Så här ser kartan ut från 1933. Jag tycker det ser som det går en väg från Husby 6:1 till Mågla 1:3....eller så är det bara önsketänkande...

Historisk karta från 1933 som visar vägen mellan Husby 6:1 och Mågla 1:3 med markerade fastighetsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Att vägen är inritad på kartan säger väl inte så mycket om vägens rättsliga status?

P pmd skrev:
Att vägen är inritad på kartan säger väl inte så mycket om vägens rättsliga status?
Kartan kommer från lantmäteriets förrättning och avsåg gränsbestämning

P
Vad har vägen för betydelse för en gränsbestämning?

harry73
Inte, men kan ha betydelse för servitut.
Men nu fick du officialservitut för en spottstyver och det är ännu bättre för dig

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad har vägen för betydelse för en gränsbestämning?
Tänkte mest på att eftersom den ritades in på kartan tycker jag det är märkligt att den blivit ifrågasatt....men det vara bara en parentes... =)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
De har ritat in de olika marktyperna ser det ut som, finns det någon text som förklarar vad "6" är? Att det finns en väg på marken behöver inte betyda att det finns rättigheter för andra fastigheter kopplade till det.

M -MH- skrev:
De har ritat in de olika marktyperna ser det ut som, finns det någon text som förklarar vad "6" är? Att det finns en väg på marken behöver inte betyda att det finns rättigheter för andra fastigheter kopplade till det.
Menar du gula fältet? Under 9? Det är en åker

P
P Peter Thörn skrev:
Tänkte mest på att eftersom den ritades in på kartan tycker jag det är märkligt att den blivit ifrågasatt....men det vara bara en parentes... =)
Allt går att ifrågasätta, men Lantmäteriet ifrågasatte tydligen inte vägen och gav den officiell status.

P Peter Thörn skrev:
Menar du gula fältet? Under 9? Det är en åker
Ser ut som en 8:a, jag tycker det står 6 på två ställen på vägen.

Utsnitt av ett handskrivet dokument med tabell och siffror som omfattar posterna avrösningsjord och åker.
Skapa konto

• Gilla
Peter Engkvist och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]
Ska jag tolka det som att lantmäteriet gjorde fel?

Nej, det tycker jag inte? Vid avstyckningen av din grannes fastighet noterades att den bestod av åker, tomt, väg mm. Den säger inget om vem som får odla, bygga eller åka på den.

S
En fundering...
Avser detta servitut för vägen "6" och för vem avses det isåfall...?
Handskrivet dokument från 1933 om servitut, rörande rättigheter för soldattorp att använda väg över åkrarna till Husby nr 6.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.