Satte upp ett insynsskydd för 2år sedan i två sektioner. En på 180cm och en på 90cm så är totalt 3 stolpar varav en är skruvad i väggen. Kopierade en grannes konstruktion med stolpspjut och gjöt även runt. Tyvärr kom en höststorm och de två stolparna som inte var satta i väggen lutade. Håller nu på att åtgärdar det och har grävt ned två 70cm plintar med plintjärn. Mina frågor är vad bör jag återfylla med runt plintarna? Funkar gatugrus ligger ju massor på vägen utanför som jag kan ta eller ska man köra något annat, sand? Vilket håll ska plintjärnen vara åt just nu har jag de på utsida/insida? Hur högt upp kan stolpe sitta ifrån plint en. Gamla hålen så hamnar de 5cm upp är det för mycket?

Redigerat:
Nu blev det plintjärn på insida/utsida, stolparna kommer sitta med några cm mellanrum och jag har återfyllt med grus och jord. Så man kan väl anse tråden stängd.

Se till att vattna marken runt plintarna rikligt så att den återfyllda jorden sätter sig ordentligt. Just nu är den ju lös och lucker så om du bygger färdigt planket så kommer plintarna att sätta sig i den mjuka jorden och då får du göra om allt igen...

Jag tycker att det bästa när man bygger plank/staket/insynsskydd är att borra hål med jordborr och gjuta rakt i hålet. Då är marken fast och hård runt om så man kan belasta plintarna direkt när de har brunnit klart. Dessutom så är det inget nämnvärt jobb att borra lite djupare hål så att man får plintar på en meter eller kanske lite mer. Då tål de vind och blåst utan problem.

Jag har packat var tionde centimeter men tänkte nog vattna också. Regnade inatt så det var ju bra, tänkte vänta någon vecka också innan jag monterar upp det igen. Det som är lite extratrixigt är att det är en mur bredvid. Det som hände förra året var att oväder kom tätt inpå efter jag satt upp det. Gjorde lika som grannen som haft det i flera år innan vi ens flyttade in, så hade nog lite otur då det var vindar på 25m/s. Kan vara så att vi får lite hårdare vind som andra huset på gatan också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.