B
F DanneGBG skrev:
Mig veterligen finns det ingen leverantör som delar ut 4 dynamiska/statiska ip adresser gratis till kund.
Rätt säker på att jag kan köpa 5 dynamiska av Bahnhof, normalt är de CG NAT'ade men en adress går att få publik.

Demmpa Demmpa skrev:
Enklast upplägg om ISPn bara levererar en ip-adress är följande:

[bild]
En router för att dela internet till villan & lägenheterna, sedan en router för varje boende.
Om villan bara har huvudroutern så kan alla lägenheter komma åt villans alla enheter därav måste även villan ha en egen router.

Sedan är frågan om ISPn godkänner att internetaccessen delas mellan flera boenden, det brukar inte vara tillåtet.
Provar denna lösning. Återkommer.

F
B breakman skrev:
Rätt säker på att jag kan köpa 5 dynamiska av Bahnhof, normalt är de CG NAT'ade men en adress går att få publik.
Ja köpa har jag inte sagt något om men att få dom gratis tror jag inte på.

pacman42 pacman42 skrev:
Håller med. Har numera en rackswitch då jag gett upp på de små kompakta för hemmabruk.

Har iofs små miniswitchar på några ställen i huset och de fungerar bra, men skillnaden är att de inte blir lika hårt belastade. Det är när vanliga hemmaswichar börjar jobba hårt som de börjar strula.
ja jag kommer inte undan ett knippe 5portars, men nu när jag först lämnat dlink för flera år sedan och sedan blåa netgear till förmån för ubiquiti så verkar allt fungera problemsfritt.

MathiasS MathiasS skrev:
ja jag kommer inte undan ett knippe 5portars, men nu när jag först lämnat dlink för flera år sedan och sedan blåa netgear till förmån för ubiquiti så verkar allt fungera problemsfritt.
Har 1Gbps noName från Kina på 5-portars, men det är OK då de inte lastas med mer än ca 30Mbps. Däremot huvudswichen som tidvis ligger runt 500Mbps (vid datasynk) där ville varken Netgears eller Dlinks Switchar fungera. Hade en Kinaswitch (annan no Name) där ett tag, men sen gav den upp. Blev less och köpte en riktig rackswitch och inte ett problem sedan dess. Gissar att kylningen är den stora skillnaden.

Demmpa Demmpa skrev:
Enklast upplägg om ISPn bara levererar en ip-adress är följande:

[bild]
En router för att dela internet till villan & lägenheterna, sedan en router för varje boende.
Om villan bara har huvudroutern så kan alla lägenheter komma åt villans alla enheter därav måste även villan ha en egen router.

Sedan är frågan om ISPn godkänner att internetaccessen delas mellan flera boenden, det brukar inte vara tillåtet.
Ett lysande svar. Det här kommer funka.

• Gilla
Robin_
  • Laddar…
B
F DanneGBG skrev:
Ja köpa har jag inte sagt något om men att få dom gratis tror jag inte på.
Felstavning och autocorrect stållde to det :D
"Nypa" skulle det stå, inte köpa. De kostar inget extra.

Varför skulle det vara orimligt att en ISP ger en 5 IP-adresser?

B breakman skrev:

Privata addressee kan man få flera av hos vissa operatörer. A3 ger dig två publika till och med. Jag hade ett tag en operatör som tillät hur många publika som helst (jag antar att de hade koll och hade protesterat om jag tagit för många). Tyvärr ficka jag inte vara kvar på den operatören då den försvann från mitt fibernät.

F
B breakman skrev:

Därför att det är ont om IPv4 adresser och det är fortfarande trots att det finns IPv6 , IPv4 adresser som delas ut

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B
F DanneGBG skrev:
Därför att det är ont om IPv4 adresser och det är fortfarande trots att det finns IPv6 , IPv4 adresser som delas ut
Av just den anledningen kör de med CG NAT.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
B breakman skrev:
Av just den anledningen kör de med CG NAT.
Vilka gör det? jag har tre fastigheter med fiber och alla har statisk publik ip.

F DanneGBG skrev:
Vilka gör det? jag har tre fastigheter med fiber och alla har statisk publik ip.
Hos exempelvis Bahnhof så måste man fråga efter en publik IP, annars får man privat. Har nyss bytt till dem så jag har koll på det. ;)

Att sedan Bahnhof fungerar mycket sämre än A3 där jag bor, det är dock en annan historia, varför bytte jag? Gräset ser alltid grönare ut på andra sidan ån...

B
F DanneGBG skrev:
Som @pacman42 skrev ovan så har bl.a. Bahnhof CG NAT. Och som du själv skriver, bristen på IPv4-adresser gör nog att det är fler ISPer som kör lika.

Däremot ställer jag mig tveksam till att du har statisk IP på dina abonnemang, har du verkligen statisk IP inställt på WAN-sidan? Det råkar inte vara så att det är dynamsik men att IP-adressen inte bytts utan du har blivit tilldelad samma gång på gång?

F DanneGBG skrev:
Mig veterligen finns det ingen leverantör som delar ut 4 dynamiska/statiska ip adresser gratis till kund.
Telenor och Com Hem gör väl det?

F
B breakman skrev:
Som @pacman42 skrev ovan så har bl.a. Bahnhof CG NAT. Och som du själv skriver, bristen på IPv4-adresser gör nog att det är fler ISPer som kör lika.

Däremot ställer jag mig tveksam till att du har statisk IP på dina abonnemang, har du verkligen statisk IP inställt på WAN-sidan? Det råkar inte vara så att det är dynamsik men att IP-adressen inte bytts utan du har blivit tilldelad samma gång på gång?
Jag tror det är väldigt få leverantörer som kör med lokala/privata ip-adresser och jag skulle aldrig välja en leverantör som väljer att köra med lokal/privat ip. Då kan man ju inte nå sitt nät utifrån. Det är rätt som du säger att jag har dynamisk som inte byts, men då är den ju statisk, det är först när du byter hårdvara ip byts. IP är knuten till macadressen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.