P Peter Thörn skrev:
Fiberkabeln lade ner sommaren 2019. Den lades först på 15 cm djup för att därefter läggas om till 40 cm. Jag vet på ett ungefär var den ligger, då jag var närvarande vid grävningen.
Jag är inte direkt sugen på att få marken uppgrävd igen, vare sig det handlar om att lägga om fiber eller gräva väg....
Av vad jag läst bör man gräva 40 cm för att anlägga väg/ parkering...

[länk]

Således handlar det idet här fallet om att ersätta ca 70 kbm lera med grus/ bärlager och markduk

Enligt ovan länk landar bärlager 0-32 på en kostnad av ca 14 000 kr....plus markduk och arbete....

Blir nog iaf en kostnad på mellan 20-25 000 kr
OK, men begär utsättning av fiberägaren och gräv 30 cm.. Borde räcka. Har du markavtalet med fiberägarn?

P
P Peter Thörn skrev:
Det stämmer att det blev dyrare; ett avtalsservitut kostar ca 800 kr att få inskrivet i fastighetsregistret. Ett officialservitut kan du bara få genom en förrättning.
En sådan kostar mellan 50-60000 kr.
I det här fallet var lantmätaren hygglig så jag behövde bara betala 10% av grannens förrättning. Juridisk är det ingen skillnad. Det enda är att ett officialservitut kan bara upphävas av lantmäteriet
Varför ville inte grannen gå med på ett avtalsservitut? Det tycks om att hans fördyring pga officialservituet blev mycket större än din.

P
K karlmb skrev:
Om servitutet gäller en fastighets utfartsväg så lär ingen hävda att det aldrig funnits någon ök om det.
TSs granne tycks ha hävdat det.
Alla fastigheter måste ha en utfartsväg.
Måste och måste. Bara om de har behov av det. Alla fastigheter har inte det. Dessutom kunde grannen hävda att södra "vägen" dög som utfartsväg för TS.
Gällande fibern så beror det lite på när den lagts, var det väldigt länge sedan så kanske du har rätt men sedan Robust fiber började gälla så ska man kunna utgå från att den är lagd på tillräckligt djup. Om man ändå vet om att så inte är fallet så ska fiberägaren åtgärda vid behov som detta, även om det inte handlar om jordbruk längre utan om att bygga en väg. (En väg behövs iofs oftast för att driva ett jordbruk).
Så en saklig diskussion med fiberägaren efter en titt i markavtalet borde leda framåt.
Ja, om TS börjar planera för en väg söderut så är en kontakt med fiberägaren en prioriterad åtgärd. Han får hoppas på att det är en vettig fiberägare och inte en som driver fiberläggning i vilda väster-stil och hyr vem som helst som kanske ser ut att kunna gräva som underentreprenör ...

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Du kan gå tillväga på olika sätt. Börja med att försöka ta reda om han är höger eller vänster. Sätt upp en stor bild på Löfven/Kristersson som han helst vill slippa se. Eller ställ lite fula blåa soppsäckar i stor hög som bara växer och växer. Snart kommer han över och klagar, då föreslår du en häck. Du kan även börja gå naken med stånd varje morgon och göra yoga.

• Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför ville inte grannen gå med på ett avtalsservitut? Det tycks om att hans fördyring pga officialservituet blev mycket större än din.
Anledningen till officialservitut var, enligt grannen själv, att hon ville att det skulle kosta mig så mycket som möjligt. Detta framfördes under pågående förrättning då hon även ville att det skulle stå i servitutet att jag skulle vara tvungen att förstärka vägen så tung trafik kan nyttja den

• Wow
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
P Peter Thörn skrev:
Anledningen till officialservitut var, enligt grannen själv, att hon ville att det skulle kosta mig så mycket som möjligt. Detta framfördes under pågående förrättning då hon även ville att det skulle stå i servitutet att jag skulle vara tvungen att förstärka vägen så tung trafik kan nyttja den
Det låter inte som någon som värdesätter grannsämja. Men hon åkte på att betala 90% av förrättningsavgiften vad jag förstod. Korkad sak att säga.

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
harry73
Vem menar du med grannen, är det den nya grannen eller han som styckade av tomten?
Och var det en separat förrättning eller bakades den in i avstyckningsförrättningen?

Har du nu servitut för hela sträckan, eller bara över delen på den avstyckade fastigheten?

harry73 harry73 skrev:
Vem menar du med grannen, är det den nya grannen eller han som styckade av tomten?
Och var det en separat förrättning eller bakades den in i avstyckningsförrättningen?

Har du nu servitut för hela sträckan, eller bara över delen på den avstyckade fastigheten?
Den nya grannen som köpte den avstyckade marken.
Vet inte vilken förrättning hon beställde...men den gjordes för att fastställa tomtgräns så hon kunde fortsätta bygga. Så troligen bakades den in i avstyckningen...och ja, hon började bygga innan fastigheten var bestämd och gränsen var fastställd

• Wow
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det låter inte som någon som värdesätter grannsämja. Men hon åkte på att betala 90% av förrättningsavgiften vad jag förstod. Korkad sak att säga.
Nej...hon sade till mig att hon skulle ha jordkällaren som låg på gränsen. Källaren byggdes 1902 av mina företrädare och samma släkt har använt den sedan dess. Grannen som ägde marken innan avstyckning sa under förrättningen att han aldrig haft nyckeln till källaren och inte någonsin under de 13 år han bott här gjort anspråk på att källaren är hans. Jag var övertygad om att den skulle fortsätta tillhöra mig, men så blev det inte...nu har nya grannen tagit ner all busk för att kunna nyttja källaren så där är det nu helt öppet...

Hon var tidigare spekulant på min fastighet, men gjorde sig osams med säljaren så hon fick inte köpa

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
harry73
Men gäller servitutet hela sträckan till asfaltvägen?

Egentligen tycker jag att lantmätaren borde lagt gränsen så att vägen inte hamnar på den avstyckade vägen
Nu är det en bit mark som grannen inte kan använda som tomt, inte ens som parkering, för då blockerar han din väg.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
harry73
P Peter Thörn skrev:
Jag var övertygad om att den skulle fortsätta tillhöra mig, men så blev det inte...
Väldigt märkligt, jag skulle fundera över att dra det till domstol. Källaren blir inte automatiskt grannens egendom för att han äger marken.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men gäller servitutet hela sträckan till asfaltvägen?

Egentligen tycker jag att lantmätaren borde lagt gränsen så att vägen inte hamnar på den avstyckade vägen
Nu är det en bit mark som grannen inte kan använda som tomt, inte ens som parkering, för då blockerar han din väg.
Japp.. servitutet gäller fram till asfalt vägen

Jo det tyckte jag med... det hade varit mer naturligt med tomtgräns längs med vägen och inte diagonalt över den

• Gilla
Donn
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Väldigt märkligt, jag skulle fundera över att dra det till domstol. Källaren blir inte automatiskt grannens egendom för att han äger marken.
Dessvärre inte....jag har haft kontakt med en jurist om det... Det blir en tvist där ord står mot ord och jag kan inte åberopa gammal hävd. Nyckeln till källaren försvann i samband med visning av min fastighet

• Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P
P Peter Thörn skrev:
Anledningen till officialservitut var, enligt grannen själv, att hon ville att det skulle kosta mig så mycket som möjligt.
Så trevligt! Varför hatar hon dig, månne?
Men Lantmäteriet fördelade kostnaden 10/90?
Detta framfördes under pågående förrättning då hon även ville att det skulle stå i servitutet att jag skulle vara tvungen att förstärka vägen så tung trafik kan nyttja den
Det fick hon väl inte igenom? Det har ju ingenting med att ge dig rätt att hålla en väg på hennes fastighet att göra.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så trevligt! Varför hatar hon dig, månne?
Men Lantmäteriet fördelade kostnaden 10/90?

Det fick hon väl inte igenom? Det har ju ingenting med att ge dig rätt att hålla en väg på hennes fastighet att göra.
Anledningen till att hon inte gillar mig var för att jag ville att tomtgränsen skulle vara klar innan hon började bygga...men det visst inte ok..

Nej. lantmätaren var tydlig med att det inte finns några krav hur vägen ska se ut eller underhållas. Det är helt upp till mig..

Jag blev dock tvungen att böna och be för att jag, innan servitutet, skulle få hennes tillåtelse att lägga lite grus på vägen så jag kunde ta emot leverans av byggmaterial med lastbil..

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.