[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Router på router blir inget bra, då delas det ut ip-adresser hej vilt och det bli konflikter, det är därför routrarna får startas om ideligen. Det skulle kunna funka att stänga av dhcp-servern i lägenhetsroutrarna och koppla till kan, men då är det bättre med en switch.
Eller om det får ställa routern i AP-läge.
Menar du att lösningen blir att cat6 kabel över till lägenheterna skall in i villans router och inte in i fibernoden?
Ska varje lägenhet då ha en switch istället för router? Ev om router kan göras om till accespunkt så wifi fungerar

Lite störigt när det man skriver tas upp i andras inlägg hela tiden, man får radera mycket... ;)

Rörande flera IP-adresser så skulle vi behöva veta vilken leverantör det är. A3 tillåter 2 IP, andra tillåter enbart en IP, en del en publik och flera NATade osv, så man behöver veta vilken leverantör det är. MIn förra leverantör hade ingen gräns för hur många IP adresser jag tog... :love:

R Robin_ skrev:
Menar du att lösningen blir att cat6 kabel över till lägenheterna skall in i villans router och inte in i fibernoden?
Ska varje lägenhet då ha en switch istället för router? Ev om router kan göras om till accespunkt så wifi fungerar
Dubbel-NAT är enklast. Det skall fungera, Bahnhof har det som default om man inte begär publik IP och det fungerar ju där...

Dvs, router vid fiberboxen och sedan ethernet till villa och lägenheter och sedan en till router inne i varje bostad.

F
Som det är kopplat nu krävs det 4 dynamiska/statiska ip-adresser fördelade på 4 routrar, du får en dynamisk/statisk ip av leverantören. Alla fyra routrarna slåss om en dynamisk/statisk ip-adress, det fungerar inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Dubbel-NAT är enklast. Det skall fungera, Bahnhof har det som default om man inte begär publik IP och det fungerar ju där...

Dvs, router vid fiberboxen och sedan ethernet till villa och lägenheter och sedan en till router inne i varje bostad.
Hmm.. nu hänger jag inte med. Hur ska det kopplas om? :thinking:

F DanneGBG skrev:
Som det är kopplat nu krävs det 4 dynamiska/statiska ip-adresser fördelade på 4 routrar, du får en dynamisk/statisk ip av leverantören. Alla fyra routrarna slåss om en dynamisk/statisk ip-adress, det fungerar inte.
Tack för input, förstår bara inte hur detta skall lösas enklast.

Eller, som @pacman42 skrev, gå över på Ubiquiti, sätt en usg vid fiber, skapa separata 6 separata vlan, byt Netgearswitchen till en Ubiquiti också, och ha varsitt vlan på respektive port. Då blir lägenheterna åtskilda också. Visserligen behövs det kompletteras med en switch och accesspunkt per lägenhet också, så det blir en dyr lösning.....
Edit: 5 vlan blir det ju

Eller, som @pacman42 skrev, gå över på Ubiquiti, sätt en usg vid fiber, skapa separata 6 separata vlan, byt Netgearswitchen till en Ubiquiti också, och ha varsitt vlan på respektive port. Då blir lägenheterna åtskilda också. Visserligen behövs det kompletteras med en switch och accesspunkt per lägenhet också, så det blir en dyr lösning.....
Edit: 5 vlan blir det ju
Inte om lägenheterna redan har utrustning, vilket inte riktigt framgår. Jag hade inte vågat göra som TS gjort av säkerhetsskäl dock. En router per bostad är ett måste!

Router på router blir inget bra, då delas det ut ip-adresser hej vilt och det bli konflikter, det är därför routrarna får startas om ideligen. Det skulle kunna funka att stänga av dhcp-servern i lägenhetsroutrarna och koppla till kan, men då är det bättre med en switch.
Eller om det får ställa routern i AP-läge.
Men i denna lösning är det ju en switch och sedan egen router.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte om lägenheterna redan har utrustning, vilket inte riktigt framgår. Jag hade inte vågat göra som TS gjort av säkerhetsskäl dock. En router per bostad är ett måste!
Med separata vlan och brandväggsregler som kan skapas i usg:n blir lägenheterna och villan separerade. Men som sagt, en dyr lösning blir det.
Lite oklart vad som sitter i lägenheterna nu

A Andy78 skrev:
Men i denna lösning är det ju en switch och sedan egen router.
Jag trodde det satt en router i villan också. Det var lite oklart till en början.

Jag trodde det satt en router i villan också. Det var lite oklart till en början.
Se mitt inlägg #13

Har du inget Internet i villan?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du inget Internet i villan?
Är nog samma problemet med att det hänger sig, blir ip konflikt?

Det är inte jag som bor här på gården utan en släkting.

För att veta vad problemet är så måste ni felsöka lite när det sker, drabbar det alla samtidigt.
Det kan vara då simpelt att det är ett dns problem och inte ett ip problem.
Prova att pinga och tracerouta när problemet uppstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.