206 läst ·
5 svar
206 läst
5 svar
Inte på oärlig konsuments sida
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Med anledning av att jag berättade om vår Röda lista igår, är det också på sin plats att diskutera baksidan med varningar i forumet.
Visst, vi är på konsumentens sida. Men vi är ju inte på den oärlige konsumentens sida. Det ska vara juste, rätt ska vara rätt. Likaväl som att det finns oärliga företag finns det också oärliga konsumenter.
Du kan läsa blogginlägget här: Inte på oärlig konsuments sida
Visst, vi är på konsumentens sida. Men vi är ju inte på den oärlige konsumentens sida. Det ska vara juste, rätt ska vara rätt. Likaväl som att det finns oärliga företag finns det också oärliga konsumenter.
Du kan läsa blogginlägget här: Inte på oärlig konsuments sida
Att inte fler än 49% får bifall hos ARN betyder ju inte att kunden har fel i de andra 51%! Kunden har kanske inte kunnat bevisa det! Tänk sen på alla som är knäckta både ekonomiskt och psykiskt, de som inte orkar driva fallet till ARN eller civil domstol!
Juridik och domstolar är en sak, moral och etik är en helt annan sak! Det är väldigt många inom byggbranschen medvetna om och utnyttjar det därefter.
Juridik och domstolar är en sak, moral och etik är en helt annan sak! Det är väldigt många inom byggbranschen medvetna om och utnyttjar det därefter.
Man har alltid rätt att vara missnöjd kund, det är en grundsten i marknadsekonomin. ARN's bifallsprocent visar bara hur ofta de håller med om det kunden är missnöjd med, men kunden har full rätt att vara missnöjd ändå.
Man kan väl vara missnöjd och ha rätt även om inte ARN bifaller pga. att du inte har kunnat bevisa att du har rätt. Bifallsprocenten säger ingenting om hur många kunder som har rätt eller fel. Det säger bara hur många som har kunnat bevisa att företaget har gjort fel.
Är ganska säker på att många i byggbranschen inser att det inte är helt lätt att få rätt och därför chansar på att kunden inte lyckas hitta tillräckliga bevis.
Är ganska säker på att många i byggbranschen inser att det inte är helt lätt att få rätt och därför chansar på att kunden inte lyckas hitta tillräckliga bevis.
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Jag borde kanske inte ha uttryckt mig sådär summariskt. Menar inte att jag tror att hälften av alla missnöjda kunder inte har rätt att vara missnöjda.
Tänkte mest på oss själva när vi var nybörjare på renovering, renoverade hela huset invändigt och gjorde alla misstag som kan göras när vi anlitade hantverkare. Det slutade med att vi gjorde två anmälningar till ARN, där vi fick bifall i ena fallet (som företaget visserligen struntade i att kompensera oss för) och avslag i det andra. Om man säger så här; vi förstod i efterhand att vi själva hade kunnat undvika missnöjet genom en mer professionell upphandling i båda fallen.
Tänkte mest på oss själva när vi var nybörjare på renovering, renoverade hela huset invändigt och gjorde alla misstag som kan göras när vi anlitade hantverkare. Det slutade med att vi gjorde två anmälningar till ARN, där vi fick bifall i ena fallet (som företaget visserligen struntade i att kompensera oss för) och avslag i det andra. Om man säger så här; vi förstod i efterhand att vi själva hade kunnat undvika missnöjet genom en mer professionell upphandling i båda fallen.
Administrator
· Skåne
· 8 699 inlägg
Här utvecklar jag mina tankar: http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/2191-kunden-raett-till-missnoeje.html
Klicka här för att svara