Vi ska skaffa ytterligare en tv till vårt hushåll. Båda våra pojkar älskar tv-spel och det blir konflikter dagligen om vem som ska ha tv:n.
Jag är sådär måttligt intresserad, men tycker att det är viktigast att den nya tvn är snygg. Jag vill gärna ha en vit ram så att den syns så lite som möjligt mot den vita väggen. Jag gillar inte heller när tv:n är allt för stor.

Du kan läsa blogginlägget här: Inte lätt välja ny tv

Vi köpte nyss en ny TV - den gamla tjock tv funkade inte längre...
Blev en 42" LCD utan så mkt lull-lull.
3D är verkligen inte ngt att ha tycker jag dels kostar glasögonen 1500 kr, dels sitter dom sådär på vuxna och helt värdelöst på barn, vem orkar med längre stunder då ?
Jag ville också gärna haft internet i TVn, men hittade bara sådana med facebook och youtube för en rimlig penning.
Jag var lite snål och ville inte lägga10000kr+ för en TV dock :)

Tummässigt brukar man säga att man skall ha ett tum per 10 cm man sitter från TVn och så kan man gå upp en eller två storlekar max. Så 4m ger ca 40"-46"

köte 46 tum förra sommaren och satt dryga 4 meter bort. Första kommentaren när tv´n packades upp var att den kunde varit större.
Idag sitter vi ca 3 meter ifrån, och står fast vid det, den kunde varit större.
Så tummregeln stämmer inte alls, utan det är från person till person. Det som stätter stop är snarare plånnboken :-)
Dock hade jag valt en modell mindre tv med bättre bild än en modell större med sämmre bild, om det handlar om samma prisklass :)

D
Gällande storleken så har 9 av 10 på tok för stor tv.

Du ska för att få rätt storlek kunna täcka hela bildytan med knuten näve och rak arm på det avståndet du sitter när du ska titta på tv:n.

Med rätt storlek menas att du ska kunna ta in hela bilden utan att blicken flackar, vilket inte är nyttigt.

Detta är uppgifter jag fått från en god vän som arbetat med tv-apparater i över 30 års tid, både gällande reparation och försäljning. Inte typen som står på de stora kedjorna och kränger på dig den apparat han har best provision på utan typen som säljer den tv som är bäst för dig och ditt ändamål.

Lycka till i valet av tv.

MvH
David Richardsson

PS.

Kan rekommendera Sharp's Aquos Serie, galet bra bildkvalitet :)
Har en 32" LCD (på lite för nära avstånd) ur den serien som nu har ca 4 år på nacken och bildmässigt fortfarande slår de flesta märken på fingrarna. De nya ska tydligen vara ännu bättre.

DS.

Tvärtom!
De flesta har alldeles för liten tv, alternativt sitter alldeles för långt ifrån. "Knytnävsregeln" ovan visar bara på hur mycket gammalt skrock som lever kvar, och att när det gäller ny teknik, så är gammal erfarenhet, bara gammal...

Den gammla tumregeln om 1 meters tittavstånd per 10" bildyta, är inte ett "rekommenderat" avstånd, utan ett MAX-avstånd. Det är det längsta avståndet, som på vilket det mänskliga ögat klarar att urskilja alla detaljer i en vanlig lågupplöst tv-bild (SD), om du har fullgod syn.

Vill du kunna tillgodogöra dig HD-upplösning måste du sitta betydligt närmare. Har du t ex en 50" tv så bör ditt maximala tittavstånd vara 2 m (två meter!)! Sitter du längre ifrån så klarar inte ögat av att urskilja alla detaljer i en HD-upplöst bild. Detta under förutsättning att du har fullgod syn, annars bör du sitta ännu närmare...

Pratar vi betraktningsvinkel så rekommenderar THX biograf-standard en optimal betraktningsvinkel på 36 grader. Det innebär ett avstånd på 1,7 m till våran 50" tv. Minsta rekommendarade betraktningsvinkel är 26 grader (raden längst bak på en THX-biograf), vilket blir 2,4 m för våran 50-tummare.

Jag rekommenderar följande länk för den som vill optimera sin bildupplevelse: http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html
Notera särskilt sista punkten "Viewing distances based on visual acuity". Dvs sitter du längre bort, än det avståndet, så klarar inte ögat av att urskilja alla detaljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.