min hemma router och det verkar så även på jobbets routrar då jag även efter en helg får samma IP.
arneri68 skrev:
Borde räcka att koppla in en switch med DHCP på mediaomvandlarens ena port och så förlängs internet dit. Tror dock inte att DNS kommer tilldelas automatiskt till klienterna och kanske måste handknackas.
Vilka adresser skulle man confa i switchen menar du?
Då tycks ni alltså få två ip-adresser av internetoperatören.R Robin_ skrev:
En router per lägenhet bör man ha av säkerhetsskäl (och av praktiska skäl som tex printer, chromecast etc så man inte streamar på grannens tv och provar på högsta volym mitt i natten för att det inte fungerar etc...
Varje router har egna nätverk med NAT/brandvägg så man inte kan komma åt grannlägenheterna.
Välj en konfiguration som åtminstone i teorin borde fungera med operatörens tjänst.
Får man två IP-adresser och ansluter 3 routrar så är det alltid en som inte fungerar osv.
Det normala för en konsumentrouter är att vara ansluten till en WAN länk där den får en IP-adress från operatören med hjälp av DHCP.
1) Vill man ansluta flera Wifi-nätverk/LAN så behöver man ett LAN till emellan med NAT och en DHCP-server som delar ut IP-adresser till ”extraroutrarna”. Då göms dessa routrar för operatören som bara ser en router som bara behöver en IP-adress från operatörens DHCP och vars egna DHCP-server delar ut adresser till de 5 routrarna R.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2) Om man litar på att leverantören delat ut två IPnummer och att LAN2 som ofta används för TV går att använda som WAN-port kan följande lösning fungera.
Logga in
Skapa konto
3) Om TS byter till en operatör som erbjuder 5 IP-nummer så kan följande lösning fungera.
Logga in
Skapa konto
Här behövs inget extra mellanliggande LAN för att gömma routrarna, ingen extra router och operatören tar han om DHCP och routingen.
Routern vid mediafördelaren skulle kunna bytas mot en mer avancerad router med VLAN och switchen SW kan ersättas med en managerad VLAN switch, men så länge varje lägenhet har egna wifi-routrar ser jag inte poängen med det.
Det kopplades om igår enligt förslag. Nu 1 dygn senare fungerar det utan avbrott än så länge. Avvaktar och ser.Demmpa skrev:
Enklast upplägg om ISPn bara levererar en ip-adress är följande:
[bild]
En router för att dela internet till villan & lägenheterna, sedan en router för varje boende.
Om villan bara har huvudroutern så kan alla lägenheter komma åt villans alla enheter därav måste även villan ha en egen router.
Sedan är frågan om ISPn godkänner att internetaccessen delas mellan flera boenden, det brukar inte vara tillåtet.
Tack för allas input.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Problem internet ”akut”
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Problem med stiga autoclip, klippmotorn startar inte.
Robotgräsklippare -
Problem med wifi/internet
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Problem att starta en gammal Stiga gräsklippare
Trädgårdsmaskiner