Jag måste byta endel fasadpanel i samband med installation av balkongdörrar. Jag har stående panel som ligger omlott i måtten 120x22mm.
Min nuvarande fasad är slät så jag tolkar det som att man satt den grova sidan innåt för att få en slät finish?
Min andra fråga är avståndet mellan plankorna som sitter ytterst, det är 8cm emellan. Hur brukar snickaren göra för att få exakt 8cm mellan plankorna?
Husfasad med stående omlottpanel, detaljbild på avstånd mellan plankor markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8cm får man om man mäter.
Det syns inte om det skulle diffa lite heller. Typ 7-9.

Men lägger man en lång planka som är lika lång som fasaden som distans på 8cm?

Ja gör dig bara ett par distanser (jag skulle nog göra korta bitar som får plats i fickan) och utgå från det, men tänk på att matcha avståndet så att det indelningen stämmer bra vid ev fönter/altandörr. Som sagt går det att öka och minska avståndet lite för att få en bättre anpassning.

Hur gör man längst ner? Min nuvarande fasad har en droppkant i nederkant? Är den sågad när fasaden är på plats eller gör man det innan?

Sågas på plats, annars brukar det vara svårt att få det helt rakt. Om du inte sågar på plats måste du montera någon stödbräda att ställa fasadbrädorna på men jag röstar för att påplatssågning blir bäst.

Okej och hur göra de på plats? Nån film ☺️

Rickard.
R Rolle85 skrev:
Snörslå och stadiga händer på cirkelsågen.

• Gilla
AnnaPannaVattenkanna
  • Laddar…
O fyfan

R Rolle85 skrev:
Du kan också fästa en bräda som anhåll. Känns enklare än ett snöre.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
R Rolle85 skrev:
O fyfan
Känns det inte ok kan du fästa upp en rätskiva (rak bräda) under som sågen får glida på. Det "jobbiga" är att du måste fästa den i något du inte sågar av i början av snittet.

Aha

Vilken vinkel skall sågen ställas på

Rickard.
R Rolle85 skrev:
Vilken vinkel skall sågen ställas på
Samma som befintliga panelen eller cirka 15°.

Ok thx

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.