7 547 läst ·
80 svar
8k läst
80 svar
Internet problem, starta om router
Jag har ingen skyldighet att söka fram länkar åt dig, Gå in på comhem.se och kolla själv. Och som sagt, jag har tre publika adresser från Com Hem i detta nu. Huruvida du tror mig eller inte rör mig inte i ryggen, men informationen kanske är intressant för andra?F DanneGBG skrev:
Nej. Om du har ett längre strömavbrott blir du av med adressen också, eller riskerar bli det I alla fall. Har hänt mig flera gånger vid elarbeten...F DanneGBG skrev:Jag tror det är väldigt få leverantörer som kör med lokala/privata ip-adresser och jag skulle aldrig välja en leverantör som väljer att köra med lokal/privat ip. Då kan man ju inte nå sitt nät utifrån. Det är rätt som du säger att jag har dynamisk som inte byts, men då är den ju statisk, det är först när du byter hårdvara ip byts. IP är knuten till macadressen.
Det kan nog variera från leverantör till leverantör, men min erfarenhet är att leaserna ofta har en grace-time då adressen ligger kvar som reserverad för din MAC-adress även efter att leasen löpt ut. Detta så länge det inte är brist på adresser, förstås. hur länge denna reservation ligger kvar och hur lätt den offras vid tex fultl scope är olika för olika DHCP-servrar,F DanneGBG skrev:
Nej det stämmer inte för mig, jag stänger ofta ner min router och mediaomvandlare och jag får alltid samma ip, men skulle jag sätta dit en annan router med annan macadress då får jag en annan ip. Jag har haft samma ip i flera år.pacman42 skrev:
Kan så vara men som sagt jag har haft samma ip i över tre år.T TowaTei skrev:Det kan nog variera från leverantör till leverantör, men min erfarenhet är att leaserna ofta har en grace-time då adressen ligger kvar som reserverad för din MAC-adress även efter att leasen löpt ut. Detta så länge det inte är brist på adresser, förstås. hur länge denna reservation ligger kvar och hur lätt den offras vid tex fultl scope är olika för olika DHCP-servrar,
Om informationen kan vara intressant för andra då ska du ju lägga ut en länk.T TowaTei skrev:
Jag lade upp en skärmdump eftersom det inte gick att ordna en direktlänk till den sidan – duger inte det? Jag tycker att jag har gjort mer än vad som kan avkrävas av mig som medlem och det tror jag att de flesta här nöjer sig med det. Informationen går för övrigt utmärkt att googla fram.F DanneGBG skrev:
Det är vanligt att man har en lease-tid på 24h. Däremot så brukar man bara ha en timme på sig att förnya leasen när tiden går ut. Om man då har routern avstängd under denna timme så blir man av med adressen, så det beror på när lease-tiden går ut. På mitt föregående abonnemang så gick alltid leasen ut på förmiddagen och gissa när elarbeten normalt sett görs i mitt område? Jo, på förmiddagarna. Detta gör då att leasen då hamnar på denna tid nästa gång också. Hade jag dragit igång min nya router på kvällen den första gången den användes så hade jag haft problem med byte av IP-adress om det var strömavbrott på kvällen. Alla mina tre senaste leverantörer har haft 24h i lease-tid (har inte kollat vad Bahnhof har ännu).F DanneGBG skrev:
Jag kör med dynamisk DNS till hemmet så jag har inte några problem med detta ändå. Men då jag jobbar inom området så brukar jag kolla vad som händer.
Kan också tipsa om att jag en gång fick nu IP-adress för att operatören gjorde om IP-planen, så det kan man också råka ut för.
Så 6routers och 4ip adresser som man hoppas ska funka default inställningar? Det låter inte helt lämpligt. Jag vill påstå att man inte ska ha mer än en router om man inte har rejäl koll på hur routingen ska funka.
Jag har inget behov av dynamisk dns därför att jag alltid har samma publika ip och har haft det i över tre år. Jag har haft mina grejer nedstängda manuellt både på dagen och kvällen utan byte av ip-adress, jag ser det som att jag har en fast ip. Enligt min leverantör kommer jag få samma dynamiska ip hela tiden, den kommer inte att bytas ut. Detta ska vara ett svar på inlägg 73
Redigerat: