Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Arkitektur
El & Teknik
Färg, måla & tapetsera
Gör det själv
Köpa & Sälja hus
Material & Byggnadsdelar
Miljö & Hälsa
Prepping & krisberedskap
Övrigt
Visa alla (20)
Visa färre
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Redax blogg

Inte på oärlig konsuments sida

Av Marlen Eskilsson Publicerad 18 feb 2010 5 kommentarer

Med anledning av att jag berättade om vår Röda lista igår, är det också på sin plats att diskutera baksidan med varningar i forumet.

Visst, vi är på konsumentens sida. Men vi är ju inte på den oärlige konsumentens sida. Det ska vara juste, rätt ska vara rätt. Likaväl som att det finns oärliga företag finns det också oärliga konsumenter.

Även om det inte är vår uppgift att avslöja de oärliga konsumenterna, så vill vi ändå inte ha med dem att göra. Om en varning från en oseriös konsument ligger i vårt forum ser jag det som ett misslyckande. Vi brukar faktiskt upptäcka dem ganska snabbt. Medlemmarna hugger direkt om en varning inte känns befogad.

Ett gammalt exempel jag brukar ta är den där kunden som hade köpt ett hus med oinredd övervåning från en hustillverkare. Sedan anlitade man utländsk arbetskraft till att inreda övervåningen och allt gick åt skogen. Då går man in i vårt forum och varnar för hustillverkaren utan att berätta den lilla detaljen om delad entreprenad och utländsk arbetskraft som inte gick via hustillverkaren. Hustillverkaren hade ingenting med den felinredda övervåningen att göra.

Sedan kan man vara missnöjd kund utan att ha rätt att vara det. Hos ARN är bifallsprocenten 49 % av de fall som tas upp till prövning. Det är också något att ha i åtanke.

Det är viktigt att också tänka på att Byggahus forum inte är någon domstol. Här berättar vi ju bara om något vi har varit med om. Förhoppningsvis kan någon annan lära sig av dina misstag.

Så tänk på det om du funderar på att varna för ett företag. Berätta alla omständigheter i ärendet och varna inte om det inte är befogat.

Läs också

  • Se upp för "falsk" totalentreprenad
  • Berätta om sina erfarenheter av företag i forumet - så här funkar det
Gilla

Kommentarer

5
M
Här utvecklar jag mina tankar: http://www.byggahus.se/bloggar/marlene+eskilsson/2191-kunden-raett-till-missnoeje.html
· 22 feb
M
Jag borde kanske inte ha uttryckt mig sådär summariskt. Menar inte att jag tror att hälften av alla missnöjda kunder inte har rätt att vara missnöjda. Tänkte me
· 22 feb
L
Man kan väl vara missnöjd och ha rätt även om inte ARN bifaller pga. att du inte har kunnat bevisa att du har rätt. Bifallsprocenten säger ingenting om hur mång
· 21 feb
Visa alla kommentarer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.