Ett lager grus, enligt Peter.Unikt namn skrev:
Fibern ligger förmodligen inte djupare än cirka 30cm, kanske 40-50cm om man har tur.
Mer än 30cm behöver man nog gräva för ett bärlager. Den som gräver har ansvar för att inte gräva av kablar.
Beroende på hur mjuk leran är så kan det sjunka en del efter att man har kört ett tag på ett tunt lager grus. Det kan påverka kablarna som går där.M -MH- skrev:Synd att du redan lagt pengar på servitutet, de hade räckt till för att grusa upp infarten på din egen sida gränsen. Egen infart är guld värd, inget tjafs om vem som kör sönder och vems tur att grusa etc.
Kör på ett lass 0-63 på "traktorvägen", om du spårgrusar tror jag det räcker med en lastbil utan släp, det kostar ca 3-4000:-
Det är en mycket god idé att ta reda på hur kablarna är dragna och se till att de ligger på säkert djup innan man börjar bygga en väg.
Men med tanke på att servitutsvägen finns så behöver kanske inte den här nya vägen byggas för att klara tung trafik, utan bara personbilar. Jag antar att TS har enskilt avlopp och att en slamsugbil kommer med jämna mellanrum. Den får ta servitutsvägen om den presumtiva nya vägen blir för klen.
Ett avtalsservitut hade blivit (betydligt) billigare för TS, men grannen ville ju inte gå med på det.M mojjen skrev:
Avtalsservitut skrivs vanligen på papper, och man kan få dem inskrivna hos Lantmäteriet också så att det inte gör något om man tappar bort papperet.
Att en gammal fastighet belastas av att gammalt hävdvunnet servitut gällande en annan fastighets enda utfartsväg ändras väl inte om en avstyckning görs?P pmd skrev:
Tyvärr har TS nog lagt pengar på något som den tjänande fastigheten skulle ha fått bekosta.
Bortsett från det så håller jag med de som tycker en ny väg söderut är enda lösningen.
Fiber ska förläggas så att jord och skogsbruk kan bedrivas och det betyder 80 cm djupt så man kan plöja i jordbruksmark.
TS bör få godkänt av fibernätägaren att anlägga väg över sin egen mark där fibern ligger och vid behov av åtgärder borde fiberägaren hjälpa till och lägga om kanalisationen om de anser att den riskerar att skadas pga grund förläggning .
Hur borde TS ha gjort för att kunna fortsätta att använda vägen utan att det krävdes ett officialservitut?K karlmb skrev:
F.ö. så kan det vara svårt att hävda gammal hävd.
Så kan det vara, men pga alla skräckhistorier jag har hört och läst om fiberläggning (samt lite egen erfarenhet) så tvivlar jag lite på att så är fallet här. Jag applåderar dock om fibern är lagd på bra djup.
TS behöver knappast fiberägarens godkännande, men TS är ansvarig för att inte skada fibern. Han kan säkert få hjälp av fiberägaren att lägga om kanalisationen om det behövs, men vem som betalar för det är en annan femma.
Det stämmer att det blev dyrare; ett avtalsservitut kostar ca 800 kr att få inskrivet i fastighetsregistret. Ett officialservitut kan du bara få genom en förrättning.P pmd skrev:
En sådan kostar mellan 50-60000 kr.
I det här fallet var lantmätaren hygglig så jag behövde bara betala 10% av grannens förrättning. Juridisk är det ingen skillnad. Det enda är att ett officialservitut kan bara upphävas av lantmäteriet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Att du inte kan få det 100 % som du vill är ju konstaterat sen länge i tråden, men hur stort är verkligen problemet? Jag antar att östra sidan av huset inte används så mycket ändå, utomhus, mer än då för parkering, som därtill delvis sker på en (annan) grannes mark.
Så med en egen häck en bit längs körspåret söderut och möjligen nya gardiner/persienner i fönstren på den östra fasaden borde du väl kunna lösa problemen tillräckligt, eller?
Jag kan förstå att du är irriterad över att grannen ville få bort din vägrätt, och att det är tråkigt att det byggs ett nytt hus nära ditt, men ett flertal möjliga lösningar finns i din egen hand. Vissa kostar mer än andra, och ingen ger dig nog precis det du vill ha, men det verkar vara dags att sluta låta det bästa vara det godas fiende.
Så med en egen häck en bit längs körspåret söderut och möjligen nya gardiner/persienner i fönstren på den östra fasaden borde du väl kunna lösa problemen tillräckligt, eller?
Jag kan förstå att du är irriterad över att grannen ville få bort din vägrätt, och att det är tråkigt att det byggs ett nytt hus nära ditt, men ett flertal möjliga lösningar finns i din egen hand. Vissa kostar mer än andra, och ingen ger dig nog precis det du vill ha, men det verkar vara dags att sluta låta det bästa vara det godas fiende.
Om servitutet gäller en fastighets utfartsväg så lär ingen hävda att det aldrig funnits någon ök om det. Alla fastigheter måste ha en utfartsväg.P pmd skrev:Hur borde TS ha gjort för att kunna fortsätta att använda vägen utan att det krävdes ett officialservitut?
F.ö. så kan det vara svårt att hävda gammal hävd.
Så kan det vara, men pga alla skräckhistorier jag har hört och läst om fiberläggning (samt lite egen erfarenhet) så tvivlar jag lite på att så är fallet här. Jag applåderar dock om fibern är lagd på bra djup.
TS behöver knappast fiberägarens godkännande, men TS är ansvarig för att inte skada fibern. Han kan säkert få hjälp av fiberägaren att lägga om kanalisationen om det behövs, men vem som betalar för det är en annan femma.
Gällande fibern så beror det lite på när den lagts, var det väldigt länge sedan så kanske du har rätt men sedan Robust fiber började gälla så ska man kunna utgå från att den är lagd på tillräckligt djup. Om man ändå vet om att så inte är fallet så ska fiberägaren åtgärda vid behov som detta, även om det inte handlar om jordbruk längre utan om att bygga en väg. (En väg behövs iofs oftast för att driva ett jordbruk).
Så en saklig diskussion med fiberägaren efter en titt i markavtalet borde leda framåt.
Fiberkabeln lade ner sommaren 2019. Den lades först på 15 cm djup för att därefter läggas om till 40 cm. Jag vet på ett ungefär var den ligger, då jag var närvarande vid grävningen.K karlmb skrev:Om servitutet gäller en fastighets utfartsväg så lär ingen hävda att det aldrig funnits någon ök om det. Alla fastigheter måste ha en utfartsväg.
Gällande fibern så beror det lite på när den lagts, var det väldigt länge sedan så kanske du har rätt men sedan Robust fiber började gälla så ska man kunna utgå från att den är lagd på tillräckligt djup. Om man ändå vet om att så inte är fallet så ska fiberägaren åtgärda vid behov som detta, även om det inte handlar om jordbruk längre utan om att bygga en väg. (En väg behövs iofs oftast för att driva ett jordbruk).
Så en saklig diskussion med fiberägaren efter en titt i markavtalet borde leda framåt.
Jag är inte direkt sugen på att få marken uppgrävd igen, vare sig det handlar om att lägga om fiber eller gräva väg....
Av vad jag läst bör man gräva 40 cm för att anlägga väg/ parkering...
https://www.byggahus.se/forum/threads/goera-om-graesmatta-till-parkeringsplats-med-grus.130596/
Således handlar det idet här fallet om att ersätta ca 70 kbm lera med grus/ bärlager och markduk
Enligt ovan länk landar bärlager 0-32 på en kostnad av ca 14 000 kr....plus markduk och arbete....
Blir nog iaf en kostnad på mellan 20-25 000 kr
Redigerat:
Problemet är nog inte nya grannen. Du har använt dig av mark som du inte bestämmer över. Du borde ha åtgärdat detta innan du fick en ny granne, tänkt på det innan du la ner fiber på alternativa ställen, om det är du som gjort det. Grannar kan man få antingen man vill eller ej. Var nu en god granne, gå in med en blomma eller flaska vin och vänd andra kinden till
Jag har inte avsiktligt använt annans mark; då min fastighet är en avsöndring från 1910 och gränser fastställts 1933 har jag utgått från de naturliga gränserna som bla består av en stenmur. Då gränserna är så pass "gamla" kan det i vissa fall skilja upp till 10 meter mellan karta och faktisk gräns. Av senaste förrättning framför även att lantmätaren inte hittat en av råstenarna som ska finnas längs gränsen. Min teori är att råstenen som avses är ett stenblock om ca 2x3 meter och närmare en meter hög då den är en del av stenmurenA asalouise skrev:Problemet är nog inte nya grannen. Du har använt dig av mark som du inte bestämmer över. Du borde ha åtgärdat detta innan du fick en ny granne, tänkt på det innan du la ner fiber på alternativa ställen, om det är du som gjort det. Grannar kan man få antingen man vill eller ej. Var nu en god granne, gå in med en blomma eller flaska vin och vänd andra kinden till
Som exempel vet jag en annan fastighet en bit härifrån där fastighetsgränsen på kartan går genom halva vardagsrummet och halva poolen...I det fallet kan jag som granne, rent teoretiskt, hävda att en del huset är mitt...eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Nu visar ju säkerligen registerkartan fel i bilden ovan, men även om gränsen skulle gå rakt genom huset finns det paragrafer i jordabalken som hanterar det. Kort sagt: den vars hus det är kan behöva betala intrångsersättning till grannen så länge huset står kvar. Det blir en sorts tvångsvis arrende.
Sånt är dock lagen restriktiv med, så att man brukar parkera någonstans är inte skäl nog. Hade du haft ett dyrt, värdefullt garage hade du nog kommit undan med det, lite beroende på hur lättflyttat det är.
Sånt är dock lagen restriktiv med, så att man brukar parkera någonstans är inte skäl nog. Hade du haft ett dyrt, värdefullt garage hade du nog kommit undan med det, lite beroende på hur lättflyttat det är.
Gränserna kan fela upp till 10- tals meter...Nötegårdsgubben skrev:
Nu visar ju säkerligen registerkartan fel i bilden ovan, men även om gränsen skulle gå rakt genom huset finns det paragrafer i jordabalken som hanterar det. Kort sagt: den vars hus det är kan behöva betala intrångsersättning till grannen så länge huset står kvar. Det blir en sorts tvångsvis arrende.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...dataprodukter/stodsidor/Visar-granserna-ratt/