Hej.

Min Far har lejt bort att lägga in våtrumsmatta på golv och väggar i sitt badrum.

Han är inte helt nöjd då det är en del luftbubblor och mattan har inte fäst nånting i underlaget som är gips på ett par ställen.

Hantverkaren var här och körde lite med värmepistolen och det vart lite bättre, dock är min far inte helt nöjd.

Så vad gör man?

Hur petig kan man vara?

Fakturan ska betalas senast måndag så ska man bestrida och be att dem kommer hit igen elelr ska man vara nöjd med att mattan inte sitter fast ordentlig på några ställen?

OpiMaza
Bestrid fakturan tills arbetet är korrekt utfört.

OpiMaza skrev:
Bestrid fakturan tills arbetet är korrekt utfört.
Ja men hur vet man att några luftbubblor inte är godkänt tex om man skulle ta ut en besiktningsman?

Hur vore det om du ringde och sa det till han? Det har ju trots allt gått 30 dagar snart.

Har ringt flera gånger, de kom och åtgärdade men det vart Inte bra ändå, 10dagsrs faktura..

Ring igen. Eller eposta så du får reklamationen skriftlig. Det skall inte vara några luftbubblor. Kan du lägga upp bild?

Tror inte man kan fånga det på bild, men när man trycker på de ställena så känner man att det inte sitter fast.

Krilleman
jkarlberg skrev:
Tror inte man kan fånga det på bild, men när man trycker på de ställena så känner man att det inte sitter fast.
Inte som det ska vara! Bestrid fakturan skriftligt tills det är åtgärdat. Om dom säger att det är "som det ska vara" ta in en oberoende besiktningsman!

Våtrumsmattan ska sitta fast!

Vi försökte deala med våra mindre seriösa hantverkare vi hade på följande sätt. Vi betalar besiktningsman besök ett, om han inte gk utförandet drar vi av återbesökskostnad efter att ni åtgärdat. Om han gk kommer betalning. Det som hände var att besiktningsmannen kom och underkände (självfallet i vårt fall). Sen gjorde de ett nytt misslyckat fixförsök och ändrade uppfattning att vi inte avtalat om någon besiktning i grundavtalet, därför ville de inte följa hans underkännande - de asåg det var korrekt. Tiden gick, inget betalades. Firman hotade att komma o riva det som redan delbetalat. Detta skulle ivårt fall även skada huset. Det blev en herrans härva kan man säga. En besiktning av den vi hade kostade 3000 cirkus. Så efter, i vårt fall, 3-4 ombesiktningar fanns inga pengar att betala hantverkaren för vad som återstod......ett dilemma. Efter hot om tingsrätten från vår sida, masade det sig killen tillbaka och fixade, inte 100 men 90 procent ok. Vi tröttnade o betalade. Det böev ingen ombesiktning då vi troligtvis fått betala även den fakturan.....upp till 10,000 sek vill man ju inte ens börja fundera på tingsrätten. Det ärför lite pengar, inte värt mödan.

Så, beroende av vilken kostnad vi pratar om, välj väg. Badrum är ju ganska så dyra affärer. Alt om summan är låg, betala av skiten, ge referenser på rejta.se och ta in en ny som kan fixa det på rätt sätt.

Det första du ska göra är att inte ta åt dig allt som gnällrö.arna här säger.

Det du kan göra är att begära ett rimligt prisavdrag, då det handlar om ett skönhetsfel.
Om bubblan enbart syns i släpljus så kommer en besiktningsman inte säga något om det.

Jag anser att ett rimligt avdrag är inom ramen 500-1000kr detta beror ju även på hur stora om små bubblorna är.

Ge dem referenser. Det är oseriöst att göra ett dåligt jobb. Om de inte kan lägga våtrumsmatta ska de inte göra det. Taxibranschen?

Krilleman
Fliken skrev:
Det första du ska göra är att inte ta åt dig allt som gnällrö.arna här säger.

Det du kan göra är att begära ett rimligt prisavdrag, då det handlar om ett skönhetsfel.
Om bubblan enbart syns i släpljus så kommer en besiktningsman inte säga något om det.

Jag anser att ett rimligt avdrag är inom ramen 500-1000kr detta beror ju även på hur stora om små bubblorna är.
Jag vet faktiskt inte vad du menar, du har stavat lite konstigt men jag tolkar det som att jag är gnällig?

Är man gnällig om man vill ha ett korrekt jobb utfört? Det är väl därför man tar in yrkesfolk som ska kunna sin sak? Jag skulle aldrig pruta 500:- om en yrkesgrupp gjort ett felaktigt jobb.

Gör om och gör rätt är vägen att gå! Håll inne med betalningen. Det enda sättet en konsumet har att "trycka på". En våtrumsmatta ska sitta fast, ingen kärnfysik i det faktumet!!!!!

Man kan ju fråga sig hur ditt hus ser ut om du prutat 500:- "här och där" i alla mindre bra installationer... :thumbdown:

TS är ju helt klart inte nöjd över arbetet, varför skulle de nöja sig med ett prisavdrag på 500-1000:-? Vi har ju inte ens fått klarhet i hur stora bubblor dom har! Men åter igen: En våtrumsmatta ska korrekt utfört sitta fast, utan luftbubblor, slätt på väggen!

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nej jag syftade inte på dig utan på alla amatörer som skriker ut reklamera. Bestrid. Gör om gör rätt.
En våtrumsmatta ska sitta fast ja. Men det kan finnas många anledningar till att en matta släpper eller får en bubbla. Det är saker man kan åtgärda. Men man byter aldrig ut en matta pga ett skönhetsfel.

Skicka in en bild så är det lättare att avgöra. Är nu golvet 4 m2 så kan man säga att matta ungefär kostar 1000 kr. Alltså ett rimligt avdrag för att lösa tvisten smidigast.

Sluta skapa onödigt kundförakt

Krilleman
4m² golv innebär ca2x2m yta på golvet

Alltså kan man räkna med en takhöjd på 2,4m, totalt 19,2m² vägg. TS nämner att mattan sitter på gips, samma sak som vägg då golvet borde vara flytspacklat i badrummet.

Jag ser det som undermåligt arbete. Inga 1000:- skulle få mig att godkänna ett arbete mot prisavdrag!

När kom totalt 1000:- för arbete med matta in i bilden? Det är inte rimligt...

Skapa kundförakt? Nej absolut inte, det är fortfarande inte för mycket begärt att få det rätt från början när man vill att en hantverkare kommer ut och gör ett bra jobb :thumbdown:!

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Nu Har ju pappa anlitat golvläggare för att vi inte kan lägga sådan själv,

Ska se om det går att få med på bild i morgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.