Nej, avstyckningen var 2 markbitar, och "soldatängen" ligger ca 100m från TS nuvarande granne, så det avser rätt till väg till/från soldatängen över Husby 6 (som ligger mellan de två bitarna). Eller tre bitar, för Oxlöts äng låg där också tydligen...
Ovan från laga skifte av Husby, innan avstyckningen av soldattorpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grannen tog en rövare för att krångla, har inget med den verkliga juridiken att göra.P pmd skrev:TSs granne tycks ha hävdat det.
Måste och måste. Bara om de har behov av det. Alla fastigheter har inte det. Dessutom kunde grannen hävda att södra "vägen" dög som utfartsväg för TS.
Ja, om TS börjar planera för en väg söderut så är en kontakt med fiberägaren en prioriterad åtgärd. Han får hoppas på att det är en vettig fiberägare och inte en som driver fiberläggning i vilda väster-stil och hyr vem som helst som kanske ser ut att kunna gräva som underentreprenör ...
Kan tycka att Lantmätaren borde ha upplyst om det, men nu blev det ju rätt dyrt för grannen.
Nu (och för 100 år sedan) har väl alla bostadshus behov av en väg, löjligt resonemang att anta något annat.
Gällande fibern så är det reglerna om Robust fiber om det lagts 2019. Det betyder att det ska lägga på 70-80cm djup i jordbruksmark. Undataget skulle vara om fibern inte lagts med bidrag från Länsstyrelsen. Isåfall är det vilda västern. Men det är osannolikt med tanke på att det är i glesbygd 2019.
Om det inte ligger enigt Robust fiber så är det fel och fiberägaren är skyldig att rätta till det om det krävs för att markägaren ska kunna driva jordbruk utan att ha sönder fibern.
Så fiberägaren ska vara glad om markägaren är behjälplig i det arbetet, tex i samband med schaktarbeten, och stå för ev kostander som uppkommer.
Det kan kanske bero på att vårt hus är ett soldattorp och här har det bott knektar sedan 1600 talet. Vi vet att den södra delen var åker på 17-1800 talet, men hur såg det ut tidigare? Var det skog? Kanske svårt att ta sig fram med häst och vagn?M -MH- skrev:
Vår fastighet är från början en avsöndring. Och med tanke på att grannen vid den tiden också var/ är ett soldattorp så var det nog inga problem med gränserM -MH- skrev:Nej, avstyckningen var 2 markbitar, och "soldatängen" ligger ca 100m från TS nuvarande granne, så det avser rätt till väg till/från soldatängen över Husby 6 (som ligger mellan de två bitarna). Eller tre bitar, för Oxlöts äng låg där också tydligen...
[bild]
Vad borde Lantmäteriet ha upplyst om?K karlmb skrev:
Jag känner folk som bor i ett villaområde, i en liten förort till en större stad, som saknar bil och körkort. De behöver ingen körväg till sitt hus. På landet är det förstås en annan sak.
Enligt inlägg #86 ligger fibern på 40cm djup (från början var det bara 15cm men det gjordes om).Gällande fibern så är det reglerna om Robust fiber om det lagts 2019. Det betyder att det ska lägga på 70-80cm djup i jordbruksmark. Undataget skulle vara om fibern inte lagts med bidrag från Länsstyrelsen. Isåfall är det vilda västern. Men det är osannolikt med tanke på att det är i glesbygd 2019.
Om det inte ligger enigt Robust fiber så är det fel och fiberägaren är skyldig att rätta till det om det krävs för att markägaren ska kunna driva jordbruk utan att ha sönder fibern.
Så fiberägaren ska vara glad om markägaren är behjälplig i det arbetet, tex i samband med schaktarbeten, och stå för ev kostander som uppkommer.
Det är för grunt för att man ska kunna strunta i den vid ett eventuellt vägbygge.
Jag gissar att det kan ta lite tid att övertyga fiberägaren om att den är skyldig att lägga fibern djupare. Är Robust fiber ett lagkrav?
Lantmäteriet borde upplyst om att ett servitut redan fanns, om än inte på papper.P pmd skrev:Vad borde Lantmäteriet ha upplyst om?
Jag känner folk som bor i ett villaområde, i en liten förort till en större stad, som saknar bil och körkort. De behöver ingen körväg till sitt hus. På landet är det förstås en annan sak.
Enligt inlägg #86 ligger fibern på 40cm djup (från början var det bara 15cm men det gjordes om).
Det är för grunt för att man ska kunna strunta i den vid ett eventuellt vägbygge.
Jag gissar att det kan ta lite tid att övertyga fiberägaren om att den är skyldig att lägga fibern djupare. Är Robust fiber ett lagkrav?
Även fastigheter utan bil har behov av körväg. Någon gång ska det flyttas eller byggas om. Brandkåren måste också kunna komma fram.
Av den anledningen får en fastighet aldrig sakna utfartsväg och det är lantmätarens skyldighet att se till.
Robust fiber är ett krav för att en slutbesiktning ska bli godkänd eftersom man för att få bidrag måste följa Robust fiber. Det finns undantag men då ska de vara dokumenterade och väl motiverade.
Om det inte finns på papper kan det inte registreras, och om det inte har registrerats kan inte Lantmäteriet veta om det.K karlmb skrev:
Den här fastigheten har utfartsväg, eftersom den gränsar till allmänn väg. Det brukar räcka för att inget extra servitut skall skapas.
Det var kanske för svårt att visa det? Den kan ju vara så att ägaren av den fastighet som TS nu äger gjorde en muntlig överenskommelse med stamfastighetens dåvarande ägare för hundra år sen, och sen har ingen ifrågasatt det genom åren. Exakt vad överenskommelsen innebar kan ha gått förlorat.K karlmb skrev:
TS granne lär inte ha accepterat det stillatigande så att Lantmäteriet fastställde ett officialservitut var nog det bästa i det läge som hade uppstått. Det eliminerar alla tveksamheter inför framtiden.
Om fastigheten är bebyggd, ja. Kanske inte annars.
Nä, jag ger mig. Vägar är rätt bra att ha.
Godkänd av vem?
Fibern på TSs tomt grävdes tydligen ner 2019, samma år som Robust fiber kom till, om jag har förstått rätt, så det kanske grävdes innan Robust fiber var helt genomfört?
Hursomhelst så tycks inte Robust fiber ha följs helt när det gäller grävdjup.
Redigerat:
Just så...ett muntligt servitut som ingåtts före 1972 är juridiskt bindande men svårt att bevisaP pmd skrev:Det var kanske för svårt att visa det? Den kan ju vara så att rätten för ägaren av den fastighet som TS nu äger gjorde en muntlig överenskommelse med stamfastighetens dåvarande ägare för hundra år sen, och sen har ingen ifrågasatt det genom åren. Exakt var överenskommelsen innebar kan ha gått förlorat.
TS granne lär inte ha accepterat det stillatigande så att Lantmäteriet fastställde ett officialservitut var nog det bästa i det läge som hade uppstått. Det eliminerar alla tveksamheter inför framtiden.
Godkänd av vem?
Godkänt i slutbesiktning krävs för att sista 10% av bidraget ska betalas ut av Länsstyrelsen.P pmd skrev:Det var kanske för svårt att visa det? Den kan ju vara så att ägaren av den fastighet som TS nu äger gjorde en muntlig överenskommelse med stamfastighetens dåvarande ägare för hundra år sen, och sen har ingen ifrågasatt det genom åren. Exakt vad överenskommelsen innebar kan ha gått förlorat.
Godkänd av vem?
Fibern på TSs tomt grävdes tydligen ner 2019, samma år som Robust fiber kom till, om jag har förstått rätt, så det kanske grävdes innan Robust fiber var helt genomfört?
Hursomhelst så tycks inte Robust fiber ha följs helt när det gäller grävdjup.
Robust fiber har funnits i typ 7 år iaf och har varit krav i pågående bidragsrunda i Landsbygdsprogrammet som innebär mellan 40 och 60% bidrag till fiberprojekt i glesbygd.